|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه شرق98/3/13: چرا «منشور برادري» امام خميني(ره) اجرائي نشد؟
magiran.com  > روزنامه شرق >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 3447
سه شنبه 21 خرداد 1398


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID2387
magiran.com > روزنامه شرق > شماره 3443 13/3/98 > صفحه 6 (سياست) > متن
 
      


چرا «منشور برادري» امام خميني(ره) اجرائي نشد؟


نويسنده: وحيده كريمي

اختلافات سياسي و گسترده ميان روحانيون رده بالاي نظام در سال هاي بعد از پيروزي انقلاب، كار را به جايي رساند كه گروهي ماندن در جامعه روحانيت را به صلاح خود ندانستند و با جدايي از اين جمع، مجمع روحانيون را بنيان گذاشتند. اين جريان جديد در آستانه انتخابات مجلس سوم شوراي اسلامي، نقش مهمي بازي كرد و معادلات سياسي دوران خود را برهم زد تا اختلافات اوج بگيرند. نگراني از عميق شدن اختلاف ها ميان اعضاي اين دو جريان و تبعات سياسي و اجتماعي آن، منجر به نامه اي شد كه محمدعلي انصاري، از اعضاي دفتر امام، آن را نوشت و امام خميني(ره) در پاسخ به آن نامه نكاتي را بيان كردند كه سبب شد اين نامه به «منشور برادري» مشهور شود؛ منشوري كه اگر اجراي بند به بند آن جدي گرفته مي شد، بسياري از دغدغه هاي امام خميني با گذشت 30 سال از نگارش آن نامه، اين چنين بر قوت خود باقي نمي ماندند تا برخوردهاي دوگانه، شرايط زندگي اجتماعي، سياسي و فرهنگي مردم را با چالش روبه رو كند. در آستانه سي امين سالگرد ارتحال امام ، با بازخواني منشور برادري در گفت وگو با سيدحسين موسوي تبريزي و سيدمحمدعلي ابطحي، دلايل محقق نشدن اهداف اين منشور را بررسي كرده ايم.

 كتاب هاي فقهاي بزرگوار اسلام پر است از اختلاف نظرها

در پاسخ امام خميني، رهبر فقيد انقلاب، به نامه محمدعلي انصاري آمده است: «نامه شما را مطالعه كردم. مسئله‏اي را طرح كرده‏ايد كه پاسخ به آن كمي طولاني مي‏گردد، ولي از آنجا كه من به شما علاقه مندم، شما را مردي متدين و دانا -البته كمي احساساتي- مي‏دانم و از محبت هاي بي‏دريغت نسبت به من هميشه ممنونم، به عنوان نصيحت به شما و امثال شما كه تعدادشان هم كم نيست، مسائلي را تذكر مي‏دهم: كتاب هاي فقهاي بزرگوار اسلام پر است از اختلاف نظرها، سليقه ها و برداشت ها در زمينه هاي مختلف نظامي، فرهنگي، سياسي، اقتصادي و عبادي؛ تا آنجا كه در مسائلي كه ادعاي اجماع شده است، قول و يا اقوال مخالف وجود دارد و حتي در مسائل اجماعي هم ممكن است قول خلاف پيدا شود؛ از اختلاف اخباري ها و اصولي ها بگذريم. از آنجا كه در گذشته اين اختلافات در محيط درس و بحث و مدرسه محصور بود و فقط در كتاب هاي علمي آن هم عربي ضبط مي‏گرديد، قهرا توده هاي مردم از آن بي خبر بودند و اگر باخبر هم مي‏شدند، تعقيب اين مسائل برايشان جاذبه‏اي نداشت. حال آيا مي‏توان تصور نمود كه چون فقها با يكديگر اختلاف نظر داشته‏اند -نعوذبالله- خلاف حق و خلاف دين خدا عمل كرده‏اند؟ هرگز».

حل مباحث مربوط به عكاسي، نقاشي، مجسمه سازي، موسيقي، تئاتر، سينما و...

