آرشیو سه‌شنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۸، شماره ۳۴۶۴
جهان
۷

روسیه ساخت سامانه موشکی اس-500 را آغاز کرد

مسکو یک گام به پیش

مدیرعامل شرکت روستک اعلام کرد ساخت سامانه موشکی زمین به هوای اس-500 در روسیه آغاز شده و این سامانه به زودی وارد سرویس عملیاتی ارتش روسیه خواهد شد. به گزارش ایسنا، سرگئی چمزوف، مدیرعامل شرکت دولتی فناوری های پیشرفته روستک در برنامه ای تلویزیونی اظهار کرد: این تجهیزات جدید در حال تولید هستند در حالی که هم اکنون می توانیم سامانه اس-400 را به فروش برسانیم، ساخت اس-500 را هم آغاز کرده ایم. ترجیح می دهم اکنون درباره آنها صحبت نکنم زیرا هنوز عملیاتی نشده اند. فکر می کنم این سامانه به زودی وارد سرویس نظامی شود.

مدیرعامل شرکت روستک در پاسخ به سوالی درباره زمان ورود این سامانه به سرویس عملیاتی گفت: پس از اتمام آزمایش ها درخصوص عملکرد این سامانه، اس -500 وارد سرویس عملیاتی خواهد شد. یوری بوریسوف، معاون نخست وزیر روسیه اخیرا به خبرنگاران گفته بود سامانه دفاع موشکی سطح به هوای اس-500 زودتر از زمانی که در ابتدا تعیین شده در اختیار ارتش قرار خواهد گرفت. پیش تر سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه اعلام کرده بود که تحویل سامانه اس-500 به ارتش در سال 2020 آغاز خواهد شد.

در همین حال، رجب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه که به خاطر خرید سامانه موشکی اس-400 به شدت از سوی واشنگتن تحت فشار است، می گوید نخستین بخش از سامانه پدافند هوایی روسی اس-400 در 10 روز پیش رو به کشورش تحویل داده می شود. اردوغان با وجود اعتراضات مکرر آمریکا گفته بود ایالات متحده تحریمی علیه آنکارا وضع نخواهد کرد. وضوع قرارداد خرید و سپس پافشاری ترکیه بر سر دریافت سامانه پدافندی اس-400 روسیه، یکی از دلایل اصلی تنش های اخیر بین آنکارا و متحدانش در «ناتو» و به طور مشخص ایالات متحده، به شمار می رود. ناتو و آمریکا می گویند این سامانه جنگی از سوی یک کشور رقیب پیمان آتلانتیک شمالی، در یک کشور عضو این پیمان، تهدیدی برای جنگنده های فوق پیشرفته اف-35 است که ترکیه نیز در ساخت آن مشارکت دارد. آنکارا این اتهام را رد کرده و می گوید اگر چنین بود باید تاکنون و در جریان عملیات نظامی در جاهایی مانند سوریه این تهدید برملا می شد.