آرشیو پنج‌شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۸، شماره ۵۴۰۵
زندگی: سلامت
۱۴
خط لبخند

سطوح مختلف دندانپزشکان را چقدر می شناسید ؟

احتمالا در زمان انتخاب رشته کنکور خود یا اطرافیان تان با اسامی رشته های گوناگون مرتبط با دندانپزشکی مواجه شده اید . شاید در نگاه اول گمان می کردید فارغ التحصیلان همه این رشته ها تا مقطع دکتری تحصیلات خود را ادامه می دهند. واقعیت این است که یکی از موارد شایعی که بیشتر بیماران در مراجعه به دندانپزشکان نمی دانند آن است که همه را در سطح دکتری دندانپزشکی تصور می کنند. اگر بخواهم از سطوح پایین به بالا شروع کنم باید از فوق دیپلم تکنیسین پروتز شروع کنم که در لابراتوارها به دندانپزشکان کمک شایانی در ساخت پروتزها، روکش ها و دستگاه های مختلف می کند که البته در این رشته چند سالی است مقطع لیسانس هم داریم.

در سال های گذشته بهداشتکار دهان و دندان هم داشتیم که در مقطع فوق دیپلم، هم دستیاری دندانپزشکی را می آموخت و هم در فلوراید تراپی و جرم گیری و بعضی درمان های اولیه، کمک کار دندانپزشکان بود .

حجم زیادی از دندانپزشکان در مقطع دکتری عمومی مشغول فعالیت هستند که بیماران آنها را به نام جراح دندانپزشک می شناسند.

در سطح بعد، متخصصان دندانپزشکی هستند که در رشته های ترمیمی، درمان ریشه، جراحی فک و صورت، ارتودنسی، کودکان، پروتز، بیماری های دهان، رادیولوژی و... مشغول فعالیت هستند که بیماران آنها را به نام متخصصان دندانپزشکی کودکان یا متخصصان درمان ریشه می شناسند.

عده کمی از متخصصان اعضای هیات علمی دانشگاه ها هستند که علاوه بر امور درمان به آموزش و پژوهش در حوزه تخصصی خود در دانشگاه ها مشغولند که از استادیار و بعد دانشیار آغاز شده و به استاد تمام و استاد ممتاز ختم می شود . این افراد برای ارتقای خود باید ساعات زیادی از عمر کاری خود را به آموزش دانشجویان و پژوهش بگذرانند و حوزه خدمات ایشان فراتر از درمان می رود.

بنابراین لازم است در زمان ابتلا به بیماری ها و اختلالات دهان و دندان متناسب با مشکل پیش آمده به متخصص مربوطه مراجعه کنید تا با بهره گیری از بالاترین و مرتبط ترین سطح از تخصص مربوطه، هزینه درمانی پایین تری را پرداخت کنید.