امروز با كمال خوشحالي، به مناسبت انقلاب اسلامي حرف هاي فقها و صاحب نظران به راديو، تلويزيون و روزنامه ها كشيده شده است؛ چراكه نياز عملي به اين بحث ها و مسائل است؛ مثلا در مسئله مالكيت و محدوده آن، در مسئله زمين و تقسيم بندي آن، در انفال و ثروت هاي عمومي، در مسائل پيچيده پول و ارز و بانكداري، در ماليات، در تجارت داخلي و خارجي، در مزارعه و مضاربه و اجاره و رهن، در حدود و ديات، در قوانين مدني، در مسائل فرهنگي و برخورد با هنر به معناي اعم مانند عكاسي، نقاشي، مجسمه سازي، موسيقي، تئاتر، سينما، خوشنويسي و... ، در حفظ محيط زيست و سالم سازي طبيعت و جلوگيري از قطع درخت ها حتي در منازل و املاك اشخاص، در مسائل اطعمه و اشربه، در جلوگيري از مواليد در صورت ضرورت يا تعيين فواصل در مواليد، در حل معضلات طبي مانند پيوند اعضاي بدن انسان و غير به انسان هاي ديگر، در مسئله معادن زيرزميني و روزميني و ملي، تغيير موضوعات حرام و حلال و توسيع و تضييق بعضي از احكام در ازمنه و امكنه مختلف، در مسائل حقوقي و حقوق بين المللي و تطبيق آن با احكام اسلام، نقش سازنده زن در جامعه اسلامي و نقش تخريبي آن در جوامع فاسد و غير اسلامي، حدود آزادي فردي و اجتماعي، برخورد با كفر، شرك، التقاط و بلوك تابع كفر و شرك، چگونگي انجام فرايض در سير هوايي و فضايي و حركت برخلاف جهت حركت زمين يا موافق آن با سرعتي بيش از سرعت آن يا در صعود مستقيم و خنثي كردن جاذبه زمين و مهم تر از همه اينها، ترسيم و تعيين حاكميت ولايت فقيه در حكومت و جامعه كه همه اينها گوشه‏اي از هزاران مسئله مورد ابتلاي مردم و حكومت است كه فقهاي بزرگ درباره آنها بحث كرده‏اند و نظراتشان با يكديگر مختلف است و اگر بعضي از مسائل در زمان هاي گذشته مطرح نبوده يا موضوعيت نداشته است، فقها امروز بايد براي آن فكري كنند.

بايد باب اجتهاد باز باشد

بنابراين در حكومت اسلامي هميشه بايد باب اجتهاد باز باشد و طبيعت انقلاب و نظام همواره اقتضا مي‏كند كه نظرات اجتهادي- فقهي در زمينه هاي مختلف ولو مخالف با يكديگر آزادانه عرضه شود و كسي توان و حق جلوگيري از آن را ندارد، ولي مهم شناخت درست حكومت و جامعه است كه بر اساس آن نظام اسلامي بتواند به نفع مسلمانان برنامه ريزي كند كه وحدت رويه و عمل ضروري است و همين جاست كه اجتهاد مصطلح در حوزه ها كافي نيست، بلكه يك فرد اگر اعلم در علوم معهود حوزه ها هم باشد، ولي نتواند مصلحت جامعه را تشخيص دهد يا نتواند افراد صالح و مفيد را از افراد ناصالح تشخيص دهد و به‏طوركلي در زمينه اجتماعي و سياسي فاقد بينش صحيح و قدرت تصميم گيري باشد، اين فرد در مسائل اجتماعي و حكومتي مجتهد نيست و نمي‏تواند زمام جامعه را به دست گيرد. اما شما بايد توجه داشته باشيد تا زماني كه اختلاف و موضع گيري ها در حريم مسائل مذكور است، تهديدي متوجه انقلاب نيست. اختلاف اگر زيربنايي و اصولي شد، موجب سستي نظام مي‏شود و اين مسئله روشن است كه بين افراد و جناح هاي موجود وابسته به انقلاب اگر اختلاف هم باشد، صرفا سياسي است، ولو اينكه شكل عقيدتي به آن داده شود، چراكه همه در اصول با هم مشتركند و به همين خاطر است كه من آنان را تاييد مي‏كنم. آنها نسبت به اسلام و قرآن و انقلاب وفادارند و دلشان براي كشور و مردم مي‏سوزد و هركدام براي رشد اسلام و خدمت به مسلمين طرح و نظري دارند كه به عقيده خود موجب رستگاري است.

