آرشیو پنجشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۸، شماره ۲۲۲۱۳
معارف
۶

حجاب از دیدگاه رهبری

حجاب؛ یعنی پوشش سالم برای حفظ زن

حجاب برای زن به معنای ذات زن نیست، بلکه به معنای عصمت و حفظ زن است و نه فقط عصمت و حفظ زن، بلکه عصمت و حفاظت زن و مرد هردو... حجاب به معنای چادر نیست، اما چادر در نزد ما ایرانی ها که زن های ما از قدیم داشتند، بهترین نوع حجاب است. بدون چادر هم حجاب ممکن است. حجاب به معنای پوشیدن سالم نه پوشیدنی که از نپوشیدن بدتر است. به تعبیر روایات پوشیده عریان که در عین پوشیدگی مثل انسان برهنه و عریان است، آن پوشیدن به درد نمی خورد، حجاب نیست؛ پوشیدن سالم که سر و مو و گردن و بدن و تمام سر تا پای بدن زن را پوشانده باشد. البته صورت و دو دست را بسیاری فقها مستثنی می دانند و برخی مستثنی نمی دانند و آنهایی هم که مستثنی می دانند، به شرطی است که صورت بدون آرایش و ساده باشد.

البته زنهای ایرانی روش چادر را پیدا کرده اند که بسیار هم روش خوبی است و هم زیباست و منافی با زیبایی زن نیست و هم حفاظ کامل است.

به هر حال حجاب را چه به شکل ایرانی، چه به شکل عربی، چه به شکل کشورهای دیگر که در هریک از کشورهای اسلامی، زن ها یک جور حجاب خود را حفظ می کنند، هر جوری که حجاب حفظ بشود، این نظر اسلام تامین شده است، این یکی از پیشگیری های اسلام است.

خطبه های نماز جمعه؛ 17/5/65؛ روزنامه رسالت