|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه شرق98/4/11: فراتر از ماموريت ملي
magiran.com  > روزنامه شرق >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 3470
سه شنبه 18 تير 1398


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID2387
magiran.com > روزنامه شرق > شماره 3464 11/4/98 > صفحه 10 (هنر) > متن
 
      


سينماي جهان 
فراتر از ماموريت ملي
نگاهي به فيلم «نخستين مرد»

نويسنده: سورنا باقرفر

«نخستين مرد» چهارمين فيلم سينمايي كارگردان جوان آمريكايي، ديمن شزل و اولين فيلم غيرمرتبط با موسيقي ديمن شزل است.  داستان فيلم در دهه 60 ميلادي و در اوج تنش هاي سياسي آمريكا و شوروي در جنگ سرد مي گذرد؛ جايي كه شوروي گوي سبقت را از آمريكا ربوده و توانسته فضانوردي را وارد مدار زمين كند و حالا آمريكايي ها در تلاشند تا در مهم ترين عمليات فضايي تاريخ اولين انسان را روي سطح درخشان كره ماه فرود آورند. اما فيلم براي شزل چيزي وراي همه اين سياست بازي ها و تنش هاي سياسي است. شزل در تلاش است تا تصويري از زندگي نخستين مرد (نيل آرمسترانگ با بازي چشم نواز رايان گاسلينگ) به مخاطب عرضه كند. آرمسترانگ شايد يكي از كم قدرديده شده ترين و منزوي ترين قهرمان هاي تاريخ آمريكا و درعين حال يكي از پر اهميت ترين آنها باشد.شزل اين مهم را به خوبي درك مي كند و از پرداختن به تنش هاي سياسي؛ هم داخلي و هم خارجي آمريكا در آن دوران دوري مي كند و با اشاراتي كافي همه آنها را در بك گراند داستان باقي مي گذارد. شايد به همين دليل هم در ابتداي اكرانش در جشنواره ها از سوي رسانه ها و مطبوعات محافظه كار و راست گراي آمريكايي متهم به عدم ملي گرايي مي شود. شزل به دنبال كشف و شهودي كاملا متفاوت از تنها به تصويركشيدن يك عمل قهرمانانه براي بازگشت غرور ملي يك كشور است. سكانس ابتدايي فيلم با تصاوير نه چندان باز و لرزش هاي دوربين و تدوين شگفت انگيزش يادآور سال هاي دورتر آرمسترانگ است؛ جايي كه آرمسترانگ به عنوان يكي از زبده ترين خلبان هاي آمريكايي، جنگنده هاي مختلف اين كشور را تست و آزمايش مي كرد و بعد فيلم بلافاصله وارد زندگي شخصي و خانوادگي او مي شود. از همين ابتدا مي توان فهميد كه فيلم قصد دارد تا اهميتي برابر براي هر دو وجه زندگي آرمسترانگ قائل شود و نگاهي جزئي تر و آن گونه كه لايق اين قهرمان است به او و زندگي اش داشته باشد. آرمسترانگ شايد اولين بار در مقابل نگاه شزل قرار است از زير سنگيني سايه ماموريت موفقيت آميز خودش بيرون بيايد. سكانس هاي بعدي، به ويژه مراسم خاك سپاري دختر او كه او را تا پايان متحمل غم بزرگي مي كند با بازي استادانه و كم اكت گاسلينگ به خوبي اين بعد از زندگي او را نمايان مي كند؛ به ويژه در صحنه اي كوتاه اما مهم و تاثيرگذار كه در خلوت گريه كردن آرمسترانگ را مي بينيم و شخصيت به گواه تاريخ تا حدودي مغرور، اما مصمم و باصلابت آرمسترانگ را بيش از پيش براي ما به تصوير مي كشد. آرمسترانگ در سكانس هاي بعدي بايد همه اين را در كوله اش گذاشته و همراه خانواده اش به هيوستون برود تا در مهم ترين عمليات فضايي بشر شركت كند. در ادامه شزل توامان كه سعي در نشان دادن زواياي مختلف زندگي آرمسترانگ مانند روابط گاها سرد اما همراه با عشق او به همسرش يا روابط دوستانه بعضا همراه با غرور با همكارانش را دارد، پله به پله ابعاد مختلف و سختي هاي غيرقابل باور اين عمليات را به تصوير مي كشد تا قصه را براي رسيدن به مقصود پاياني اش فراهم و مهيا كند. شايد در اولين تماشاي فيلم، مخاطب ميان دو مفهوم كلي فيلم مردد بماند؛ اينكه فيلم در رابطه با چگونگي سفري سخت و غيرممكن به فضاست يا پياده روي غرورآميز آرمسترانگ روي سطح ماه. فيلم توامان به يك اندازه به هر دو مي پردازد و قاطعانه مي توان گفت كه فيلم در رابطه با هر دو است. روند طي شده تا سكانس ورود پر است از چالش هاي شخصي كه آرمسترانگ را ذره ذره براي مخاطب نمايان مي كند. دقت وسواس گونه همراه با ظرافت هنرمندانه آرمسترانگ به جزئيات فني كه نمايانگر سال هاي دور او و حضورش در يك گروه موسيقي (كه شايد حلقه وصل و نقطه اشتراك شزل و آرمسترانگ است)، تلاش باورنكردني و خستگي ناپذير او براي به ثمررساندن سفري كه ممكن است بازگشتي نداشته باشد و در كنار همه اينها روابط خانوادگي او كه در طي اين چنين وقف كردن خود براي اين ماموريت كم كم رو به سردي مي گذارد، همه سعي در پرداخت و به تصوير كشيدن زندگي شخصي آرمسترانگ دارد و اوج تمامي ويژگي هاي شخصيتي و روابط خانوادگي نيل را مي توان در صحنه خداحافظي او با خانواده اش تماشا كرد كه با بازي به يادماندني رايان گاسلينگ و كلير فوي به بهترين شكل به تصوير كشيده مي شود. در لابه لاي همه اينها، فيلم زماني كه در محيط كار آرمسترانگ است قدم به قدم تمامي دشواري ها و سختي هاي اين سفر را به نمايش مي گذارد؛ ماموريتي كه حتي در داخل يك شبيه ساز روي زمين هم خطرناك و مرگ آفرين است. سكانس آتش گرفتن شبيه ساز و مرگ فضانوردان و تاثير ثانويه آن روي رفتار ديگر فضانوردان همه از پرخطربودن اين ماموريت خبر مي دهند. شزل آگاهانه در پايان پس از صحنه هاي پرالتهاب كه استادانه كارگرداني شده اند و به كمك تصاوير فوق العاده لينوس ساندگرين و تدوين تام كراس طوري كنار هم چيده شده اند كه اوج تنش و استرس آن لحظات را به مخاطب القا كنند، فرودي به يادماندني به مخاطبان هديه مي كند. 

فراتر از ماموريت ملي


 روزنامه شرق، شماره 3464 به تاريخ 11/4/98، صفحه 10 (هنر)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 7 بار
    



آثار ديگري از " سورنا باقرفر"

  فوتبال ايران است ديگر / دل نوشته يك هوادار پرسپوليس براي تيمش، دايي و آينده
سورنا باقرفر، اعتماد 6/6/93
مشاهده متن    
  خداحافظ پادشاه پيرگلادباخ
سورنا باقرفر، وطن امروز 8/11/91
مشاهده متن    
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر



 

اعتماد
ايران
جام جم
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
فصلنامه مطالعات رفتار سازماني
متن مطالب شماره 1 (پياپي 29)، بهار 1398را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است