هر دو جريان مي‏خواهند كشورشان مستقل باشد

اكثريت قاطع هر دو جريان مي‏خواهند كشورشان مستقل باشد، هر دو مي‏خواهند سيطره و شر زالوصفتان وابسته به دولت و بازار و خيابان را از سر مردم كم كنند. هر دو مي‏خواهند كارمندان شريف و كارگران و كشاورزان متدين و كسبه صادق بازار و خيابان، زندگي پاك و سالمي داشته باشند. هر دو مي‏خواهند دزدي و ارتشا در دستگاه هاي دولتي و خصوصي نباشد، هر دو مي‏خواهند ايران اسلامي از نظر اقتصادي به صورتي رشد كند كه بازارهاي جهان را از آن خود كند، هر دو مي‏خواهند اوضاع فرهنگي و علمي ايران به گونه‏اي باشد كه دانشجويان و محققان از تمام جهان به سوي مراكز تربيتي و علمي و هنري ايران هجوم آورند، هر دو مي‏خواهند اسلام قدرت بزرگ جهان شود. پس اختلاف بر سر چيست؟ اختلاف بر سر اين است كه هر دو عقيده‏شان است كه راه خود باعث رسيدن به اين همه است، ولي هر دو بايد كاملا متوجه باشند كه موضع گيري ها بايد به گونه‏اي باشد كه در عين حفظ اصول اسلام براي هميشه تاريخ، حافظ خشم و كينه انقلابي خود و مردم عليه سرمايه داري غرب و در راس آن آمريكاي جهان خوار و كمونيسم و سوسياليسم بين الملل و در راس آن شوروي متجاوز باشند. هر دو جريان بايد با تمام وجود تلاش كنند كه ذره‏اي از سياست «نه شرقي و نه غربي، جمهوري اسلامي» عدول نشود كه اگر ذره‏اي از آن عدول شود، آن را با شمشير عدالت اسلامي راست كنند. هر دو گروه بايد توجه كنند كه دشمنان بزرگ مشترك دارند كه به هيچ يك از آن دو جريان رحم نمي‏كند. دو جريان با كمال دوستي مراقب آمريكاي جهان خوار و شوروي خائن به امت اسلامي باشند. هر دو جريان بايد مردم را هوشيار كنند كه درست است كه آمريكاي حيله‏گر دشمن شماره يك آنهاست، ولي فرزندان عزيز آنان زير بمب و موشك شوروي شهيد شده‏اند. هر دو جريان از حيله گري هاي اين دو ديو استعمارگر غافل نشوند و بدانند كه آمريكا و شوروي به خون اسلام و استقلالشان تشنه‏اند. خداوندا! تو شاهد باش من آنچه بنا بود به هر دو جريان بگويم گفتم، حال خود دانند. البته يك چيز مهم ديگر هم ممكن است موجب اختلاف شود - كه همه بايد از شر آن به خدا پناه ببريم- كه آن حب نفس است كه اين ديگر اين جريان و آن جريان نمي‏شناسد.

رئيس جمهور، رئيس مجلس، نخست وزير، وكيل، وزير، قاضي، شوراي عالي قضائي و شوراي نگهبان، سازمان تبليغات و دفتر تبليغات، نظامي و غيرنظامي، روحاني و غيرروحاني، دانشجو، غيردانشجو، زن و مرد نمي‏شناسد و تنها يك راه براي مبارزه با آن وجود دارد و آن رياضت است، بگذريم. اگر آقايان از اين ديدگاه كه همه مي‏خواهند نظام و اسلام را پشتيباني كنند به مسائل بنگرند، بسياري از معضلات و حيرت ها برطرف مي‏شود، ولي اين به آن معنا نيست كه همه افراد تابع محض يك جريان باشند. با اين ديد گفته‏ام كه انتقاد سازنده معنايش مخالفت نبوده و تشكل جديد مفهومش اختلاف نيست. انتقاد بجا و سازنده باعث رشد جامعه مي‏شود. انتقاد اگر بحق باشد، موجب هدايت دو جريان مي‏شود. هيچ كس نبايد خود را مطلق و مبراي از انتقاد ببيند. البته انتقاد غير از برخورد خطي و جرياني است. اگر در اين نظام كسي يا گروهي خداي ناكرده بي‏جهت در فكر حذف يا تخريب ديگران برآيد و مصلحت جناح و خط خود را بر مصلحت انقلاب مقدم بدارد، حتما پيش از آنكه به رقيب يا رقباي خود ضربه بزند، به اسلام و انقلاب لطمه وارد كرده است. درهرحال يكي ‏از كارهايي كه يقينا رضايت خداوند متعال در آن است، تاليف قلوب و تلاش براي زدودن كدورت ها و نزديك كردن مواضع خدمت به يكديگر است. بايد از واسطه هايي كه فقط كارشان القاي بدبيني نسبت به جناح مقابل است، پرهيز كرد. شما آن قدر دشمنان مشترك داريد كه بايد با همه توان در برابر آنان بايستيد، اما اگر ديديد كسي از اصول تخطي مي‏كند، در برابرش قاطعانه بايستيد. البته مي‏دانيد كه دولت و مجلس و گردانندگان بالاي نظام هرگز اصول و داربست ها را نشكسته‏ و از آن عدول نكرده‏اند. براي من روشن است كه در نهاد هر دو جريان اعتقاد و عشق به خدا و خدمت به خلق نهفته است. با تبادل افكار و انديشه هاي سازنده مسير رقابت ها را از آلودگي و انحراف و افراط و تفريط بايد پاك كرد. من باز سفارش مي‏كنم كشور ما در مرحله بازسازي و سازندگي به تفكر و به وحدت و برادري نياز دارد. خداوند به همه كساني كه دلشان براي احياي اسلام ناب محمدي- صلي الله عليه وآله وسلم- و نابودي اسلام آمريكايي مي‏تپد، توفيق عنايت فرمايد و شما و همه را در كنف عنايت و حمايت خويش محافظت فرمايد و ان شاء الله از انصار اسلام  و محرومان باشيد.

چرا «منشور برادري» امام خميني(ره) اجرائي نشد؟


 روزنامه شرق، شماره 3443 به تاريخ 13/3/98، صفحه 6 (سياست)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 8 بار
    

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر



 

اعتماد
ايران
جام جم
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
ماهنامه اعلام و اطفاء حريق
متن مطالب شماره 79، خرداد 1398را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است