|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه ايران98/3/23: عشق و پساعشق
magiran.com  > روزنامه ايران >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 7110
پنج شنبه 27 تير 1398


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID2825
magiran.com > روزنامه ايران > شماره 7081 23/3/98 > صفحه 16 (صفحه آخر) > متن
 
      


سينما 
عشق و پساعشق
چند نكته درباره فيلم سينمايي «نبات» به كارگرداني پگاه ارضي

نويسنده: ابراهيم عمران

درباره فيلم «نبات» ساخته پگاه ارضي (كه فرجام قصه از همان بيست دقيقه ابتداي فيلم مشخص بود) شايد بتوان گفت، اين اثر ازكارگرداني و موسيقي و پردازش نماها به درستي بهره گرفته است. آلزايمري كه «سايه» (با بازي قابل قبول نازنين فراهاني) به آن دچار شده و به همين دليل براي ديدن دخترش نبات به ايران آمده موضوع اصلي اين فيلم است؛ هرچند فيلم بواسطه ريتم كند و شخصيت هاي كم داستانش نمي تواند مخاطب را راضي از سالن سينما خارج كند. از آن گذشته، شهاب حسيني هم آنچنان كه بايد و شايد در كاراكترش فرو نرفته؛ شخصيتي كه به نبات دخترش گفته مادرش در يك سالگي او از دنيا رفته و هر هفته بر سر خاكش مي روند. داستان فيلم موضوع تازه اي در سينماي اين روزهاي ايران نيست اما نمي توان منكر شد كه مخاطب با ديدن نام شهاب حسيني، مشتاق تماشاي آن مي شود؛ غافل از آنكه حفره هاي فيلم تا پايان دست از سر مخاطب پرسشگر بر نمي دارد. سوال هايي از اين قبيل كه چگونه سايه از ايران به ايتاليا رفت و به چه شكل شهاب حسيني نوزاد يك ساله را بزرگ كرد و چرا در اطراف سعيد و نبات فردي نيست كه گره داستان را -شايد- كمي بازتر كند؟ يا اينكه اصولا چرا به عمد اينگونه پرسش ها با حذف كاراكترهايي كه در ذهن تماشاگر مي تواند وجود داشته باشند پاسخ داده نمي شوند. بيشتر داستان در خانه با ميزانسن و دكوپاژي شلوغ مي گذرد و مشخص نيست اين طرز چيدمان براي پدر و دختري كه تنها زندگي مي كنند؛ چه سودي در نماهاي فيلم دارد و چه ميزان در فهم چرايي داستان به كمك مي آيد؟ هر چند همان طور كه در ابتدا آمد نماهاي درست و فيلمبرداري اصولي و موسيقي زنده ياد «ناصر چشم آذر» از نكات قوت فيلم است ولي از اين پارامترهاي خوب در كليت داستان استفاده چنداني برده نمي شود و فيلم در سكانس هايي حتي به مستند پهلو مي زند و ريتم كند آن و تعليقي كه وجود ندارد؛ مخاطب گريزپاي را به سختي تا انتها مي كشاند. از طرف ديگر فيلم آن قدر در تصوير و نما غرق مي شود كه فراموش مي كند شخصيت هايش را بدرستي معرفي كند. حتي شهاب حسيني كه شركتي مهندسي دارد؛ هم نمي تواند بيرون از خانه، اين وجه كاري اش را نشان دهد. نماهاي تكراري و استفاده گل درشت از حمام و سرويس بهداشتي نيز چرايي اش مشخص نمي شود. نگاه شود به خلوت پدر و دختر در دو سكانس داخل حمام. فيلم هر چند با همه اين ضعف فيلمنامه، از تسلط كارگردان بر صحنه بهره مي برد و سكانس هايي مي آفريند كه از كاربلدي مولفش خبر مي دهد. هر چند بواسطه سوراخ هاي زياد فيلمنامه اين عنصر موثر نيز به گوشه اي پرت مي شود. مشكل ديگر فيلم نيز پايان بندي آن است كه به دو شخصيت سعيد و نبات نمي خورد كه چنين فضايي را بيافرينند. عجيب اينكه دخترك 12 ساله مانند فردي 20 ساله رفتار مي كند و بعد از ديدن پرتره مادرش، در مي يابد رويا «سايه» مادرش است و سعيدي هم كه دل در گرو همسر سابقش دارد (سكانسي كه حلقه ازدواج را مي بيند و ناگهان بغضش مي تركد) نمي تواند براي مخاطب باورپذير باشد. داستان تلاش مي كند روايتي سر راست از زندگي سه نفر را بازگو كند؛ تلاشي كه فرجام هدفمندي در پس آن مشاهده نمي شود و دل دادگي نبات هم به رويايي كه مشخص نيست چگونه سر از كارگاه سفالگري درمي آورد، ساخته و پرداخته نمي شود و مانند بيشتر نماهايي كه مولفه هاي علت و معلولي آن درست از آب در نيامده، اين بده و بستان عاطفي هم ناتمام مي ماند.خلاصه اينكه شيريني زياد نباتي كه كارگردان در اولين فيلمش به سينماي ايران پيشكش مي كند، دل را مي زند! هر چند مي توان به كارگردانش اميد داشت كه فيلم هاي بعدي اش مخاطب را راضي تر روانه خانه كند؛ چرا كه پگاه ارضي نشان داده است كه با عشق و پساعشق بخوبي آشناست.

عشق و پساعشق


 روزنامه ايران، شماره 7081 به تاريخ 23/3/98، صفحه 16 (صفحه آخر)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 10 بار
    



آثار ديگري از " ابراهيم عمران"

  وقتي «من و تو» را به صداوسيما ترجيح مي دهند
ابراهيم عمران، شرق 11/6/97
مشاهده متن    
  اعتماد برباد رفته
ابراهيم عمران، شرق 15/5/97
مشاهده متن    
  نسبت ناموزون فالوئر و فالوئينگ
ابراهيم عمران، شرق 7/5/97
مشاهده متن    
  ستاره، مربع؛ كتاب
ابراهيم عمران، ايران 1/5/97
مشاهده متن    
  گروه فراموش شده ضيافت ها
ابراهيم عمران، شرق 20/3/97
مشاهده متن    
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر



 

اعتماد
ايران
جام جم
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
ماهنامه بارثاوا
متن مطالب شماره 23، تير 1398را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است