|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه شرق98/4/11: تحليل اسطوره اي عشق
magiran.com  > روزنامه شرق >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 3470
سه شنبه 18 تير 1398


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID2387
magiran.com > روزنامه شرق > شماره 3464 11/4/98 > صفحه 8 (انديشه) > متن
 
      


مرور 
تحليل اسطوره اي عشق



كتاب «عشق رمانتيك» افسانه تريستان و ايزولت، يكي از نخستين افسانه هاي عاشقانه را بازگو مي كند و از آن به عنوان مرجعي براي توصيف جوهر و معناي عشق رمانتيك استفاده مي كند. عشق رمانتيك همان است كه ما به عنوان دل باختن به كسي ديگر مي شناسيم. رابرت اي. جانسن، با استفاده از ديدگاه هاي روان شناسي يونگ، از بسياري از عقايد ناخودآگاه مشترك بين زن و مرد درباره عشق پرده برمي دارد و نشان مي دهد كه چطور اين گرايش ها به طور نمادين در افسانه تريستان بيان شده اند و دروغ چطور تصورات ما را از افسانه هاي عشقي در هم مي شكند. سپس دوباره به اين موضوع باز مي گردد كه عشق چه بايد باشد و چه مي تواند باشد. نويسنده با پيروي از مكتب روان شناسي يونگ بخش ها و اتفاقات مختلف اسطوره تريستان و ملكه ايزولت را از ابتداي تولد تريستان تا پايان تراژيك آن شرح و تفسير مي كند. او ضمن تحليل اين عشق رمانتيك فرايند سركوب باورها و انديشه ها را به خاطر اختناق قرون وسطي به نمايش مي گذارد. علاوه بر اين، او پويايي عشق رمانتيك در روح و روان مرد را به تصوير مي كشد و سرنوشت زنانگي در فرهنگ جوامع را بازگو مي كند. نويسنده يادداشتي در ابتداي كتاب درباره زنان نوشته و درباره آرايش رواني متفاوت زنان و مردان توضيح داده است. او معتقد است اگر كوشش بسياري را براي تشريح روان زنان از طريق يك «اسطوره مردانه» به كار بنديم، بي ترديد تصوير ارائه شده از ساختار رواني زن به طور اجتناب ناپذيري قلب مي شود و از ريخت مي افتد. اين مطلب به ويژه درباره عشق رمانتيك صدق مي كند، تجربه زنان از رابطه، واجد تفاوت ها و تمايزات باريك و ظريفي است و مردان به هيچ وجه اين پديده را مانند زنان تجربه نمي كنند.

عشق ميان انسان ها يكي از واقعيات في نفسه و مطلق فطرت انساني است. به همان ترتيب كه روان (پسوخه) يكي از خدايان پانتئون يوناني بود، عشق هم خدايي داشت: نام او اروس بود؛ چرا كه يونانيان به اين دريافت رسيده بودند كه عشق، مانند صورت مثالي ناخودآگاه جمعي در انسان، هم جاودانه و ابدي و هم جهاني و فراگير است و براي يونانيان، اين نكته به عشق ماهيتي خداگونه مي بخشيد. از آنجا كه عشق يك كهن الگو است، از ماهيت فطري، خصايل ويژه و «شخصيت» خاص خود برخوردار است. عشق هم مانند يك خدا در ناخودآگاه واجد نقشي انساني و در روح و روان واجد هويتي مستقل است. نويسنده عشق را داراي ماهيتي مجزا از «من» مي داند به اين معنا كه پيش از آنكه «من» به اين جهان بيايد، آنيما (بخش ناهشيار يا خود دروني راستين هر فرد در روان شناسي يونگ) بوده است و پس از ترك «من» نيز همچنان همين جا خواهد بود؛ اما با اين همه عشق چيزي يا «كسي» است كه در درون من مي زيد: «عشق رانه اي است كه نقش خود را از درون ايفا مي كند و «من» را قادر مي سازد تا فراتر از خود را ببيند و انسان هاي پيرامون مان را به منزله موجوداتي قابل ارزش و ستايش بپذيرد، نه به منزله ابزارهايي كه مورد سوء استفاده و بهره برداري ما واقع شوند» (ص 260).

كتاب «عشق رمانتيك» كه در سال 1378 در نشر طاووس منتشر شده بود، به تازگي در نشر نو تجديد چاپ شده است. مترجم كتاب، بارانه عماديان، در يادداشتي كه با عنوان «به جاي مقدمه» در ابتداي كتاب نوشته از ترديد خود درباره ترجمه اين كتاب به علت مشابهت آن با كتاب هاي عاميانه روان شناسي گفته و اينكه نهايتا به چند علت از جمله قرائت يونگي نويسنده مصمم به ترجمه آن شده است. او دليل ديگر را استفاده از اسطوره «تريستان و ايزولت» براي تحليل مقوله رمانس مي داند: «اين اسطوره يكي از گيراترين و پررمز و رازترين داستان هاي رمانتيك است كه تاكنون نوشته شده؛ چراكه به گونه اي فرايند سركوب باورهاي كاتاري را با شيوع مسيحيت و اختناق قرون وسطي به نمايش مي گذارد. همان طور كه رابرت جانسن نويسنده كتاب مي گويد، اين اسطوره سرشت رمانتيسم را در دنياي صنعتي و ماشين زده ما در قاب نمادگرايانه اي به تصوير مي كشد». (ص 4)

كاركرد اسطوره در روان شناسي يونگ شبيه روياست. روياها پيام آوران ضمير ناخودآگاه هستند و از طريق آنهاست كه ناخودآگاه مضامين و علايقش را به ضمير خودآگاه انتقال مي دهد. انسان از طريق يادگيري زبان نمادين روياها مي تواند تشخيص دهد كه در كنه وجود ناخودآگاهش چه مي گذرد و چه بسا پي مي برد كه چه رفتاري با آن در پيش گيرد. يونگ ثابت كرد كه اسطوره ها، گذشته از اين، حالات نمادين ناخودآگاه هستند. اگر رويا نشانگر پويايي دروني يك فرد است، اسطوره نشانگر پويايي ذهن جمعي يك جامعه، فرهنگ يا نژاد است. به اسطوره تريستان و ايزولت در طول تاريخ توجه زيادي شده و همين نكته نمايانگر آن است كه اين داستان چيزي بيش از يك داستان تكراري عشقي است و در حقيقت بازتاباننده نياتي است كه در كنه احساسات عشق ورزانه انساني نهفته است.

تحليل اسطوره اي عشق


 روزنامه شرق، شماره 3464 به تاريخ 11/4/98، صفحه 8 (انديشه)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 10 بار
    

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر



 

اعتماد
ايران
جام جم
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
فصلنامه علوم زيستي ورزشي
متن مطالب شماره 40، بهار 1398را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است