آرشیو پنج‌شنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۸، شماره ۲۲۲۳۰
اقتصادی
۴

بانک مرکزی: حق پیگرد فعالان شبکه رمزارزها را داریم

بانک مرکزی با انتشار اطلاعیه ای، بار دیگر تاکید کرد که فعالیت رمزارزها (ارزهای دیجیتال) در کشور غیرمجاز است و حق پیگرد فعالان این عرصه را دارد.

در اطلاعیه این بانک با استناد به قانون پولی و بانکی کشور که تولید و انتشار پول رایج و تعیین ابزارهای پرداخت را در انحصار بانک مرکزی قرار داده است و نیزضمن تاکید مجدد به فعالان حوزه پولی و بانکی کشور مبنی بر رعایت مصوبه سی امین جلسه «شورای عالی مبارزه با پولشویی» درخصوص رمزارزها و مخاطرات ناشی از از رمزارزها، موارد زیرآمده است:

1- انتشار رمز ارز با پشتوانه ریال، طلا و فلزات گرانبها و انواع ارز در انحصار بانک مرکزی است.

2- تشکیل و فعالیت اشخاص برای ایجاد و اداره شبکه پولی و پرداخت مبتنی بر فناوری زنجیره بلوک، از نظر این بانک، غیرمجاز محسوب می شود. بانک مرکزی حق پیگرد قانونی اشخاصی که با نادیده گرفتن مقررات، به ایجاد و اداره شبکه اقدام یا نسبت به آن تبلیغ می کنند را برای خود محفوظ می داند.

3- هرگونه ضرر و زیان ناشی از فعالیت بر اساس شبکه های پولی و پرداخت مبتنی بر فناوری زنجیره ای بلوک و کسب و کارهای مرتبط با آن، متوجه ناشر (ین)، پذیرنده (گان) و یا متعاملان آن است.

4- موضوع استخراج رمز ارزهای جهان روا و شرایط آن در کمیسیون اقتصادی دولت در حال بررسی است و پس از اتخاذ تصمیمات لازم، ضوابط آن مطابق با مقررات و مصوبه فوق ابلاغ می شود.

گفتنی است، رمزارز که به ارز دیجیتال هم معروف است به مواردی مثل بیت کوین و از این قبیل گفته می شود که یک ابزار پولی خارج از نظامات بانک مرکزی است. رمزارز یک نوع دارایی مالی است که بر بستری دیجیتال و غیر متمرکز ایجاد می شود. این دارایی ها می توانند در شرایطی کارکرد پولی به خود بگیرند.

رمزارز بانک مرکزی هم شکل الکترونیک همان پولی است که توسط بانک مرکزی خلق و صادر می شود و قابلیت آن را دارد که منطبق بر اصول رمزنگاری، در یک بستر توزیع شده و بصورت فرد به فرد بدون دخالت هیچ نهاد واسط پرداخت تبادل شود. این نوع رمزارز به پشتوانه پول ملی کشور (ریال) صادر می شود.