آرشیو پنجشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۸، شماره ۲۲۲۱۳
معارف
۶

استفتاء از رهبر معظم انقلاب اسلامی

تطهیر قالی

س) امروزه پشت قالی ها موادی می زنند تا فرش محکم باشد، حال قسمتی از فرش با ادرار کودک نجس شد و تشتی زیر فرش گذاشتیم و با شلنگ متصل به آب شهری روی فرش آب ریختم به گمان اینکه آب از فرش عبور کرده، بعد از اینکه کمی با دست محل را فشار دادم، شیر آب را بستم و هنگامی که تشت را نگاه کردم دیدم اصلا آبی از فرش عبور نکرده، حال فرش هنوز نجس است یا پاک شده؟

ج) اگر نجاست به داخل فرش نفوذ نکرده و ظاهر فرش نجس شده است، به صورت مذکور فرش پاک شده است و اگر به داخل فرش فرو رفته است، در صورتی که مطمئن باشید آب به همان محل نفوذ کرده و جابه جا شده است، پاک شده است.

ماه گرفتگی

س) اگر ماه گرفتگی در برخی کشورهای دیگر کامل باشد ولی در ایران به صورت جزیی دیده شود، آیا احکام ماه گرفتگی کامل در ایران باید رعایت شود؟

ج) در ایران حکم ماه گرفتگی جزئی را دارد.

عمل به وصیت میت

س) بعد از سی سال وصیت نامه ای از یک میت پیدا شد که نوشته بود مبلغ ده هزار تومان بابت نماز و روزه ام بدهید؛ سوال این است که آیا باید این مبلغ را به قیمت روز حساب کنیم یا مطابق قیمت سی سال پیش برای اجرای وصیت اقدام کنیم؟

ج) اگر مبلغ مذکور بیش از ثلث ترکه میت نبوده است، باید به مقداری که در زمان فوت انجام نماز و روزه ممکن بود مثلا ده سال - اکنون نماز و روزه انجام دهند.

خمس مال قرض داده شده

س) پولی قرض دادم تا قبل از سال خمسی به من برگرداند ولی عمدا پس از سال خمسی برگرداند و مجبور شدم که خمس آن را بدهم، آیا قرض گیرنده ضامن خمس است؟

ج) قرض گیرنده، ضامن مبلغ خمس نیست.

حلیت خاویار

س) آیا خاویاری که از ماهی فلس دار مرده به دست می آید، حلال است؟

ج) حلال است.

نماز فوت شده پدر

س) شخصی در خواندن نمازهای قضای پدرش تعلل کرده و اکنون معذور شده است و نمازهای خود را نیز نشسته می خواند، آیا بر او واجب است در صورت تمکن، برای نمازهای پدر اجیر بگیرد؟

ج) اگر امید ندارد بتواند ایستاده بخواند، می تواند نشسته بخواند، در هر صورت می تواند برای قضای نمازهای پدر اجیر بگیرد.