|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه جام جم98/3/22: جشن بي پايان شگفتي
magiran.com  > روزنامه جام جم >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 5438
سه شنبه 1 مرداد 1398


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID2835
magiran.com > روزنامه جام جم > شماره 5404 22/3/98 > صفحه 7 (رسانه: شبكه) > متن
 
      


جشن بي پايان شگفتي
فصل دوم عصر جديد، همچنان با هيجان و استقبال زياد مخاطبان همراه است

نويسنده: زهرا غفاري

برنامه تلويزيوني عصر جديد كه از زمستان سال قبل پخش خود را روي آنتن شبكه سه سيما آغاز كرد، علي رغم تمام ضعف هاي گهگاهي كه در قسمت هاي اول داشت، حالا ديگر به برنامه اي پخته تبديل شده و قدم هايش را براي جلو رفتن استوارتر از گذشته برمي دارد. برنامه اي كه هدفش كشف ستاره هاي گمنام است و شناساندن اين ستاره ها به مردم كشور؛ اين كه اين ستاره ها و استعدادها شايد راهي براي بروز خود بيابند و كسي پيدا شود كه قابليت هايشان را بشناسد. حالا اين برنامه توانسته به بخشي از استعدادهاي كشور متصل شود و مجال شكوفا شدن را در اختيارشان قرار دهد. استعدادهايي كه يكي آوازخوان است، يكي مهارت هاي جسمي اش جاي عرضه دارد، آن يكي ذهن مي خواند و ديگري با هنر دوبله و صداسازي اش صحنه را به آتش مي كشد و چه و چه. با اين حال اين همه استعدادها و ظرفيت هاي موجود در كشور نيست و بي شك خيلي از آنهايي كه از مرحله نخست جا مانده اند، منتظر هستند تا فصل ديگري از عصر جديد ساخته شده و آنها هم به برنامه راه بيابند. نكته جالب توجه اين كه برخلاف فصل نخست كه در آن شركت كنندگان بايد آراي مثبت داوران را براي خودشان حفظ كرده و راي منفي نمي گرفتند، اين بار هر اجرا با چهار راي منفي شروع مي شود و تلاش شركت كنندگان، مثبت كردن آن راي هاي منفي است. با توجه به گذشت نيمي از قسمت هاي مرحله دوم برنامه، امروز نگاهي داريم به وضعيت و سرنوشت شركت كننده هاي اين دور، قضاوت داوران و آرايشان تا ارزيابي كنيم و ببينيم عصر جديد تا اين مرحله از برنامه همچنان توانسته موفق باشد يا نه؟

طناب زدن با چاشني خير و شر

هوتن شكاري از جمله شركت كنندگان برنامه عصر جديد است كه در دور اول برنامه با نوع ويژه طناب زني خود (به صورت نشسته) توانست ديگر رقيبان قدرتمندش را از ميدان به در كند. او كه عنوان كرده بود هدفش از شركت در اين برنامه و تلاش براي برنده شدن، كمك به بيماران خاص و سرطاني است، خودش را فرزند طلاق عنوان كرد كه علي رغم شرايط سخت، كوشيده بود روحيه اش را مثبت حفظ كند و داوران هم اجراي او و هدفش را حسابي پسنديدند.

 چه كرد؟ حالا شكاري به دور دوم از اين رقابت ها راه پيدا كرد و در اين مرحله هم دوباره يك طناب زني ويژه (اين بار با چشماني بسته و طنابي آتشين) از خود به نمايش گذاشت. شكاري البته در اجراي اين دور خود تنها نبود و دو نفر ديگر با لباس هاي سفيد و سياه (در نقش تقابل خير و شر) او را همراهي مي كردند.

 اين از جمله ويژگي هاي اجراي شكاري و شايد امضاي مشخص اوست كه مهارتش را همراهي مي كند. اين كه در به نمايش گذاشتن يك قابليت جسماني (طناب زني) صرفا خودش را به حركاتي فيزيكي محدود نمي كند و در كنارش بعد روحاني ماجرا هم برايش اهميت دارد. او مرحله نخست اجرايش را با صداي مرحوم خسرو شكيبايي بر اساس شعري از سهراب سپهري پيش برد و حالا در دور دوم هم با همراه كردن خير و شر با اجراي خودش و در نظر گرفتن اين شعار، در واقع حركت طناب زني اش را به يك اجراي مفهومي تبديل كرد.

 داوران چه گفتند؟ ارزيابي چهار داور برنامه عصر جديد در خصوص اين اجراي هوتن در ابتدا مثبت بود و مثبت هم باقي ماند. امين حيايي اجراي او را كاري متفاوت تر از دفعه قبل عنوان كرد  و رويا نونهالي هم اجرايش را قوي دانست؛ با اين حال آريا عظيمي نژاد  - كه به آراي راديكال و جسورانه اش در اين برنامه معروف است- بعد از دقايقي راي اش را تغيير داده و گفت كه از او توقع بيشتري داشته است. نكته اي كه سيدبشير حسيني هم با آن موافق بود.

