|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه ايران98/4/20: يكنواخت نباشد، اعمال سليقه نشود
magiran.com  > روزنامه ايران >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 7110
پنج شنبه 27 تير 1398


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID2825
magiran.com > روزنامه ايران > شماره 7104 20/4/98 > صفحه 6 (فرهنگي) > متن
 
 


يكنواخت نباشد، اعمال سليقه نشود
مسئولان و هنرمندان از دغدغه هاي خود براي بزرگ ترين فستيوال موسيقي ايران مي گويند

نويسنده: ندا سيجاني

كمتر از 8 ماه به آغاز سي و پنجمين جشنواره موسيقي فجر باقي است. جشنواره اي كه با گذشت بيش از سه دهه، به دور از حاشيه نبوده و فراز و فرودهاي بسيار موجب شده آن طور كه بايد و شايد به ثبات نسبي نرسد؛ از حذف عنوان بين الملل در دوره هاي گذشته تا جايگزيني جايزه باربد و انتقاد به برندگان و بعد آن حضور شاهين فرهت به عنوان دبير جشنواره و گلايه از انتخاب آثار پر تعداد از دبير جشنواره، و سرانجام تغيير مديريت در دفتر موسيقي و... سبب شد، برنامه ريزي براي بزرگ ترين جشنواره موسيقي ايران آن هم در مدت زمان كوتاه باقي مانده همچنان در بلاتكليفي به سر شود. محمد اللهياري، مدير كل دفتر موسيقي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي چند روز پيش با دبيران ادوار گذشته: كامبيز روشن روان، حسن رياحي، حميدرضا نوربخش و شاهين فرهت نشستي دوستانه برگزار كرد و در اين نشست تاكيد داشت با توجه به زمان باقي مانده از تجربه ها و نظرات هنرمندان از جمله دبيران دوره هاي قبلي جشنواره كه با مسائل اين رويداد آشنايي كامل دارند استفاده شود. او براين عقيده است كه بايد درجشنواره بين المللي موسيقي فجر فرصت و امكاني براي حضور سلايق مختلف موسيقي فراهم شود. كامبيز روشن روان، آهنگساز و دبير دوره هاي 22 تا 24 جشنواره بين المللي موسيقي فجر هم در اين باره بيان داشت: «در دوره هايي كه دبير جشنواره بودم جشنواره در بخش هاي تكنوازي، گروه نوازي، اركسترها و گروه هاي كر به صورت رقابتي برگزار مي شد و به اين ترتيب گروه ها و هنرمندان مناسب و توانمند شناسايي شدند. كشور ما در زمينه موسيقي ظرفيت و توانمندي بسياري دارد اما اگر استعدادها ساماندهي نشوند و فرصت و امكان اجرا نداشته باشند ممكن است اين گروه ها تعطيل شوند. در آن زمان، بخش موسيقي پاپ را به جشنواره اضافه كرديم و بخش رقابتي پاپ هم در جشنواره ايجاد شد تا فرصتي براي آثار جديد برگرفته از فرهنگ ايراني فراهم شود.» حسن رياحي، آهنگساز و دبير دوره هاي 19 تا 21 و 26 تا 31 جشنواره بين المللي موسيقي فجر نيز بيان داشت: «در حال حاضر، نوعي يكنواختي در جشنواره هاي موسيقي ديده مي شود و بايد يكنواختي و تكرار از جشنواره موسيقي فجر گرفته شود تا جشنواره، جشنواره اي پويا باشد .»

حميدرضا نوربخش، دبير دوره هاي 31 تا 33 جشنواره بين المللي موسيقي فجر نيز براين نظر است كه: «جشنواره بين المللي موسيقي فجر بايد بستري براي تعامل موسيقي ايران با موسيقي ديگر كشورها و فرصتي براي تعالي موسيقي باشد و از اين فرصت، استفاده هنري و معنوي شود اما به دلايل مختلف از جمله مشكلات موسيقي دركشور، اين نگاه چندان در جشنواره محقق نشد و شرايطي پيش آمد كه مرزبندي در جشنواره به وجود آيد.» شاهين فرهت دبير سي و چهارمين و سي و پنجمين جشنواره بين المللي موسيقي فجر نيز در اين باره گفت: انتخاب گروه ها و هنرمندان و گروه هاي خارجي براي جشنواره اهميت دارد و كيفيت آنها مورد توجه است. برگزاري جشنواره به صورت رقابتي نيز موجب انگيزه گروه ها مي شود.

فرج عليپور/ خواننده و نوازنده پيشكسوت كمانچه

برگزاري جشنواره موسيقي فجر به صورت رقابتي و آن هم به شرط يك رقابت سالم و سازنده مي تواند اتفاق بسيار خوبي باشد. سال هاي گذشته در بخش موسيقي نواحي گروه هاي خوبي شركت داشتند اما درحال حاضر انتخاب و حضور گروه هاي موسيقي از نظر مالي مانند برگزار كردن يك كنسرت عادي طي سال است. به اعتقاد من برگزاركنندگان جشنواره موسيقي فجر بيشتر براين نظرند كه گروه هاي ناشناخته با عنوان محلي و علاقه مند و ضعيف در جدول جشنواره قرار بگيرند كه متاسفانه اين اتفاق سبب شده اكثريت صندلي هاي سالن خالي باشد. بنابراين بهتر آن است كه از گروه هايي دعوت شود كه مردم اشتياق بيشتري به ديدن و شنيدن اين اجراها داشته باشند.

