|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه ايران98/3/22: پرده براي مديران خلاق و پر اميد بالا مي رود ؟
magiran.com  > روزنامه ايران >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 7093
پنج شنبه 6 تير 1398


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID2825
magiran.com > روزنامه ايران > شماره 7080 22/3/98 > صفحه 10 (تئاتر) > متن
 
      


پرده براي مديران خلاق و پر اميد بالا مي رود ؟
«ايران » از تجربه دبيري ادوار مختلف يك جشنواره مهم تئاتري گزارش مي دهد

نويسنده: زهرا شايان فر

با انتخاب ديرهنگام مجيد قناد مدرس، كارگردان، بازيگر و مجري برنامه هاي كودك و نوجوان به عنوان دبير بيست و ششمين دوره جشنواره بين المللي تئاتر كودك و نوجوان، نگاهي مي اندازيم به كارنامه دبيران سيزده دوره گذشته اين جشنواره و ويژگي هايي كه مديران وقت تئاتر در انتخاب دبير در نظر داشته و مورد توجه قرار داده اند.

انبوه مخاطبان تلويزيوني در ايران مجيد قناد را به عنوان مجري برنامه هاي كودك و نوجوان مي شناسند. او بازيگر و كارگردان نيز هست و در چند دوره از همين جشنواره نيز به عنوان مجري مراسم افتتاحيه و اختتاميه، داور و ميهمان ويژه نيز با جشنواره همكاري داشته است. چهره اي كه گرچه عمده فعاليت اش در شبكه دو سيما بوده، اما ارتباط صميمانه اي نيز با هنرمندان تئاتر كودك و نوجوان دارد. او در سال هاي اخير ديدن تئاتر را از دست نداده و ارتباط با هنرمنداني كه به طور تخصصي به تئاتر كودك مي پردازند را از تلويزيون تا صحنه حفظ كرده است اما غير از داوري جشنواره ها كمترين فعاليت به عنوان هنرمند تئاتر در پرونده كاري اش ديده مي شود.

برنامه هاي «فيتيله»، «جمعه به جمعه، خونه به خونه» از مشهورترين برنامه هاي تلويزيون براي مخاطبان كودك و نوجوان با اجراي اين هنرمند هستند با اين حال آثاري چون «از مدرسه تا مدرسه» و «نمايش هفته» و فيلم هاي «شهر در دست بچه ها»، «همه دختران من»، «بال هاي تاريك» و... را در پرونده كاري دارد.

انتخاب اين هنرمند به عنوان دبير يك جشنواره بين المللي در حوزه تئاتر پيش از آنكه نشان دهد بدنه تئاتر كودك نتوانسته متخصصان شناخته شده اي را براي دبيري معرفي كند، نشان مي دهد كه رويكرد اداره كل هنرهاي نمايشي و اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي همدان پيش از تخصص تئاتري بر بهره گيري از چهره هاي مردمي و نام هاي شناخته شده بوده است. آنچه در دوره سيزدهم با انتخاب مصطفي رحماندوست، شاعر و داستان نويس حوزه كودك و نوجوان رخ داد.

مصطفي رحماندوست كه گفته مي شود در سال هاي جواني تجربيات تئاتري و بخصوص تئاتر كودك داشته در سال هايي كه چهره شناخته شده اي در ادبيات و بخصوص ادبيات ويژه اين گروه سني شده بود مسئوليت دبيري را بر عهده گرفت. دوره اي دشوار كه پس از سه سال تعويق در برگزاري با ميزباني شهر اصفهان برگزار شد.

رحماندوست پنج دوره پيوسته، دبير اين رويداد بود. او جشنواره سراسري تئاتر كودك و نوجوان را تحويل گرفت و آن را به رويدادي بين المللي تبديل كرد. جشنواره هاي پانزده و شانزده با حاشيه ها و كاستي هاي بيشماري از سوي اصفهان همراه شده و در دوره هفدهم همدان ميزباني اين رويداد را بر عهده گرفت. به اين ترتيب رحماندوست آخرين دوره دبيري خود را در شهر زادگاهش پشت سر گذاشت.

اين شاعر و نويسنده در پرونده كاري اش گذشته از بيش از صد عنوان كتاب و مجموعه شعر براي كودكان و نوجوانان، كار در بخش متون خطي كتابخانه مجلس، مدير مركز نشريات كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، مدير برنامه كودك سيما، سردبير نشريه پويه ، مدير مسئول نشريات رشد، مدير كل دفتر مجامع و فعاليت هاي فرهنگي، سردبير رشد دانش آموز، سردبيرسروش كودكان و داور جشنواره بين المللي فيلم هاي كودكان و نوجوانان (اصفهان)، مدير كل دفتر مجامع و فعاليت هاي فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، تدريس داستان نويسي و ادبيات كودكان و نوجوانان در دانشگاه ها، مسئول بخش كتاب هاي خارجي كودكان و نوجوانان در كتابخانه ملي را نيز دارد.

