|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه ايران98/4/20: كارنامه فيلمسازي ناصر تقوايي به روايت تاريخ
magiran.com  > روزنامه ايران >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 7110
پنج شنبه 27 تير 1398


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID2825
magiran.com > روزنامه ايران > شماره 7104 20/4/98 > صفحه 9 (ايران فرهنگي: سينما) > متن
 
 


كارنامه فيلمسازي ناصر تقوايي به روايت تاريخ


نويسنده: ايثار قنواتي

1320

در 22 تيرماه آبادان به دنيا آمد. پدرش علي، كارمند اداره گمرك بود و او گاهي به همراه پدر به نواحي مرزي جنوب بندرعباس سفر مي كرد. تقوايي در دبيرستان رازي آبادان درس خواند و از همان سال هاي نوجواني به سينما و ادبيات علاقه مند شد.

1344

وقتي جنوب را به مقصد تهران ترك كرد، عاشق ادبيات بود و چند داستان كوتاه هم در جيب داشت. خيلي زود جذب محافل فرهنگي و روشنفكران بزرگ آن زمان مثل ابراهيم گلستان، فروغ فرخزاد و جلال آل احمد شد. بعدها تقوايي جلال آل احمد را واسطه كرد تا او را به ابراهيم گلستان براي حضور در تيم توليد خشت و آينه معرفي كند.  تقوايي حقوق قبول شده بود. اما در نهايت تصميم گرفت عطاي حقوقدان شدن را به لقايش ببخشد.

1345

تقوايي بعد از گذشت يك سال از همكاري با گلستان و به دست آوردن تجربه هاي بسيار ارزشمند براي اولين بار پشت دوربين ايستاد و مستند زن ها و حرفه ها را ساخت.

1346

دو سال بعد از اولين تجربه دستياري، تقوايي با ساخت اولين مستندش تاكسي متر براي اولين بار پايش به تلويزيون باز شد. در همين سال او مستند - گزارش هايي به نام آرايشگاه آفتاب، نان خورهاي بي سوادي، تلفن و رقص شمشير را ساخت. نيت اصلي تقوايي از ساخت اين مستندها بيشتر آشنايي با ابزار و تجربه اندوزي بود. سال 46 يك سال از مرگ فروغ فرخزاد مي گذشت و تقوايي در اولين سالگرد مرگ او مستندي به نام فروغ فرخزاد هم ساخت.

1348

پنجشنبه بازار ميناب، نخل و باد جن اولين مستندهايي است كه تقوايي در زادگاهش جنوب ايران ساخت. باد جن اولين فيلم تلويزيوني بود كه توزيع جهاني شد و كپي هاي آن به تلويزيون ها و مجامع فرهنگي دنيا فرستاده شد. تقوايي در اين سال اولين فيلم بلند داستاني اش به نام آرامش در حضور ديگران را هم كارگرداني كرد.   فيلم چهار سال توقيف بود و درنهايت در سال 52 به نمايش درآمد، ولي با اعتراض پرستاران نمايش فيلم يك بار ديگر متوقف شد. از اين فيلم اما در جشنواره ونيز بسيار استقبال شد و ديپلم افتخار بيست ونهمين دوره اين جشنواره را از آن خود كرد.

1349

در اين سال تقوايي براي ساخت مستند اربعين دوباره به جنوب بازگشت. تقوايي تعريف مي كند كه در ابتدا براي فيلمبرداري مراسم عاشورا به بوشهر مي روند. اما رئيس شهرباني به او اجازه فيلمبرداري نمي دهد و چهل روز طول مي كشد تا تقوايي موافقت او را براي فيلمبرداري مي گيرد. درنهايت رئيس شهرباني به او اجازه مي دهد تا از مراسم اربعين و فقط در يك حسينيه فيلمبرداري كند.