 نكته جالب چه بود؟ در حين اجراي شكاري در اين مرحله از مسابقه، اعضاي انجمني با نام «طاقت» در استوديو حاضر بودند و به تشويق و حمايت از شكاري پرداختند. اين انجمن كه با دور هم جمع كردن بچه هاي خانواده هاي طلاق فعاليت مي كند، مكاني است تا اين افراد - كه از گروه هاي سني گوناگوني هم هستند- باهم صحبت كرده و مشكلاتشان را به گفت وگو بگذارند. اتفاقي كه با توجه به تابو محسوب شدن فرهنگ طلاق در كشور و نگاه سنگيني كه نسبت به آن وجود دارد، حركتي تازه محسوب شده و در حقيقت اين اجراي شكاري فرصتي براي ديده شدن اين افراد و توجه بيشتر به مشكلاتشان بود.

دوباره ذهن خواني كرد

سعيد فتحي روشن از جمله شركت كنندگان جالب توجه فصل اول بود كه اجرايي جذاب را از خود به نمايش گذاشت و نظر داوران را به اجرايش جلب كرد. توانايي و استعداد ويژه فتحي روشن - آن طور كه خود عنوان مي كند- ذهن خواني است. اجرايي كه گرچه در فصل اول نمونه و نسخه اي بومي سازي شده بود، با اين حال كاربران فضاي مجازي معتقد بودند كه نمونه خارجي اش قبلا در برنامه اي مطرح و جهاني اجرا شده است.

 چه كرد؟ سعيد فتحي روشن كه معمولا موسيقي هايي هولناك و تعليقي را به عنوان موسيقي پس زمينه چاشني اجرايش مي كند، اين بار با به تن كردن يك حوله تن پوش قرمزرنگ به روي صحنه آمد. او در ابتدا درخصوص موضوعي به نام ارتباط ذهني سخن گفت و بعد از نونهالي خواست كه قيمت حوله اي كه به تن پوشيده بود را حدس بزند. او سپس به داوران گفت رنگ لباس هايي كه زير حوله اش پوشيده بود را حدس بزنند و جالب اينجا بود كه اين بار هم درست ذهن خواني كرد.

 داوران چه گفتند؟  فتحي روشن اين بار هم با اجرايش داوران را شگفت زده كرد و بهت آنها موجب شد كه راي شان به فتحي روشن، كماكان مثبت باشد. هرچند سيدبشير حسيني نقدهايي داشت، اما او هم راي اش را سفيد كرد.

 نكته جالب چه بود؟  سعيد فتحي روشن مي گويد دليل جالب بودن اجرايش دانستن فن ذهن خواني است؛ چيزي كه ديگران نمي دانند. حقيقت ماجرا اين است كه واقعا هم دليل جذابيت اجراي او در همين است و ذهن خواني و در مجموع هر آن چيزي كه قدري با ماوراءالطبيعه در ارتباط باشد، با توجه به رمزآلود بودنش براي طيف زيادي از مخاطبان جاي سوال دارد و به همين دليل اجرايش را دنبال مي كنند. حالا بايد ديد كه فتحي روشن در صورت رسيدن به مراحل بعد، اين بار براي اجرا چه چيزي در مشتش دارد؛ هرچند كه به نظر مي رسد از همين اكنون مي شود شانس موفقيتش را قطعي عنوان كرد.

استندآپ كمدين و ادامه شوخي هايش

سيدسالار ميركريمي در اولين اجراي خود در دور اول عصر جديد، اجرايي قابل قبول را از خود ارائه كرد. او يك استندآپ كمدين است و استعداد اصلي او توانايي اش براي خنداندن است؛ هر چند مي كوشد نقد اجتماعي را هم در طنزهايش بگنجاند.

 چه كرد؟  ميركريمي بر خلاف اجراي پيشينش كه اجرايي در فضايي ساده بود، اين بار با استفاده از قابليت هاي صحنه عصر جديد، فضايي تئاتر مانند براي خود طراحي كرد. او البته در اجرايش علاوه بر شوخي با عصر جديد، احسان عليخاني و برنامه قبلي اش ماه عسل، بيشتر با خود شوخي كرد و تخريب خود (كه يكي از انواع استندآپ كمدي است) را دستمايه قرار داد.

 داوران چه گفتند؟   گرچه سيدبشير حسيني و آريا عظيمي نژاد علي رغم انتظار خيلي زود به او راي مثبت دادند، با اين حال امين حيايي چندان با اجراي ميركريمي موافق نبود و اجرايش را در مقام مقايسه با دور قبل موفق ندانست.