شهرام كرمي، كارگردان و نمايشنامه نويس از جمله نام هايي است كه در فهرست دبيران جشنواره بين المللي تئاتر كودك و نوجوان قرار دارد. او نيز پنج دوره اين رويداد بين المللي را برگزار كرده است. دوره هاي 18، 19، 20 و پس از آن دوره هاي 22 و 23 با دبيري شهرام كرمي برگزار شده اند.

او درحالي مسئوليت اين جشنواره را بر عهده گرفت كه يكي از مديران خوشنام تئاتر بود. مدير تالار هنر، كانون تخصصي تئاتر خياباني و بعد كانون تخصصي تئاتر كودك و نوجوان، مدير تئاتر سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، دبيري جشنواره هاي تئاتر اين سازمان و فعاليت پيوسته اش در زمينه كارگرداني و نمايشنامه نويسي نشان مي داد مديران وقت تئاتر از مرحله تكيه بر نام و شهرت افراد گذشته و تخصص تئاتري، تجربه مديريت و سلامت سابقه را مد نظر قرار داده اند.

كرمي كه از يك سال گذشته به عنوان مديركل هنرهاي نمايشي، مديريت تئاتر ايران را بر عهده دارد، نگارش24 نمايشنامه چاپ شده، 22 پروژه اجرايي به عنوان نويسنده و كارگردان و 17 جايزه و تقدير از جشنواره هاي مختلف، تدريس در دانشگاه هاي ايران، كردستان عراق و افغانستان، داوري جشنواره ها، دبير اجرايي جشنواره بين المللي تئاتر خياباني مريوان، دبير شش دوره جشنواره تئاتر شهر، مديريت پرديس تئاتر تهران را نيز در كارنامه فعاليت خود دارد.

بدون شك همدان زادگاه جشنواره تئاتر كودك و نوجوان محسوب مي شود و 9 دوره اول اين جشنواره را به صورت استاني و سراسري برگزار كرده است. بازگشت ميزباني اين رويداد به همدان زمينه سپردن مسئوليت برگزاري آن را به اين شهر ايجاد كرد به طوري كه در زمان دبيري شهرام كرمي دبيرخانه جشنواره به طور همزمان در تهران وهمدان شكل گرفته و مسئوليت هاي مشابه دوگانه در پيكره اين رويداد تعريف شد. اتفاقي كه بسرعت ساختار يكپارچه جشنواره را دستخوش تغييرات كرده و استان ميزبان را به يكي از قطب هاي تاثير گذار در تصميم گيري هاي مربوط به جشنواره تبديل كرد.

او در بيستمين دوره جشنواره تئاتر كودك با اظهار خستگي از دبيري اين جشنواره كناره گيري كرد تا پيام دهكردي بيست و يكمين دوره را برگزار كند.

پيام دهكردي كارگردان و بازيگر شناخته شده سينما، تئاتر و تلويزيون و مدرس تئاتر، البته بدون تجربه برگزاري جشنواره بين المللي و مديريت سيستم دولتي يك دوره دبيري را در حالي پشت سر گذاشت كه نقش پررنگ همدان در تصميم گيري ها و امور اجرايي، چالش هايي را برايش به همراه داشت.

او كه جوانترين دبير جشنواره تئاتر كودك و نوجوان تاكنون محسوب مي شود از جمله بازيگران موفق عرصه تئاتر، سينا و تلويزيون است كه فن بيان و بازيگري تدريس مي كند. جايزه بهترين بازيگر در بيست و دومين جشنواره بين المللي تئاتر فجر، جايزه فعال ترين بازيگر تئاتر در روز جهاني تئاتر (2004)، نامزد بهترين بازيگر در بيست و يكمين جشنواره بين المللي تئاتر فجر، نامزد بهترين بازيگر در جشنواره بين المللي نمايش هاي آييني سنتي در سال 1382، بهترين بازيگر مرد سال به انتخاب خانه تئاتر و كانون ملي منتقدان در سال 1386 را همراه با بازي در قريب به 30 اثر نمايشي و كارگرداني آثار متعدد در پرونده كاري دارد.

