|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه اعتماد98/3/13: شكستي كه حالا شاهكاري كلاسيك است
magiran.com  > روزنامه اعتماد >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 4386
سه شنبه 21 خرداد 1398


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID3291
magiran.com > روزنامه اعتماد > شماره 4382 13/3/98 > صفحه 9 (هنر و ادبيات) > متن
 
      


سينماي جهان 
شكستي كه حالا شاهكاري كلاسيك است
بخشي از تازه ترين گفت وگوي فرانسيس فورد كاپولا با رولينگ استون

مترجم: بهار سرلك
برگرفته از: Indie Wire

فرانسيس فورد كاپولا پس از هشت سال غيبت از سينما و فيلمسازي گفته است بالاخره كار روي پروژه ساخت «مگالاپليس» را كه سال ها پيش طرح ريزي كرده و با دردسرهاي مالي مواجه شده بود، شروع خواهد كرد. او اين خبر را پس از اكران «اينك آخرالزمان: تدوين نهايي» در جشنواره فيلم ترايبكا كه آوريل برگزار شد، اعلام كرد؛ اين كارگردان 80 ساله برخي صحنه ها را از نسخه طولاني «اينك آخرالزمان احياشده» حذف و برخي عناصر «نامتعارف تري» را كه در تدويني كه سال 1979 براي اكران در سالن هاي سينما در نظر گرفته شده بود، به اثر اضافه كرده است. «اينك آخرالزمان» و آنچه اين فيلم درباره دگرگوني اثري هنري هم در فرم و هم در اذهان بينندگان و منتقدان، بيان مي كند، بهانه اي به ديويد في ير، خبرنگار رولينگ استون داد تا با كاپولا به مصاحبه بنشيند. پرسش و پاسخ هاي اين گفت وگو يادآور اين نكته است كه فيلمساز «پدرخوانده» چه متفكر پيشرويي است؛ او سال ها پيش از استيو جابز، انقلاب گوشي هاي هوشمند را رقم زد. فيلم «اينك آخرالزمان» در سال 1979 وقتي روي پرده رفت با جو بدي روبه رو شد و حتي به هنگام اكرانش بسياري اين اثر را يك شكست بزرگ مي دانستند اما حالا اين اثر را فيلمي كلاسيك تلقي مي كنيم. كاپولا درباره واكنش هاي منفي به فيلم حماسي اش درباره جنگ ويتنام (كه در بخش اصلي جشنواره كن حضور داشت و نامزد بهترين فيلم آكادمي اسكار شد) گفته است: «آثار آوانگارد ديروز، طرح پيش زمينه امروز محسوب مي شوند. برخي هنرمندان در زمانه خودشان شناخته شده هستند اما ممكن است ما نامي از آنها نشنويم. اما براي داشتن نقاشي هاي «شكست خورده هايي» مانند ون گوگ و روسو كه مجبور بودند تابلوهاي شان را با چرخ دستي اين طرف و آن طرف ببرند، سر و دست مي شكنيد.» كاپولا در ادامه گفته است: «چيزهايي كه به خاطرشان در جواني مورد حمله قرار مي گيريد همان چيزهايي هستند كه در پيري به خاطرشان جايزه يك عمر دستاورد هنري دريافت مي كنيد.» اين كارگردان در زمان ساخت «پدرخوانده» با مديران اجرايي كمپاني پارامونت درگير شده بود؛ تجربه اي منفي كه مي گويد باعث شد تقريبا ساخت دنباله اين اثر، «پدرخوانده قسمت دوم»، را رد كند اما وقتي متوجه شد فيلم مي تواند ابزاري براي انتقال ايده اي ديگر باشد، دوباره روي صندلي كارگرداني اين پروژه تكيه زد. «فارغ از روايتي كه در نخستين فيلم «پدرخوانده» گذشت، ايده ساخت فيلمي درباره يك مرد و پسرش را در ذهنم داشتم و سعي مي كردم ماجراهاي آنها را وقتي هر دو يك سن را مي گذرانند، مقايسه كنم. فقط اين ايده را در سر داشتم اما فكر مي كردم قسمت دوم با اين ايده جواب