آرشیو پنج‌شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۸، شماره ۵۴۰۵
زندگی: ایران
۱۶

کدام صادرات چمدانی ؟!

شاید اگر مشکلی در حوزه صادرات نبود، بخش زیادی از مشکل بازار فروش صنایع دستی رفع می شد؛ اما عوامل متعددی از جمله تحریم ها مانع از صادرات آزاد تولیدات صنایع دستی شده تا جایش را صادرات نامطمئن چمدانی بگیرد.

محمودیان، معاون صنایع دستی: آمار بالایی از صادرات صنایع دستی ما همچنان چمدانی است؛ یعنی چیزهایی که می توان با حجم منطقی صادر کرد مثل زیور آلات دستی و سنتی، منسوجات دستبافت مثل رومیزی ها، روتختی ها، پرده ها و پارچه های قلمکار و در کل اقلامی که قابلیت حمل چمدانی دارد. معمولا دو گروه هم به صادرات چمدانی مبادرت می کنند؛ یکی توریست های خارجی و ایرانیان مقیم کشور های دیگر که صنایع دستی را به عنوان سوغات و هدیه می برند، یکی هم صادرکنندگان.

نیما ذاکری سعید، هنرمند فعال صنعت چرم: روال صادرات برای هنرمندها راحت نیست؛ الان هزینه صادرات به خیلی از کشورها آنقدر بالاست که خیلی ها قید صادرات را زده اند و به صادرات چمدانی هم نمی شود امید بست. چون تکلیف بازار چمدانی مشخص است و ما هیچ آمار دقیقی از این بازار نداریم و هیچ کس هم نمی تواند مدعی این آمار باشد. مگر می شود که یک نفر در سالن گیت هواپیما یا مرزهای زمینی کشور، چمدان افرادی را که از کشور خارج می شوند یکی یکی بررسی کند و ببیند چه کسی باخودش صنایع دستی می برد و چه کسی نمی برد!