آرشیو سه‌شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۸، شماره ۵۴۰۳
حوادث
۱۹

دلایل رسیدگی سریع به پرونده نجفی

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به دلایل رسیدگی سریع به پرونده نجفی گفت: پرونده هایی که آثار اجتماعی همراه داشته، ضمن دقت با سرعت رسیدگی می شود.

غلامحسین اسماعیلی در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان افزود: پیش از این در پرونده هایی مانند بنیتا، شهادت ماموران پلیس در خیابان پاسداران و امام جمعه کازرون شاهد رسیدگی سریع به پرونده بودیم. منظر ما به این پرونده جنایی و قتل است.

وی افزود: تحقیقات در دادسرا انجام شد و روز شنبه به دادگاه کیفری ارسال شد. در این باره پیش داوری نمی کنیم و چهار عامل درخواست اولیای دم، اسناد و مدارک، دفاعیات متهم و وکلایش و تشخیص هیات قضایی در صدور حکم نقش دارد.

یک حقوقدان نیز تاکید کرد: کیفرخواست شهردار اسبق تهران براساس قانون صادر شده و طولانی شدن رسیدگی امری خلاف اصل است.

دکتر میرحامدخانی با اشاره به تصریح قانون برای رسیدگی سریع به پرونده به میزان گفت: در ماده دو و سه قانون آئین دادرسی کیفری، صراحتا به اعمال سرعت در عین دقت در رسیدگی به پرونده تاکید شده است. بر همین اساس، قوه قضاییه در توجه به پرونده آقای نجفی دقیقا به اصل قانون عمل کرده و اتفاقا طولانی شدن رسیدگی، امری خلاف اصل است. مسلما، اعمال سرعت همراه با دقت، مردم را به این امرکه خیلی سریع می توانند شاهد اجرای عدالت باشند، امیدوارتر می کند. این استاد دانشگاه افزود: درخصوص پرونده های قتل، پیچیدگی موضوعات حقوقی موجب طولانی شدن پرونده می شود. به طور مثال عدم وجود دلایل، رسیدگی سریع را به تاخیر می اندازد. آقای نجفی، چند ساعت پس از وقوع جرم به ارتکاب قتل اقرار کرده و این اقرار، خود شاه دلیل است، پس دلایل کافی بوده است.

وی با اشاره به تشکیل پرونده شخصیت برای قاتل گفت: دلیل دیگری که در پرونده های قتل به آن نیاز داریم، این است که برای فرد پرونده شخصیت تشکیل شود. برای آقای نجفی، در همان ساعات اولیه و توسط پزشکی قانونی، پرونده شخصیت تشکیل و مشخص شد که ایشان در ارتکاب قتل مسلوب الاراده نبوده است.

برادر میترا استاد هم دیروز در مصاحبه با سایت انصاف نیوز اعلام کرد؛ تاکنون از طرف متهم به قتل اقدامی برای جلب رضایت اولیای دم انجام نشده است.