آرشیو چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۸، شماره ۴۶۲۸
باشگاه اقتصاددانان
۲۳
پرسش امروز

ضرورت بهبود ساختار خدمت سربازی

سربازی علاوه بر اینکه هزینه های بالایی را در بخش تحصیل بی رویه، افزایش سن ازدواج و بازار کار بر جامعه، کشور و دولت تحمیل می کند، منابع بالایی را در بودجه به خود اختصاص داده است. از این رو اصلاح قانون خدمت نظام وظیفه را شاید بتوان یکی از ضروری ترین اقدامات لازم دانست. در حال حاضر به عقیده کارشناسان و نظامیان شرایط امروز اجرای این قانون هزینه های فراوانی را بر دولت، نیروهای نظامی و مردم تحمیل کرده است. دولت در سال 1393 و به دلیل سقوط قیمت نفت از یکسو و شرایط نامناسب مالی دولت از سوی دیگر، جریمه ای را برای مشمولان غایب در نظر گرفت که در ازای پرداخت آن از خدمت سربازی معاف می شدند. این اقدام به نوعی بیانگر هزینه هایی است که نیروهای مسلح در بخش سربازی متحمل می شوند و هزینه فرصت اجرای قانون به شکل امروزی آن عملا سالانه هزاران میلیارد تومان است.

تجربه کشورهای دنیا نشان می دهد سیاست های سنتی در اجرای قانون سربازی در اغلب کشورهای دنیا تغییرات بنیادینی را تجربه کرده و عملا هزینه های دفاعی از محل درآمدهای دولت در جهت تشکیل ارتش حرفه ای به کار گرفته می شود. در کشوری نظیر ترکیه آن دسته از شهروندان ترک که در خارج از این کشور، به مدت حداقل سه سال پیاپی مشغول کار بوده باشند، می توانند با پرداخت مبلغی پول به ارز خارجی(که مقدار آن ممکن است سال به سال تغییر کند) و گذراندن دوره سه هفته ای تعلیمات نظامی، از خدمت سربازی معاف شوند.

در این کشور همچنین در سال 2014 قانونی تصویب شد که به موجب آن مشمولان بالای 27سال می توانند با پرداخت مبلغی در حدود 8200 دلار خدمت سربازی خود را خریداری کنند. این در حالی است که قوانین سختگیرانه سربازی مشکلات متعددی را برای جوانان ایرانی به وجود آورده و در عرصه های مختلف زندگی آنان را با چالش های جدی مواجه کرده است. در این پرونده باشگاه اقتصاددانان سربازی و هزینه های آن توسط کارشناسان بررسی شده و راه حل های این چالش دیرینه جوانان ایرانی بیان شده است.