|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه شرق98/3/12: به بهانه پخش اذان موذن زاده اردبيلي از راديو ز ما و من به سكوت اي حباب قانع باش
magiran.com  > روزنامه شرق >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 3449
پنج شنبه 23 خرداد 1398


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID2387
magiran.com > روزنامه شرق > شماره 3442 12/3/98 > صفحه 10 (هنر) > متن
 
      


دريچه 
به بهانه پخش اذان موذن زاده اردبيلي از راديو ز ما و من به سكوت اي حباب قانع باش


نويسنده: حميد فريد

چندي است كه در منزلمان به همت وجود برنامه هاي پربار صداوسيما (فرقي نمي كند فرستنده وطني يا غيروطني) عطاي اين جعبه جادويي را به لقايش بخشيده ايم و براي فهميدن اوقات شرعي رمضان هم به قول محمد صالح علا به «راديو محترم پيام»، آن هم هنگام اذان و مناجات خواني اش گوش مي دهيم. شب شنبه اذان معروف و محبوب مرحوم موذن زاده اردبيلي از راديو پخش شد؛ اذاني كه در گوشه روح الارواح آواز بيات ترك (زند) خوانده شده و در سال هاي نه چندان دور پس از «ربنا» و «مناجات افشاري» استاد شجريان فضاي سفره افطارمان را رنگين تر و معنوي تر مي كرد و آدمي را به مستي اين خوان نعمت دعوت مي كرد. در روزهاي پاياني رمضان هستيم و چه هديه اي نيكوتر از دعا و مناجاتي كه پرده هاي معنوي را بگشايد؟ باشد كه بياموزيم در اين روزها طفل جان از شير شيطان باز كنيم. شير شيطان، هم از راه حلق مي رسد، هم از راه چشم و هم از راه گوش... براي من و امثال من كه گوش موسيقايي بدي ندارند و با موسيقي شب و روز مي گذرانند، شنيدن دعاي ربنا و اذان پس از آن فراتر از مستي افزونش درس موسيقي نيز داشت، استفاده از گوشه ها و اداي بجا و بحق و درست آنها بود كه قدرت شنيدن اين آثار را بارهاوبارها عطا مي كرد. حقيقتش را بخواهيد، نمي دانم مسئول انتخاب و ويرايش اين نواها سواد و ذوق موسيقايي دارد يا نه! وقتي اذان موذن زاده را گوش مي دادم، ديدم فاصله زماني اذان كوتاه تر شده و فاصله هاي سكوتي كه بوده به دلخواه و بدون هيچ نگاه كارشناسانه اي حذف شده است! مگر چه برنامه پرباري فراتر و بهتر از اين اذان مي تواند باشد كه زمانش را كوتاه مي كنيم. روزه داري كه تا اذان مغرب سكوت مي كند و لب فرومي بندد از طعام، به چنددقيقه كمتر براي افطاركردن نيازي ندارد. (هرچند وقت شرعي افطار با شروع اذان فرامي رسد) مگر مي شود سكوت هاي بجا و متفكرانه اي را كه مرحوم موذن زاده به كار برده حذف كرد. سكوت جزئي از موسيقي است. دقايقي سكوت، مخاطب را وادار به ارتباط با اثر مي كند. اين سكوت ها همان سويه پنهان و غايب از نظر است كه غيابش مانند حضوري، شرط شنيده شدن نت ها و صداهاست. يعني توجه به سكوت همان امر غايبي است كه شرط شنيدن موسيقي است. سكوت در موسيقي زماني براي انتظار نيست، بلكه زماني براي شنيدن فعال يا به عبارتي درك اهميت صدايي كه شنيده مي شود است. سواد موسيقايي هر موسيقي داني هم مي رساند كه نقش سكوت و به كارگيري درست از آن، بخشي از موسيقي است. به كارگيري سكوت براي مدتي بسيار كوتاه (در حد يك ميزان) يا بيشتر (چند ميزان) هر يك تاثير متفاوتي روي شنونده باقي مي گذارد. اين كار مي تواند تاكيد بيشتري بر آواهاي پسين ملودي داشته باشد. طول زمان يك سكوت، فاصله بين دو سكوت و حجم سكوت، همه با هم بر شنونده تاثير مي گذارند. اين تاثيرات تجربه شنيداري هر شنونده را رنگ آميزي مي كند. علاوه