آرشیو چهار‌شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۸، شماره ۲۲۲۰۶
دانشگاه
۸

ظرفیتی مغفول مانده به نام « شورای هم اندیشی اساتید دانشگاه»!

یکی از ظرفیت های مغفول مانده در دانشگاه ها استفاده از نظرات و پیشنهادهای اساتید دانشگاهی است؛ در همین راستا طرح هم اندیشی اساتید دانشگاه ها در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی که دارای دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری هستند، شورای هم اندیشی استادان دانشگاه تشکیل می شود.

اعضای شورای طرح هم اندیشی اساتید دانشگاه ها شامل رئیس دانشگاه، مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، معاون فرهنگی دانشگاه، یکی از معاونین آموزشی و پژوهشی به انتخاب رئیس دانشگاه، مسئول بسیج دانشگاه، دبیر شورای هم اندیشی و سه تن از اعضای هیئت علمی به پیشنهاد دبیر و تایید اکثریت اعضای شورا هستند که به مدت دو سال انتخاب می شوند؛ ریاست این شورا برعهده مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه است.

دبیر شورای هم اندیشی از میان اعضای هیئت علمی واجد شرایط به پیشنهاد مسئول نهاد توسط شورای هم اندیشی دانشگاه انتخاب و به دبیرخانه مرکزی معرفی می شود؛ حکم دبیر پس از تائید دبیرخانه مرکزی توسط رئیس شورا صادر می شود؛ در راستای بهره گیری هرچه بیشتر از ظرفیت امور آثار آن در رشته ها و گرایش های تخصصی موجود لازم دبیر شورای هم اندیشی از میان اساتید غیر گروه معارف انتخاب می شود.

دبیر شورای هم اندیشی در دانشگاه ها وظیفه دارد جلسات شورای هم اندیشی دانشگاه را به منظور بررسی و تصویب طرح ها و موضوعات پیشنهادی برگزار کند و طرح ها و برنامه های متنوع فرهنگی ویژه اساتید به شورای هم اندیشی ارائه کند. همچنین این فرد موظف است بخشنامه ها و مصوبات و دستورالعمل های دبیرخانه مرکزی و گزارش های فصلنامه فعالیت ها را پیگیری کند. به نقل از آنا؛ بررسی و تصویب طرح ها و برنامه های پیشنهادی دفتر هم اندیشی در دانشگاه ها، تصویب اولویت های موضوعی نشست های هم اندیشی جهت برگزاری در دانشگاه ها، طراحی و برنامه ریزی جهت استفاده از ظرفیت علمی کارشناسی استادان جهت تصمیم سازی برای سطوح مختلف در مدیریت کشور از جمله وظایف شورای هم اندیشی اساتید دانشگاه است؛ همچنین سیاست گذاری برنامه ریزی و حمایت از ایفای نقش تربیتی استادان و طراحی و برنامه ریزی فعالیت های فرهنگی و معرفتی ویژه استادان از دیگر وظایف این شورا است.

جلسات شورای هم اندیشی دانشگاه حداقل هر دو ماه یک بار و جلسات فوق العاده با تقاضای دبیر یا حداقل دو نفر از اعضا و هماهنگی با رئیس شورا برگزار می شود.