دوره هاي بيست و دوم و بيست وسوم جشنواره دوباره به شهرام كرمي سپرده شد كه رضايت عموم هنرمندان، برگزار كنندگان و مديران را به دست آورده بود.مريم كاظمي نويسنده، كارگردان و بازيگر تئاتر، تلويزيون و سينما كه دو دوره اخير جشنواره را دبيري كرد بايد تنها دبير زن اين جشنواره نام برد. مديريت تئاتر وقت با اعتماد به بانوان هنرمند و مدير دبيري دو رويداد بزرگ تئاتر عروسكي و تئاتر كودك را به بانوان هنرمندي سپرد كه علاوه بر اقبال عمومي در بين متخصصان فن، آثار متعدد در حوزه هاي تخصصي جشنواره را توليد و با موفقيت به نمايش گذاشته بودند.كاظمي كه از سال 66 به طور مستمر در تئاتر حضور داشته و سرپرست گروه تئاتر مستقل است از دهه 70 با كارگرداني و اجراي نمايش هاي ويژه مخاطبان كودك و نوجوان، فعاليت اش در صنف خانه تئاتر، عضويت در هيات مديره انجمن بازيگران خانه تئاتر، عضويت در هيات مديره انجمن كارگردانان خانه تئاتر، نماينده انجمن بازيگران در شوراي داوري خانه تئاتر، عضويت در انجمن بازيگران سينماي ايران، تدريس در دانشكده هنرهاي زيبا دانشگاه تهران و... سابقه اي درخشان از مديريت تشكل تئاتري و هنري مستقل از ساختار دولتي را به همراه داشت.بازي در بيش از 60 اثر نمايشي در تئاتر، تلويزيون و سينما، كارگرداني بيش از 20 نمايش و جوايز متعدد از جشنواره هاي سينمايي و تئاتري از جمله فعاليت هاي اين هنرمند بوده اند.مريم كاظمي كه دو دوره پياپي دبيري را بر عهده داشت در روزهاي پاياني بيست و پنجمين جشنواره بين المللي تئاتر كودك و نوجوان در مصاحبه اي با خبرگزاري مهر از عدم تمايل اش به دبيري اين رويداد خبر مي دهد.او دربخش هايي از اين مصاحبه چالش هايي را بيان مي كند كه كمتر از سوي دبيران گذشته مطرح شده اند. مي گويد: «علت اينكه من ديگر مايل نيستم بار ديگر دبير باشم اختصارا اين است كه براي جشنواره به زعم خويش ايده هاي اصولي و واقعگرا و كاربردي داشته و دارم تا بتواند به تئاتر كودك و نوجوان نيرو و قدرت تزريق كند ولي تغيير نياز به زمينه سازي در طول زمان دارد، يعني ثبات برنامه ريزي و مديريت ريسك.»

و ادامه داد: «تغييرات ساختاري و بنيادين بايد آسيب شناسي و تجربه شود تا كم كم تبديل به اصل قابل قبول شود. مشكل اين است، يك يا 2 دوره دبيري جشنواره به طور اتفاقي و ناگهاني خود بزرگ ترين آسيب است. وقتي نيمي از سال سپري مي شود و هيچ كس نمي داند تكليف يك جشنواره بين المللي چيست و دبير آن كيست يعني اينكه زودتر دست را باخته ايم. اين گونه كار كردن براي من وسوسه برانگيز و جذاب نيست و هدفي در آن نمي بينم كه انرژي مبارزه با مشكلات را در خود و ستاد اجرايي بچينم. اگر قرار باشد دبير ماشين امضا و مجري توصيه ها و سليقه هاي فراوان باشد و نيازي به هيچ ايده هنري نداشته باشد مي توان از بين كارمندان، او را انتخاب كرد و ماموريت اداري به آنها سپرد.»

حال بايد ديد مجيد قناد در افق جشنواره بين المللي تئاتر كودك چگونه عمل خواهد كرد و آيا به اهدافي كه در حكم شهرام كرمي براي او تعريف شده؛ «براي نيل به آينده روشن،... حضور و سرمايه پراشتياق اين هنر يعني تماشاگران و توجه به قوه خلاق و آفرينشگري و نبوغ هنرمندان بتوان صحنه فراخ بازي و انديشه را گسترش داد. بچه هاي مهر اين سرزمين امانت الهي هستند كه بايد با آغوش باز تجسم اميد و روزهاي پرشوق زندگي را بر صحنه زنده زندگي شاهد باشند. روزهاي نشاط و پويايي و باور روشن كه دنياي هنر و جهان نمايش اين امكان را ايجاد مي كند.» و با توجه به اينكه هنوز اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي بدون مديركل و با حكم سرپرستي اداره مي شود دست خواهد يافت؟

پرده براي مديران خلاق و پر اميد بالا مي رود ؟


 روزنامه ايران، شماره 7080 به تاريخ 22/3/98، صفحه 10 (تئاتر)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 7 بار
    



آثار ديگري از " زهرا شايان فر"

  آفرينش جهان فراواقعي / نگاهي به اجراي«روز عجيب» نوشته جعفر مهياري و كارگرداني «پرستو گلستاني»
زهرا شايان فر، اعتماد 28/6/91
مشاهده متن    
  گفت وگو با عوامل نمايش «روياهاي رام نشده» : گمشدگي مشترک
زهرا شايان فر، اعتماد 1/7/86
مشاهده متن    
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر



 

اعتماد
ايران
جام جم
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
ماهنامه انشا و نويسندگي
متن مطالب شماره 104، خرداد 1398را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است