|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه اعتماد98/3/12: احضار تاريخ در يك اتاق دربسته
magiran.com  > روزنامه اعتماد >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 4389
شنبه 25 خرداد 1398


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID3291
magiran.com > روزنامه اعتماد > شماره 4381 12/3/98 > صفحه 8 (هنر و ادبيات) > متن
 
      


روايت -1 
احضار تاريخ در يك اتاق دربسته
مروري بر فيلم «ترور سرچشمه» ساخته محمدحسين مهدويان

نويسنده: حافظ روحاني

از نظر مضمون يا رويكرد به نظر مي رسد كه «ترور سرچشمه» را مي توان بيشتر با «ماجراي نيمروز» (1395) و «ماجراي نيمروز: رد خون» (1397) قياس كرد؛ لااقل از جهت ارجاع به يك جريان سياسي خاص و تقابل مستقيم فيلم ها با آن جريان سياسي هر سه فيلم شباهت هايي لاجرم با يكديگر دارند. بررسي رويكرد فيلم ها نسبت به رخدادهاي تاريخي البته كار مورخان است، اما اصرار مهدويان در كار با مستند يا مستندنمايي در اشكال مختلف همچون ماكيومنتري يا داكيودرما كار مطالعه آثار او را مشكل تر و قضاوت رويكرد تاريخي اش را دوقطبي تر مي كند. اصرار او در به كارگيري نگاتيو سوپر 16 و تاكيد بر گرين هاي تصويري، استفاده از عدسي هاي تله (فاصله كانوني بالا) و دقت در چيدن جزييات صحنه و ابزارهاي مرسوم در دوره مشخص مورد نظر او كه گاه به دلبستگي به اشيا (فتيشيسم) تنه مي زند. پس جدا از رويكرد تاريخي او نسبت به رخداد سال هاي نخست انقلاب يا جنگ كه پيش تر در بسياري از فيلم هايش تكرار شده، شيوه كار او با ابزار سينما برخورد و قضاوت آثارش را مشكل مي كند. به نظر مي رسد كه اصرار او براي اينكه فيلم هايش به واقعيت تنه بزنند، گاه باعث مي شود تماشاگر نسبت و فاصله فيلم با واقعيت را فراموش كند و به اين ترتيب مرز ميان واقعيت و روايت سينمايي در آثار او كمرنگ مي شود. پس شايد «ترور سرچشمه» از اين منظر فرصتي باشد براي بررسي حد و مرز اين رابطه، رابطه مابين واقعيت و سينما يا حد مابين مستند و مستندنمايي در آثار محمدحسين مهدويان. بخشي از قياس از طريق تفاوت مابين بريده فيلم هاي باقيمانده از واقعه هفتم تير در مقابل گفت وگوهايي ممكن مي شود كه با شاهدان يا بازماندگان حادثه در يك اتاق انجام مي شود. خود اتاق از اين جنبه اهميت مي يابد كه فرصتي است براي ما تا دلبستگي فيلمساز به اشيا را درك كنيم؛ از ضبط صوت ناگراي روي ميز گرفته تا روزنامه ها، كتاب ها و تمامي ابزارهايي كه در يك محيط محدود جمع شده اند. آيا اين تلاشي است براي احضار كردن يك دوران از طريق دقت در چيدن ابزارها و جزييات صحنه در يك اتاق دربسته؟ لااقل مهدويان پيش تر به مدد اين دقت كوشيده بود تا يك دوره را براي ما بازتوليد كند. پس به نظر مي رسد كه از اين جنبه و در كنار ساير آثار مهدويان واجد اهميت است، چون در «ترور سرچشمه» نوع چيدن اين اتاق كه محل گفت وگو با بازماندگان و شاهدان ماجراست، نه فقط به كوششي براي كپسوله كردن يك دوران تبديل مي شود كه در عين حال يادآور اين تلاش فيلمساز (احضار يك دوره تاريخي) در ساير آثارش هم هست. پس به نظر مي رسد كه مساله در «ترور سرچشمه» بيشتر كوششي است براي بازي با خود دوران از طريق چيدن عين به عين جزيياتش و هماهنگي آن با بريده فيلم هاي واقعي. يعني آنچه مهدويان مي كند، بيش از آنكه تعبيري از يك رخداد باشد، كوششي است در جهت بازسازي يك دوره به مثابه امري نوستالژيك. از اين طريق است كه او موفق مي شود، ديدگاه سياسي اش نسبت به دوره تاريخي مورد نظر را بازسازي و به بيننده منتقل كند. همين رويكرد است كه كم و بيش موجب دوقطبي شدن قضاوت در مورد سينما و نوع نگرش او مي شود. جايي كه بازسازي واقعيت با خود واقعيت خلط مي شود. «ترور سرچشمه» اما از اين جهت جالب است كه صفت مستند را بر پيشاني دارد. پس اگر ساير آثار او براي توضيح نگاه سياسي اش به شرط و شروط وابسته اند، «ترور سرچشمه» مستندي است درباره ديدگاه هاي سياسي اش، بي آنكه در قيدوبند بازسازي گرفتار شود و از اين جهت فرصتي است يگانه براي قياس تفاوت مابين واقعيت و واقعيت برساخته.

احضار تاريخ در يك اتاق دربسته


 روزنامه اعتماد، شماره 4381 به تاريخ 12/3/98، صفحه 8 (هنر و ادبيات)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 9 بار
    



آثار ديگري از " حافظ روحاني"

  زخم مي زنيم و مي خوريم، تا زندگي پيش برود / گفت و گو با سميرا اسكندرفر به بهانه نمايشگاه و رونمايي از كتاب «زخم»
حافظ روحاني، اعتماد 24/4/97
مشاهده متن    
  هنر امري آفرينشي است و نه يادگرفتني
حافظ روحاني، اعتماد 3/11/96
مشاهده متن    
  نقاشي برايم مثل روان درماني است / گفت و گو با سميرا اسكندرفر به بهانه نمايشگاه «چي تو سرته؟»
حافظ روحاني، اعتماد 31/5/96
مشاهده متن    
  يادگارهاي ٧٥سالگي / گفت وگو با احسان لاجوردي
حافظ روحاني، شرق 29/10/95
مشاهده متن    
  تصويري از خود چيست / گفت وگو با «اركيده درودي»، مدير گالري «اُ»
حافظ روحاني، شرق 29/10/95
مشاهده متن    
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر



 

اعتماد
ايران
جام جم
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
مجله تازه هاي دام و طيور و آبزيان
متن مطالب شماره 76، بهمن و اسفند 1397را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است