آرشیو یکشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۸، شماره ۷۰۶۹
سیاسی
۳

ظریف: چرا باید به تماس پمپئو پاسخ بدهم؟

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان به افزایش نیروهای امریکا در منطقه و ادعای دونالد ترامپ برای اعزام نیروهای جدید واکنش نشان داد. روز گذشته بود که دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا اعزام هزار و 500 نیروی نظامی به خاورمیانه را تایید کرد. ترامپ ادعا کرد: «ما در خاورمیانه به حفاظت نیاز داریم و این نیروها عمدتا حفاظتی هستند.» مطابق آنچه پنتاگون؛ وزارت دفاع امریکا اعلام کرده، نیروهای اعزامی به خاورمیانه شامل گردان 600 نفره موشک های پاتریوت می شود که ویژه دفاع ضدموشکی است. باقی نیروهای اعزامی نیز شامل واحدهای اطلاعاتی، مهندسی، شناسایی و همچنین یک اسکادران جنگنده می شود. همزمان با این خبر بود که ارتش امریکا ادعا کرد: «از نظر آنها سپاه پاسداران مستقیما در عملیات خرابکارانه علیه چند نفتکش در امارات دست داشته است.»

بر همین اساس بود که نخستین سوال خبرنگاران از محمدجواد ظریف در این باره بود؛ وزیر امور خارجه کشورمان که از پنجشنبه در پاکستان به سر می برد، پیش از ترک اسلام آباد و بازگشت به تهران در پاسخ به پرسش ایرنا در باره ادعای اخیر ارتش امریکا برای افزایش نیروهای این کشور در خاورمیانه گفت: «چنین ادعاهایی برای صلح و امنیت بین المللی بسیار خطرناک است و باید با آن برخورد شود.» وی افزود: «امریکایی ها برای توجیه سیاست های خصمانه خود و در راستای تنش آفرینی در خلیج فارس اقدام به چنین ادعاهایی می کند.» ظریف ادامه داد: «ادعای ساختگی برای توجیه تصمیم اخیر واشنگتن برای افزایش نیروهای امریکایی در منطقه درست بعد از تصمیم امریکایی ها برای افزایش حضور نظامی در منطقه عنوان شد.»

وزیر امور خارجه همچنین در پاسخ به خبرگزاری رویترز درباره احتمال برقراری تماس تلفنی بین او و همتای امریکایی، تاکید کرد که چنین اتفاقی نخواهد افتاد. او افزود: «پمپئو هر زمانی که درباره ایران صحبت می کند، به من توهین می کند.

چرا باید حتی به تماس او پاسخ بدهم؟»ظریف درباره اینکه آیا اکنون امکان حل سریع بحران های احتمالی بین ایران و امریکا از جمله تکرار ماجرای بازداشت ملوانان امریکایی در خلیج فارس وجود دارد، گفت: «خیر، چگونه می توان از آنها جلوگیری کرد؟»