براينها، سكوت با كاستن از درهم ريختگي هاي صوتي، به هر عبارت صوتي رنگ مي بخشد. مخصوصا كه ديگر اثري از ساز در آواي ملكوتي نيست و همه بار اين الحان را گلوي شريف انسان متدين و ذهنش پردازش مي كند. موسيقي سنتي ايران از سكوت برمي خيزد و آرامش و صلح آن حقيقت سرمدي را كه جاويدان و مافوق هرگونه تعين و تشخص است، در قالب اصواتي كه متعلق به عالم صور و مظاهر است، متجلي مي كند. نظير چنين باوري را مي توان در آراي كسان ديگري از جمله شوپنهاور نيز ديد. «ارتباط نزديكي كه موسيقي با ذات واقعي چيزها دارد، مي تواند تبيين كننده اين واقعيت باشد كه هنگامي كه (يك قطعه) موسيقي متناسب با هرگونه صحنه، محيط و رويدادي نواخته مي شود، پنهان ترين معناي آن وجه، بر ما مكشوف مي شود. موسيقي در همه جا بيانگر هسته اصلي و جوهر زندگي و رخدادهاي آن است». سكوتي كه در معرفت موسيقي ايراني به كار مي رود، همان سكوتي است كه در روايات اسلامي و عرفاني آورده شده است. مولوي سرآغاز راه را سكوت مي شمرد؛ چنان كه راهبر انتهاي راه وصال و تنها راه براي ورود به محضر حضرت حق را نيز مركب «خموشي» مي داند و از نگاه عرفان، حقايق معنوي را تنها از رهگذر سكوت مي توان يافت. علت و غايت اصلي سكوت نيز به اين جهت است كه شخص در حالت سكوت قدرت تفكر و تدبر بيشتري پيدا كرده و در آثار صنع الهي تعمق و تامل افزون تري داشته است اين سكوت است؛ آيت مقصود سكوت مي تواند اشتياق شنونده را نسبت به آنچه  خواهد شنيد بيشتر كند. اشتياق در عرفان و معرفت ما، آن هم در چنين لحني با اين سكوت ها مي تواند حس انتظار و پيش بيني باشد. رمضان در گذر است و هر لحظه و هر ثانيه اش جرعه اي نوشانده مي شود از معرفت و شيدايي و فرصت را براي خودسازي و درك معرفت مهيا مي كند. (اين دهان بستي دهاني باز شد) محروم كردن مردم از اين نواها در ازبين بردن فضاي روحاني كه رو به كم رنگي است بي تقصير نيست؛ مگر چقدر در اين سال ها؛ چه به صورت تخصصي و چه دلي براي اين چنين كارهايي تلاش شده است تا كاري به عظمت دعاي افشاري، ربنا و اذان مرحوم موذن زاده آورده شود. روي تندي لحن اين نوشته را به صداقتش ببخشيد. آرزويم اين است كه رمضان بتواند ما را بزرگ كند و از جنين وارگي روح برهاند و بلوغمان دهد و نرمي و روشني و مهر و انصاف را مضاعف كند.

به بهانه پخش اذان موذن زاده اردبيلي از راديو ز ما و من به سكوت اي حباب قانع باش


 روزنامه شرق، شماره 3442 به تاريخ 12/3/98، صفحه 10 (هنر)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 4 بار
    



آثار ديگري از " حميد فريد"

  راهي بزن كه آهي بر ساز آن توان زد / زبان بدن نوازنده؛ كيهان كلهر
حميد فريد، شرق 15/6/96
مشاهده متن    
  جاي خالي بيات تهران / به بهانه انتشار غمنومه فريدون
حميد فريد، شرق 1/6/96
مشاهده متن    
  هنر زبان خودش را دارد / گفت و گو با ژيلا دژم، نخستين عكاس موزه هنرهاي معاصر تهران
حميد فريد، اعتماد 31/5/96
مشاهده متن    
  هرگز نميرد آن كه دلش زنده شد به عشق
حميد فريد، اعتماد 25/5/95
مشاهده متن    
  پاسداشت حسين خان اسماعيل زاده
حميد فريد، جام جم 10/12/94
مشاهده متن    
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر



 

اعتماد
ايران
جام جم
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
مجله مكانيك سازه ها و شاره ها
متن مطالب شماره 1 (پياپي 901)، بهار 1398را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است