بدهد كه داد.» دنباله فيلم با دشواري هايي روبه رو شد: آل پاچينو آنقدر از پيش نويس اوليه فيلم بدش آمد كه حاضر به نقش آفريني دوباره شخصيت مايكل كورلئونه نشد، ريچارد اس. كاستلانو كه نقش كلمنزا را در قسمت نخست ايفا كرده بود، با اين شرط حاضر به بازگشت بود كه خودش ديالوگ هايش را بنويسد- در نتيجه شخصيت كلمنزا پيش از «پدرخوانده قسمت دوم» از دنيا رفت و مايكل وي. گازو نقش مشابه كلمنزا، فرانك پنتانگلي را ايفا كرد و البته مارلون براندو از حضور در آخرين صحنه «پدرخوانده قسمت دوم» امتناع كرد. براندو در نقش كلنل كورتز در «اينك آخرالزمان» ظاهر شد اما همانطور كه در ساخت مستند «دل تاريكي» مي بينيم، تحمل حضورش در صحنه فيلمبرداري سخت بود. حتي با وجود اين، طبق مصاحبه رولينگ استون، كاپولا هنوز هم براندو را قهرمان حقيقي اش مي داند. «براندو مي توانست ساعت ها درباره موريانه حرف بزند، يا درباره نخستين مهاجران چيني امريكا، يا اينكه موج هاي كوتاه راديو چطور كار مي كنند. او ميل بي نظيري براي درك مسائل داشت.» در نهايت، دردسرهايي كه كاپولا با آنها درگير شد، نتيجه بخش بود: هر دو قسمت «پدرخوانده» جايزه اسكار بهترين فيلم را به دست آوردند و «اينك آخرالزمان» را حالا يكي از بهترين فيلم هاي جنگي تاريخ مي شناسيم. شايد حالا بايد از او به خاطر وفور دنباله هايي كه اين سال ها ساخته مي شود، تشكر كنيم. كاپولا با آه و افسوس مي گويد: «فكر مي كنم همين طور است. ايده ساخت يك فيلم گانگستري ديگر درست پس از قسمت اول، برايم مثل لعن و نفرين بود!» مدام به او مي گفتند: «حالا كه فرمول كوكاكولا داري! چرا كارخانه كوكاكولاسازي راه نمي اندازي؟!» و كاپولا در جواب شان مي گفت: «از اين جور آدم ها نيستم. ترجيح مي دهم كار خودم را بكنم و از زندگي ام لذت ببرم.» اما اين كارگردان در زمينه ديگري هم پيشرو است. او گفته است ايده گوشي هاي هوشمند را سال ها پيش از اختراع شان در سر داشت: «با آقاي آكيو موريتا در كمپاني سوني دوست بودم. چيزي را كه با چوب بالسا، كامپيوتر بتاي كوچكي از انگليس و يك دستگاه ضبط صوت ساخته بودم، نشانش دادم و به او گفتم: «اين ماشين در آينده ساخته مي شود. الان اگر چيزي بخواهي بايد رانندگي كني تا بتواني آن را گير بياوري و بخري. اما در آينده، فقط دست در جيبت مي كني و سفارشش را مي دهي.» بنابراين من را به بخش تلفن كمپاني سوني فرستاد. خيلي زود فهميدم آنها هنوز هم گرفتار دوره الكساندر گراهام بل بودند و اين چيزي را كه ساخته بودم، نشان شان دادم، در واقع همان چيزي كه گوشي هوشمند مي شد و نخير، خبري از تشكر و علاقه نشد.» اگر كاپولا از چنين امتيازي برخوردار بود، مطمئنا ساخت «مگالاپليس» را چند دهه اي به تعويق نمي انداخت و منتظر سرمايه نمي ماند.

شكستي كه حالا شاهكاري كلاسيك است


 روزنامه اعتماد، شماره 4382 به تاريخ 13/3/98، صفحه 9 (هنر و ادبيات)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 13 بار
    

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر



 

اعتماد
ايران
جام جم
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
فصلنامه جاده
متن مطالب شماره 98، بهار 1398را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است