آرشیو یکشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۸، شماره ۲۲۱۹۵
صفحه آخر
۱۲

رقابت بین سرکردگان گروه های تکفیری برای دیده شدن

رهبر تشکیلات القاعده برای اینکه دیده شود و جهان او را فراموش نکند، یک فایل تصویری جدیدی از خود منتشر کرد واین بار بر خلاف سیاست همیشگی خودش و گروه تروریستی القاعده، خواستار جنگ با اسرائیل شد. پیش از این نیز تصاویر منتسب به «ابوبکر بغدای» در اختیار رسانه ها قرار گرفته و منتشر شده بود.

چند هفته ای از انتشار تصاویر منتسب به بغدادی رهبرگروه تروریستی «داعش » نمی گذرد که «ایمن الظواهری» رهبر تشکیلات «القاعده» هم در رسانه ها آفتابی شد و فلسطینی ها را به جنگ با رژیم صهیونیستی فراخواند و مدعی شد که جنگ با اسرائیلی ها از اولویت های القاعده است.

هر چند کارشناسان نسبت به دروغگویی الظواهری تردیدی ندارند و بهترین گواه این عدم تردید، پیشینه سیاه القاعده نسبت به مسلمانان، از جمله فلسطینی ها است، ولی چیزی که مورد توجه آنها قرار گرفته، آفتابی شدن یکباره ایمن الظواهری است. به اعتقاد کارشناسان، انتشار تصاویر افرادی مثل بغدادی و الظواهری در رسانه ها، خودش یک تاکتیک بوده و سرکرده های تکفیری از این طریق، می خواهند که دیده شوند و مردم آنها را فراموش نکنند.

به گزارش ایسنا، «عمر عبدالمنعم» کارشناس جنبش های بنیادگرایانه در مصر در این رابطه گفت: در ویدیوی الظواهری هیچ چیز جدیدی وجود ندارد و تلاش وی برای جلب نگاه ها است. همانگونه که ملاحظه می کنید، هر زمان که ابوبکر بغدادی، در ویدیویی ظاهر می شود، کمی بعد الظواهری نیز ویدیویی را منتشر می کند تا بگوید من هم هستم. تصاویر منسوب به بغدادی اوایل اردیبهشت گذشته منتشر شده بود.

به اعتقاد کارشناسان، سرکرده های گروه های تکفیری برخلاف انتظاری که داشته اند، با استقبال جوامع مسلمان مواجه نشدند و به همین خاطر، به محض اینکه حمایت های آمریکا و عربستان از آنها برداشته شود، این گروه ها محو خواهند شد.