نكته جالب چه بود؟ اجراهاي ميركريمي را شايد به لحاظ نقد اجتماعي و حتي سياسي گنجانده شده در آن نمي توان خيلي قوي دانست، اما اين نكته را هم نمي توان ناديده گرفت كه او در خنداندن مخاطبان تبحر دارد. اجراي او در اين مرحله دوم هم چنين ويژگي هايي را داشت و شايد بزرگ ترين ويژگي اش را در طول اين مسابقات و با توجه به ويژگي هاي امروز جامعه ايران، بايد عنصر خنداندن و آوردن لبخند به روي لب هاي مخاطبان عنوان كرد.

رقصنده با نور

محسن ضيايي يك ورزشكار حركتي بود كه در اين دور از مسابقه با هدايت و راهنمايي ارشا اقدسي مربي خود، يك حركت آكروباتيك و ويژه را با كمك ليزر و در قالب رنگ و نور اجرا كرد. او كه در دور نخست برنامه نظر داوران را به خود جلب كرده بود، اين بار هم با حركتي تازه به عصر جديد آمد.

 چه كرد؟ در حين اجراي ضيايي، صحنه تماما تاريك بود و تنها چيزي كه ما و حتي داوران مي ديديم، لباس سفيد، حركات او روي حلقه و بازي اش با نورهاي مختلف روي صحنه بود. اجرايي با ريتمي سريع و به همان اندازه جذاب كه تا لحظه آخر نگاه ها را با خود دنبال مي كرد.

 داوران چه گفتند؟   نوع اجراي محسن ضيايي روي حلقه و مهارتي كه او در جهت حفظ تعادلش و انجام حركات داشت، براي داوران تماشايي بود و او دوباره هر چهار راي را از آن خود كرد. سيدبشير حسيني در خصوص اين اجرا گفت: نكته قابل توجه اجراي ضيايي، تازه بودن و شگفتي آن بود. هيچ كس توقع اين مهارت را از او انداشت و اين چيزي بود كه غافل گيرمان كرد.

 نكته جالب چه بود؟ خيره كننده، كلمه اي است كه در يك كلام، اجراي ضيايي را در اين برنامه توصيف مي كند. هرچند نوع حركات اين ورزشكار را به خودي خود چندان نمي توان انحصاري و تا پيش از اين انجام نشده دانست، اما آن چه به جذابيت كار او مي افزايد، بازي رنگ و نور در حركاتش است. اتفاقي كه او را به شدت متمايز مي كرد.

   جمع بندي

كار براي داوران عصر جديد، حالا و در مرحله دوم از هميشه سخت تر شده است. در اين مرحله هر شركت كننده اي كه روي صحنه مي آيد، كسي است كه در مرحله اول توانسته بود  راي داوران را با خود همراه كند و غربال كردن بهترها از ميان هم، كاري به حق دشوار است.

با اين حال، داوران هم وظيفه دارند كه تنها بخشي از شركت كننده ها را به قسمت هاي پاياني و فينال ماجرا برسانند و در اين راه ناگزير هستند كه عده اي را حذف كنند. در اين جا است كه قدرت قضاوت و انصاف قابل توجه مي شود.

عصر جديد تا اين جا اگر هم استعدادي را حذف كرده، توانسته اين كار را به درستي انجام بدهد و اين حذف ها و انتخاب ها، تا به اين جا شكايت و حاشيه اي در پي نداشته است. اتفاقي كه در صورت رعايت استانداردها، در قسمت هاي بعد اين برنامه و مراحل حساس تر آن هم ادامه پيدا خواهد كرد.

جشن بي پايان شگفتي


 روزنامه جام جم، شماره 5404 به تاريخ 22/3/98، صفحه 7 (رسانه: شبكه)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 14 بار
    



آثار ديگري از " زهرا غفاري"

  محمد رحمان نظام اسلامي از خاطرات جبهه و گزارشگري جنگ مي گويد: براي خبر، پايم را دادم
زهرا غفاري، جام جم 4/7/97
مشاهده متن    
  تلويزيون از تهيه كننده «ديوار به ديوار 2» شكايت كرد / به دنبال پرداخت نشدن دستمزد عوامل يك سريال
زهرا غفاري، جام جم 26/6/97
مشاهده متن    
  هنرم را از محرم دارم / خواننده تيتراژ «عتبات كلمات» از محرم هاي دوران كودكي و تاثير آن بر فعاليت هاي حرفه اي اش مي گويد
زهرا غفاري، جام جم 25/6/97
مشاهده متن    
  به نام پدر / جام جم به مناسبت استقبال مخاطبان از سريال «پدر» مجموعه هايي با اين موضوع را بررسي مي كند
زهرا غفاري، جام جم 24/6/97
مشاهده متن    
  دقايقي با ميراث داران محتشم / گزارشي از برنامه «عتبات كلمات» كه از امشب روي آنتن شبكه 4 مي رود
زهرا غفاري، جام جم 22/6/97
مشاهده متن    
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر



 

اعتماد
ايران
جام جم
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
نشريه مهندسي بهداشت محيط
متن مطالب شماره 3 (پياپي 603)، بهار 1398را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است