|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه شرق98/3/12: نگاهي به نمايش «ماربازي»«دردسر بزرگ»
magiran.com  > روزنامه شرق >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 3449
پنج شنبه 23 خرداد 1398


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID2387
magiran.com > روزنامه شرق > شماره 3442 12/3/98 > صفحه 10 (هنر) > متن
 
      


زير آسمان فيروزه اي 
نگاهي به نمايش «ماربازي»«دردسر بزرگ»


نويسنده: ياسمن خليلي فرد

«ماربازي» نمايشي است با طرح داستاني مشخص از اتفاقات واقعي زندگي مشترك يك زوج؛ زوجي كه اختلافات به ظاهر ساده آنها با گذر زمان بحراني و پيچيده شده اند. لحن نمايش در آغاز طنز است. شوخي هاي متعدد كلامي شخصيت ها و بهره گيري از لحن كميك در ابراز و بيان مشكلات و ناراحتي هايشان باعث مي شود مخاطب از اندوه نهفته در زيرلايه هاي متن فاصله بگيرد، اما اين سير به مرور تغيير مي كند و هرچه به انتهاي نمايش نزديك تر مي شويم، از بار طنز اثر كاسته و بر تلخي آن افزوده مي شود، چراكه ابتدا به نظر مي رسد سرانجام راهي براي حل وفصل بحران هاي زوج پيدا شود، اما هم مخاطب و هم شخصيت ها هرچه به سمت پايان نمايش پيش مي روند، از حل اين اختلافات بيشتر نااميد و عاجز مي شوند و همين بر تلخي كار مي افزايد. متن نمايش بسيار جذاب است. ديالوگ ها، شخصيت ها و موقعيت هاي ايجادشده پتانسيل بالايي براي جلب توجه تماشاگر دارند. طي پيشرفت داستان، مخاطب به آرامي از لايه هاي ظاهري متن عبور كرده و به اعماق آن مي رسد و در اين فرايند با كاراكترها احساس نزديكي بيشتري كرده و بعضا با يكي از آنها يا حتي هردونفرشان همذات پنداري مي كنيم. به همان اندازه اي كه متن كار ساده و درعين حال پرمغز است، اجراي آن نيز متعارف است. نويسنده با روايتي خطي و كاملا داستاني به تشريح اتفاق هاي مستند زندگي يك زوج مي پردازد. ديالوگ ها مهم ترين عنصر نمايشند. انتخاب يك شنونده غايب (مشاور) براي اظهارات زن و مرد، تمهيد هوشمندانه اي است. بازيگران درعين حال كه مخاطبي براي حرف هاي خود دارند، گويا در ذهن خود و در خلوت خودشان قرار است تجربه 14 سال زندگي مشترك را مرور كنند. طنز ملايم متن به كندوكاو روابط رمانتيك امروزي مي پردازد و علاوه بر ترسيم مشكلات و دغدغه هاي زوج هاي امروزي بر مسئله الزامي بودن مراجعه به مشاور براي حل بحران هاي خانوادگي نيز تاكيد مي كند. «ماربازي» قرار نيست به ستايش يا نكوهش رفتارهاي مرد يا زن در جامعه بپردازد؛ درواقع هيچ گونه نگاه يك سويه اي به هيچ يك از دو جنسيت نمايش نشده است، بلكه نوك پيكان به سمت هر دو طرف يك رابطه و حتي حفره هاي اجتماعي كه تبعاتشان همين نابساماني هاي خانوادگي است گرفته شده. «ماربازي» قرار نيست مخاطب را با غافلگيري هاي متعدد مواجه كند. وظيفه اصلي چنين نمايشي روبه روكردن تماشاگر است با ناكامي ها، حسرت ها و ترس هاي زندگي روزمره اش. دشتي با انتخاب تنها دو شخصيت و پرهيز از ورود شخصيت هاي فرعي به كار خود، فروپاشي يك زندگي زناشويي را نه به واسطه امري انتزاعي، بلكه با بهره گيري از سلسله اي از رخدادهاي زيسته و مستند در چهاردهمين سال از زندگي مشتركشان با مخاطب به اشتراك مي گذارد. همان طور كه اذعان داشتم، «ماربازي» فرم چندان نامتعارفي ندارد. اين نمايش لايه لايه با حكايت اتفاقات از سوي زن و مرد به موازات هم، بنايش را مي سازد. دو شخصيت نمايش، تنها با قطع نور در يك طرف صحنه و روشنايي طرف ديگر از هم متمايز مي شوند. درواقع كارگردان فقط به وسيله نورپردازي مناسب، موقعيت هاي مكاني و زماني متفاوت را از يكديگر تفكيك مي كند. «ماربازي» يك حسن ديگر هم دارد؛ با آنكه كار متكي بر ديالوگ است و هيچ اكت خاصي را از بازيگران آن نمي بينيم، كيفيت ديالوگ ها و البته بازي هاي به اندازه و خوب بازيگران آن باعث مي شود نمايش، كشش خود را از دست ندهد و ريتمش را تا پايان حفظ كند.

 برگزاري مراسم نكوداشت حميد سهيلي در خانه سينما

انجمن صنفي كارگردانان سينماي مستند براي حميد سهيلي مراسم نكوداشت برگزار مي كند. انجمن صنفي كارگردانان سينماي مستند در مراسمي از حميد سهيلي، مستندساز پيش كسوت خود تجليل مي كند. مراسم نكوداشت حميد سهيلي سه شنبه 21 خرداد ساعت 18 در سالن سيف الله داد خانه سينما برگزار مي شود. در اين مراسم آيدين آغداشلو، ارد عطارپور، پيروز كلانتري و شادمهر راستين سخنراني خواهند كرد. حميد سهيلي يكي از شناخته شده ترين مستندسازان سينماي ايران در حوزه مستند معماري بوده كه فعاليت خود را از سال 53 و با دستياري مجموعه هاي تلويزيوني «آتش بدون دود» و «سفرهاي دور و دراز هامي و كامي» آغاز كرد. وي سپس به مدت چهار دهه در حوزه مستند مشغول به فعاليت شد و مجموعه هاي بسياري در زمينه هاي فرهنگ و هنر ايراني به تصوير كشيد. از مجموعه هاي موفق وي مي توان از «بسوي سيمرغ»، «معماري ايراني»، «رابطه هاي پنهان» و «بافت قديم شهرهاي ايران»  نام برد. سهيلي بيش از دو سال است كه در بستر بيماري است و آخرين فيلمش ساخت مستندي با عنوان «قزوين» است.

نگاهي به نمايش «ماربازي»«دردسر بزرگ»


 روزنامه شرق، شماره 3442 به تاريخ 12/3/98، صفحه 10 (هنر)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 4 بار
    



آثار ديگري از " ياسمن خليلي فرد"

  مستند شخصيت محور و چالش هايش / نگاهي به فيلم «بنيانگذار محك» ساخته محسن عبدالوهاب
ياسمن خليلي فرد، جام جم 30/7/96
مشاهده متن    
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر



 

اعتماد
ايران
جام جم
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
مجله اسلام و پژوهش هاي روان شناختي
متن مطالب شماره 2 (پياپي 8)، پاييز و زمستان 1396را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است