|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه رسالت98/3/22: حجاب اولويت اول امروز جبهه انقلاب اسلامي
magiran.com  > روزنامه رسالت >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 9518
دو شنبه 27 خرداد 1398


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID2829
magiran.com > روزنامه رسالت > شماره 9514 22/3/98 > صفحه 3 (سياسي) > متن
 
      


يادداشت 
حجاب اولويت اول امروز جبهه انقلاب اسلامي


نويسنده: ناصر تفقدي

در بين قشر متدين ايران و جبهه فرهنگي انقلاب اسلامي، حجاب همواره به عنوان اولويت اول معرفي شده است. از سال هاي ابتدايي پيروزي انقلاب اسلامي برخورد با بدحجابي به طرق مختلف صورت گرفته است كه اوج آن را مي توان شكل گيري گشت ارشاد دانست. مناقشه بر سر اين مسئله بين جناح هاي فكري متفاوت وجود دارد كه در سطوح مختلف از علمي تا مجادلات در شبكه هاي اجتماعي به صورت پيوسته پيگيري شده است.در سال هاي اخير با گسترش نفوذ شبكه هاي اجتماعي و به راه افتادن كمپين هايي حول اين موضوع، مناقشه موجود را بيش از پيش جدي كرده است. گروهي از انقلابيون و نيروهاي به اصطلاح ارزشي بخش عمده اي از توان خود را در راه مبارزه با اين مسئله اجتماعي صرف مي كنند و گروهي ديگر از همين جبهه فكري معتقدند حجاب نه تنها اولويت اصلي و اول انقلاب اسلامي نبوده و نيست بلكه صرف توان و انرژي براي آن كاري بيهوده است و بايد اين پتانسيل در راستاي تحقق اهداف بلند انقلاب اسلامي اعم از عدالت و رسيدگي به معيشت مستضعفان آزاد شود.

نظر نگارنده به گروه اخير نزديك تر است. انقلاب اسلامي ايران اساسا بر پايه مبارزه با مستكبرين به نفع مستضعفين بنا شده است كه به دنبال آن عدالت و سرنگوني نظام هاي بر پايه سرمايه داري و كمونيسم و صهيونيسم تحقق پيدا خواهد كرد. اما با توجه به شرايط موجود به نظر مي رسد مسئله حجاب اينقدرها هم ساده و پيش پا افتاده نيست. براي بررسي اين ادعا لازم است ابتدا به بررسي اجمالي جنبش فمينيسم بپردازيم.

فمينيسم بيشتر يك جنش اجتماعي و فرهنگي تلقي شده است چرا كه از پايان قرن هجدهم كه زمزمه‎هاي تساوي حقوق زن و مرد به ميان آمد، تا قرن بيستم كه گروه هاي متعدد تحت عنوان جنبش حقوق زنان فعاليت مي كردند، نظريات و مطالبات شان از حدود يك جنبش اجتماعي كه در چارچوب نظام فكري و سياسي مستقر است، فراتر نمي رفت.

حتي تلاش براي كسب حق راي كه مهم ترين دغدغه و درخواست فمينيست ها به حساب مي آمد، چيزي بيش از مطالبه يكي از حقوق اجتماعي در همان چارچوب سياسي و فكري مستقر (دموكراسي ليبرال) نبود. اما از نيمه قرن بيستم جنيش دفاع از حقوق زنان تمايلاتي راديكال از خود نشان داد كه موقعيت آن را از يك حركت در درون نظام سياسي-اجتماعي موجود، به حركتي عليه آن و در تعارض با مباني آن تبديل كرد. از اينجا هويت سياسي جنبش فمينيسم قوي تر شد، چراكه چارچوب همان نظم سياسي مورد پرسش و انكار قرار گرفت.

فمينيسم راديكال تحت تاثير شديد نئوماركسيسم و پساساختارگرايي قرار گرفت كه گفتار مسلط آن دوره بود. تاثيرپذيري از اين تفكرات، نظريه پردازان جنبش زنان را به اين سمت سوق داد كه با انتقاد و به سوال گرفتن اساس نظام سياسي موجود و ربط دادن آن به مردسالاري، مشكل زنان را به تغييرات بنيادين در سياست گره بزنند و ناگزير جنبش را سياسي تر از گذشته كنند.

فمينيسم راديكال با الهام از چنين تفكراتي، انقلاب اجتماعي را به عنوان هدف جنبش زنان پيش كشيد. بر اين نكته تاكيد شد كه زنان به خودي خود فرودست نبوده اند، بلكه اين فرودستي محصول فرايند فعال ساختن قدرت بوده است. بر چنين اساسي ظاهرا راهي به جز تركيب نوعي انقلاب سياسي با انقلاب اجتماعي براي تغيير باقي نمي ماند.

اگر نگاهي به نظرات مسلط در شبكه هاي اجتماعي حول اين موضوع بيندازيم، شاهد همين مفاهيم و تفكرات اما با فرمي ديگر هستيم. مدعيان دفاع از حقوق زنان، با علم كردن حجاب و فرودست بودن زنان كه آن را نتيجه مردسالاري در جامعه ايران مي دانند و مشخصا اهداف سياسي خود كه همان براندازي نظام جمهوري اسلامي است را دنبال مي كنند. 

اين افراد به بهانه حقوق زنان، در صفحات مجازي خود از هيچ گونه اظهارنظر سياسي پرهيز نمي كنند و مشخصا اصل اين نظام را هدف مي گيرند. حال آنكه فعالان واقعي حقوق زنان در ايران به دنبال برطرف كردن تبعيض ها و ظلم هاي حقيقي به زنان در چارچوب همين اين نظام هستند. اساسا برابري مطلق ميان زن و مرد، ناديده گرفتن زن و ظلمي مضاعف به اين جنس گرانقدر است.

مبارزان مجازي و خارج نشين حقوق زنان، احتمال و اميد هرگونه اصلاح در درون اين نظام را نفي كرده و تنها راه برطرف شدن مشكلات را در تغيير نظام سياسي معرفي مي كنند؛ آنچه كه هدف و نهايت نگاه فمينسيم راديكال است. به عبارت ديگر امروز حجاب به عنوان ابژه اي در دست مخالفان نظام جهموري اسلامي قرار گرفته است تا مبارزه و براندازي را پيگيري و اهداف سياسي خود را در برهه هاي مشخص و حساس محقق كنند.

از اين روي، همانطور كه در ابتداي متن ذكر شد، نمي توان از كنار اين مسئله و موضوع به سادگي گذشت. بايد قبول كرد كه سياست هاي غلط، شتاب زده و متعصبانه در خصوص اين موضوع، راه را براي سردست گرفته شدن و تبديل آن به ابزار سياسي معاندان باز كرده است، اما قبول اين اشتباه نبايد به معناي عقب نشيني از اين قانون و قبول خواسته مخالفان باشد، چرا كه مشخص است حجاب نه تنها مسئله زنان نيست بلكه اهداف سياسي ديگري در پشت آن پنهان شده است.

حجاب اولويت اول امروز جبهه انقلاب اسلامي


 روزنامه رسالت، شماره 9514 به تاريخ 22/3/98، صفحه 3 (سياسي)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 4 بار
    

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر



 

اعتماد
ايران
جام جم
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
مجله علمي دانشگاه علوم پزشكي كردستان
متن مطالب شماره 2 (پياپي 100)، خرداد و تير 1398را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است