آرشیو یکشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۸، شماره ۲۲۱۹۵
اخبار کشور
۳

تظاهرات ضد جنگ در کربلا و بغداد در محکومیت رفتارهای خصمانه آمریکا علیه ایران

پایتخت عراق و برخی شهرهای بزرگ آن ازجمله کربلای معلی، روز جمعه شاهد تظاهرات هواداران رهبر جریان «صدر» بود که طی آن تلاش آمریکا برای به راه انداختن جنگ منطقه ای و کشیده شدن آن به عراق را محکوم کردند.

به گزارش پایگاه خبری السومریه، بغداد، کربلا و برخی شهرهای عراق، روز جمعه شاهد تظاهرات هواداران «مقتدی صدر» رهبر جریان صدر بود که طی آن، خواستار صلح در منطقه شدند و بر کشیده شدن دامنه جنگی که آمریکا در پی آغاز آن است، مخالفت کردند.

تظاهرات شعارهای «آری، آری برای صلح... نه به جنگ» سر می دادند. نیروهای امنیتی نیز در مقابل تدابیر امنیتی شدیدی را به ویژه در میدان «التحریر» در بغداد اتخاذ کرده و پل «الجمهوریه» را که نزدیک و منتهی به منطقه سبز است، مسدود کردند.

به گزارش تسنیم، مقتدی صدر، چند روز پیش درباره سوق دادن عراق به جنگ احتمالی در منطقه، که آمریکا درصدد شعله کردن آتش آن است، هشدار داده بود.

ایرنا نیز گزارش داد، این تظاهرات چند ساعت پس ازآن برگزار شد که خطیب جمعه نجف اشرف تاکید کرد؛ عراق دیگر محلی برای بازگشت اشغال گران آمریکا و یا تعدی به ایران از طریق خاک این کشور نخواهد شد.

سید صدرالدین القبانچی، خطیب جمعه نجف اشرف گفت: خبرهایی مبنی بر اعزام دوباره نیروهای آمریکایی به عراق منتشر شده است و ما تاکید می کنیم که عراق، دیگر جایی برای بازگشت اشغالگران آمریکایی نیست.

وی با اشاره به تهدیدهای آمریکا علیه ایران در منطقه، این مواضع ضد ایرانی را به علت حمایت ایران از ملت مظلوم فلسطین دانست و گفت: عراق از حقوق ایران در داشتن انرژی هسته ای حمایت می کند و محلی برای تعدی به ایران نخواهد بود.

القبانچی همچنین با استقبال از سفر روز شنبه محمدجواد ظریف به بغداد، از تلاش های دولت عراق برای کاهش تنش در منطقه حمایت کرد و گفت: ما همچنین از وساطت عراق میان ایران و آمریکا برای کاهش تنش ها استقبال می کنیم و بغداد می تواند در این زمینه نقش ایفا کند و مانع درگیری در منطقه شود.

خطیب جمعه نجف اشرف، فشارهای آمریکا را غیرقانونی و دخالتی آشکار در امور داخلی کشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران، تنها با هدف حمایت از رژیم صهیونیستی دانست و آن را محکوم کرد.