رامين صديقي/ مدير نشر هرمس

حضور هنرمندان خارجي در جشنواره موسيقي فجر و در بخش بين الملل علاوه بر انتقال تجربيات، مهم ترين اتفاق آن مي تواند ديپلماسي فرهنگي باشد. متاسفانه تصوراشتباه و يك طرفه از فرهنگ و جامعه ما در دنيا انتقال پيدا كرده است. بنابراين حضور هنرمندان خارجي در ايران و آشنا شدن با كارهاي فرهنگي و بخصوص آگاهي و دانش هنرمندان ايراني مي تواند تصوير واقعي تر از آنچه در رسانه ها ديده مي شود منعكس كند و اين هنرمندان مي توانند سفراي فرهنگي ما باشند. ناگفته نماند تا برگزاري جشنواره زمان زيادي باقي نمانده و دعوت از هنرمندان تراز اول قطعا ميسر نخواهد بود.

وحيد تاج/ خواننده موسيقي اصيل و سنتي ايران

به عقيده من بحث رقابتي بودن جشنواره موسيقي فجر فرصتي براي محك جوانان و شايد سكوي پرتابي براي آنها است؛ جواناني كه نياز به ديده شدن دارند و استعدادهاي بالقوه اي كه بايد بالفعل شوند و جاي تاسف است كه تنها يك جشنواره موسيقي رقابتي چون فجر وجود دارد و بايد در همان فرصت كم، تعداد محدودي از گروه ها انتخاب شوند و حضور داشته باشند. در خصوص جايزه باربد يا هر نوع جايزه ديگري هم بايد بگويم وقتي من نوعي آلبوم منتشر مي كنم و در يك مسابقه و جشنواره ديده و شنيده مي شود طبيعتا بعد از اين براي توليد يك آلبوم و يا انتخاب آن وسواس بيشتري به خرج مي دهم.

سودابه سالم/ سرپرست گروه موسيقي كودكان ايران زمين

برگزاري كنسرت براي كودكان نيازمند شرايط خاصي است به طور مثال سالن كنسرت براي اجراي كودكان بايد از امنيت خوبي برخوردار باشد تا كودكان به راحتي بتوانند روي صحنه رفت و آمد كنند و همين امر سبب شده طي اين سال ها در جشنواره موسيقي فجر شركت نكنيم البته اين صحبت ها بارها و بارها گفته شده و متاسفانه تاثيرگذار نيست، چرا كه به عقيده من مسئولان برگزاركننده جشنواره دغدغه فرهنگ سازي براي كودكان را ندارند و در مقابل معترضند چرا فرزندانشان در مدارس به موسيقي هاي لس آنجلسي گوش مي دهند.  مساله فقط مهارت داشتن در موسيقي نيست بلكه اتصال به سرچشمه هاي فرهنگي است.

شهرام شكوهي/ خواننده موسيقي پاپ

متاسفانه قضاوت درستي در جشنواره موسيقي فجر صورت نمي گيرد و اين اتفاق از سال هاي قبل و در بخش موسيقي پاپ قابل مشاهده است. به هرحال صنعت موسيقي مانند صنعت سينما آن طور كه بايد وشايد قوام پيدا نكرده و بحث سليقه اي بسيار است. در اين سال ها موسيقي پاپ نقش تامين كننده بودجه جشنواره را بر عهده داشته و تمركز جشنواره هم به درآمدزايي است. بنابراين از گروه هايي در بخش پاپ دعوت مي شود كه مورد استقبال مخاطبان بوده، چرا كه اگر بخواهد از هنرمندان قديمي تر و به قول معروف اجرا اولي هاي موسيقي پاپ استفاده كند شايد مجبورباشند به هزينه هاي خود اضافه كنند.

يكنواخت نباشد، اعمال سليقه نشود


 روزنامه ايران، شماره 7104 به تاريخ 20/4/98، صفحه 6 (فرهنگي)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 5 بار



آثار ديگري از " ندا سيجاني"

  خاطره اجراهاي حشمت فراموش شدني نيست / كتاب «افق بيكران» در صدمين سالگرد تولد حشمت سنجري منتشرشد
ندا سيجاني، ايران 27/6/97
مشاهده متن    
  مرثيه اي براي نغمه ها و نوحه هاي فاخر عاشورايي / اهالي موسيقي با «ايران» در ميان گذاشتند
ندا سيجاني، ايران 26/6/97
مشاهده متن    
  موسيقي آييني راوي امين معرفت شنيداري / گفت و گو با حميدرضا اردلان آهنگساز و پژوهشگر موسيقي
ندا سيجاني، ايران 26/6/97
مشاهده متن    
  حسين عليزاده: تريبون در اختيار موسيقي كوچه بازار است / دوازدهمين جشنواره ملي موسيقي جوان به كار خود پايان داد
ندا سيجاني، ايران 20/6/97
مشاهده متن    
  اكبر گلپايگاني خواننده اصيل موسيقي ايراني در گفت و گو با «ايران»: زورشان به موسيقي آوازي نرسيد...
ندا سيجاني، ايران 19/6/97
مشاهده متن    
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر



 

اعتماد
ايران
جام جم
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
نشريه جستارهاي سياسي معاصر
متن مطالب شماره 1 (پياپي 31)، بهار 1398را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است