آرشیو چهار‌شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۸، شماره ۲۲۲۰۶
دانشگاه
۸

نحوه عضویت دانشگاهیان در کتابخانه های ایرانداک

اعضای هیئت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی در کتابخانه های ایرانداک با عنوان طرح غدیر به عضویت در می آیند.

طرح غدیر یا عضویت فراگیر کتابخانه ها، راهکاری است که پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) برای دسترسی مستقیم به منابع کتابخانه های زیرپوشش، طراحی و اجرا می کند.

این کتابخانه ها با نام کتابخانه های مقصد شناخته می شوند. بر پایه این طرح، افراد زیرپوشش که متقاضی استفاده از منابع موجود در این کتابخانه ها هستند، می توانند از محلی که به عنوان مبدا برای آنها تعیین شده است یک کارت عضویت و چند کارت امانت دریافت کنند و به عضویت طرح درآیند.

اعضای طرح با استفاده از کارت نخست می توانند به کتابخانه های مقصد مراجعه و از همه خدمات آنها در محل استفاده کنند و با سپردن هر کارت امانت، یک کتاب امانت دادنی را به امانت گیرند.

تا خردادماه جاری، تعداد چهار هزار نفر دانشجوی تحصیلات تکمیلی و عضو هیئت علمی به عضویت طرح غدیر درآمده اند. هم اکنون 285 کتابخانه زیرپوشش 90 موسسه عضو طرح غدیر قرار دارند.

عضویت فراگیر کتابخانه ها از مهر ماه سال 1395 در چارچوب دستور کار دور دوم طرح غدیر با امضای وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بازنگری شد و به اجرا درآمد.

همچنین، اعضای هیئت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی وزارت علوم، تحقیقات، و فناوری، در صورتی که کتابخانه های وابسته به دانشکده/ پژوهشکده محل کار یا تحصیل آنان در عرضه خدمات به اعضای دیگر طرح همکاری کنند، می توانند به عضویت طرح غدیر درآیند.

اعضای هیئت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی می توانند برای درخواست عضویت با کارت شناسایی معتبر (کارت پرسنلی برای اعضای هیئت علمی و کارت دانشجویی برای دانشجویان به محلی که به عنوان مبدا تعیین شده است، مراجعه کنند.