آرشیو پنجشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۸، شماره ۵۴۰۵
زندگی: ایران
۱۶

بازار فروش کجاست

صنایع دستی هرچه که باشد، از سوزن دوزی های زیبای سیستان و بلوچستانی ها گرفته تا گیوه های جهانی شده مریوان و سفال های زیبای لالجین، احتیاج به یک بازار برای فروش دارد؛ بازاری که خیلی وقت ها از هنرمندان صنایع دستی مخصوصا هنرمندان کوچک تر و خانگی دریغ می شود.

محمودیان، معاون صنایع دستی: اقدامات خوبی برای ایجاد بازار فروش صنایع دستی انجام شده، از جمله این که رئیس سازمان میراث فرهنگی به ائمه نمازجمعه های 31 استان کشور نامه ای ارسال کرده و طی آن از ائمه نماز جمعه خواسته تا درباره صنایع دستی در خطبه های نماز جمعه صحبت و مردم را به خرید آن ترغیب کنند.

از سویی قرار است پنجشنبه های با صنایع دستی بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد، تا علاقه مندان بتوانند از تسهیلات و خدمات خاصی در پنجشنبه های با صنایع دستی بهره گیرند که از آن جمله می توان به تخفیف 10 درصدی در خرید صنایع دستی اشاره کرد. همچنین برگزاری نمایشگاه ها، کارگاه های آموزشی و تورهای بازدید از کارگاه های صنایع دستی برنامه های دیگری در این راستاست که می تواند زمینه فروش هرچه بیشتر این تولیدات را فراهم کند.

فرهاد ابراهیمی، هنرمند سفالگر: هنرمند برای فروش محصولاتش احتیاج به یک فضا دارد و نمایشگاه های صنایع دستی بهترین فضا را به هنرمند می دهد و زمینه آشنایی مردم را با این محصولات فراهم می کند، اما مشکل اینجاست که بسیاری از این نمایشگاه ها بدون تبلیغات و اطلاع رسانی های مناسب برگزاری می شود، از طرف دیگر، در بسیاری از موارد زمان مرده را به نمایشگاه های صنایع دستی می دهند یعنی به فصل گردشگری و عوامل دیگر که در فروش موثرند توجه نمی کنند. از طرف دیگر، برای اجاره غرفه ها هزینه بالایی از هنرمند خواسته می شود که خیلی وقت ها خارج از توان آنهاست.