آرشیو سه‌شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۸، شماره ۵۴۰۳
زندگی: ایران
۱۶
درنگ

پشت پرده قصه سد لفور

سازمان میراث فرهنگی به تنهایی مسوول نیست

سد لفور فعلا یکی از هشتگ های داغ فضای مجازی است و واکنش ها نسبت به آن هنوز ادامه دارد. واکنش هایی که فعلا با دستور دادستان عمومی و انقلاب استان مازندران و با حضور نیروهای انتظامی، به جمع آوری قایق های شخصی و برخورد با نابهنجاری ها در حریم این سد منجر شده و همزمان پای دو نهاد را هم برای پاسخگویی به پرونده این هنجارشکنی باز کرده است؛ یعنی مجموعه آب منطقه ای استان مازندران و سازمان گردشگری و میراث فرهنگی؛ نهادهایی که به گفته دادستانی باید به وظیفه نظارتی شان به خوبی عمل می کردند؛ نظارتی که اتفاق نیفتاده و نتیجه انتشار تصاویر این تفریح نامتعارف در فضای مجازی است.

گرچه در این بین شرکت آب منطقه ای فعلا فقط با اظهار تاسف از انتشار خبر و این حرکت خلاف شوونات اسلامی، گفته که مخزن سد لفور بیش از 500هکتار است و آب ورودی به آن از سه رودخانه مستقل منشا می گیرد و در حال حاضر به هیچ بهره بردار خصوصی توسط آب منطقه ای مازندران اجازه استفاده از سطح دریاچه و مخزن برای استفاده های تفریحی و گردشگری و قایق سواری داده نشده و با این حال تاکید کرده که باتوجه به گستردگی مخزن صحت و سقم موضوع و نحوه انتشار خبر در حال بررسی است تا برخورد لازم با متخلفان صورت بگیرد.

با این حال، آن سوی ماجرا، ولی تیموری، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری معتقد است در ماجرایی که ارتباطی با حوزه گردشگری ندارد نشانه گرفتن انگشت اتهام به سمت آن، کمی شتابزدگی است. تیموری می گوید: افراد هنجارشکن در این ماجرا در قالب آژانس مسافرتی به این سد سفر نکرده یا راهنمای تور همراه آنها نبوده که از این نظر مسوولیتی متوجه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای برخورد با خاطیان باشد.

با این حال، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی هم معتقد است فرهنگ گردشگرپذیری و گردشگری بسیار گسترده است و به امکانات زیادی نیاز دارد. اعتقادی که باعث می شود تیموری از همکاری رسانه ها و دستگاه های فرهنگی در این عرصه بگوید و اعتراف به این موضوع که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با وجود چنین گستردگی و طیف وسیع انسان ها، به تنهایی قادر به انجام این کار نیست.