1350

موسيقي جنوب؛ زار، مشهد قالي و پنجمين جشن هنر شيراز مستندهايي است كه تقوايي در اين سال ساخت. مشهد قالي كه به نام مشهد اردهال هم شناخته شده است، داستان عجيبي دارد. تقوايي تعريف مي كند كه براي فيلمبرداري اين مراسم با چهار فيلمبردار به مشهد اردهال مي روند و بعد از آن چهل حلقه فيلم از اين مراسم را براي ظهور به ايتاليا مي فرستند. اما اين فيلم ها گم مي شوند و هرگز به ايران بازنمي گردند. تقوايي يك سال بعد با يك گروه كوچك به اين شهر مي رود و يك بار ديگر از اين مراسم فيلمبرداري مي كند. تقوايي در اين سال فيلم كوتاه رهايي را هم كارگرداني كرد.

1351

داستان فيلم صادق كرده در مسير جاده انديمشك به اهواز مي گذرد. سعيد راد در نقش صادق و همسرش قهوه خانه بين راهي را مي گرداند و در ماجرايي همسرش به قتل مي رسد.   منتقدان از بازي هاي محمدعلي كشاورز و عزت الله انتظامي بسيار تعريف كردند و تقوايي برنده بهترين كارگرداني و فيلمش به عنوان سومين فيلم برگزيده جشنواره سپاس در آن سال شد.

1352

داستان نفرين هم مانند ديگر فيلم هاي بلند تقوايي در جنوب و اين بار در آبادان و جزيره مينو مي گذرد. در اين فيلم بهروز وثوقي در نقش كارگر نقاش و جمشيد مشايخي در نقش ارباب بازي مي كنند. نفرين اولين همكاري تقوايي با نعمت حقيقي به عنوان فيلمبردار بود، اما مانند ديگر فيلم هاي بلند تقوايي عباس گنجوي در نهايت پشت ميز تدوين نشست و اين فيلم را براي او تدوين كرد.

1354

دو سال بعد از ساخت فيلم سينمايي نفرين تقوايي دوباره به تلويزيون بازگشت و سريال دايي جان ناپلئون را ساخت. تقوايي فيلمنامه اين سريال را با نويسنده داستاني به همين نام نوشت و براي تلويزيون كارگرداني كرد.

1363

تقوايي ساخت سريال كوچك جنگلي را نيمه كاره رها كرد. در آن زمان اين سريال يكي از پرهزينه ترين كارهاي توليدي تلويزيون به حساب مي آمد. بهروز افخمي كه در آن زمان يكي از مديران گروه فيلم و سريال تلويزيون بود، كارگرداني كوچك جنگلي را به عهده گرفت. تقوايي فيلمنامه كوچك جنگلي را با نگاهي به داستان «مردي از جنگل» نوشته احمد احرار، نوشته بود. وسواس تقوايي كار را بسيار طولاني كرد و مديران آن زمان هم تصميم به جايگزين كردن كارگردان ديگري گرفتند. افخمي جايگزين تقوايي شد و  فقط نعمت حقيقي را كه مديرفيلمبرداري تقوايي بود نگه داشت.

1365

ناصر تقوايي ناخدا خورشيد را با برداشت آزادي از داستان «داشتن و نداشتن» ارنست همينگوي نوشت. فيلم به تازگي به وسيله فيلمخانه ملي ايران ترميم و اصلاح رنگ شده است. داريوش ارجمند براي بازي در ناخدا خورشيد برنده سيمرغ بلورين بهترين بازيگر نقش اول مرد شد و سعيد پورصميمي هم براي بازي در نقش ملول لوح زرين گرفت. سال 1366 اين فيلم در جشنواره لوركانو نمايش داده شد و تقوايي برنده يوزپلنگ برنزي اين جشنواره شد.

1368

سه سال تقوايي با بازيگران سرشناسي مانند اكبر عبدي، حميد جبلي و محمد ورشوچي اي ايران را جلوي دوربين خود برد. داستان فيلم در بحبوحه انقلاب ايران مي گذرد و برخلاف فيلم پرافتخار ناخدا خورشيد حتي به بخش مسابقه جشنواره هم راه پيدا نكرد. اكبر عبدي هم در مراسم اختتاميه سي امين جشنواره فيلم فجر در سال 1390 از روند برگزاري و داوري جشنواره انتقاد كرد و گفت كه داوران حتي مي توانستند به بازي او در اين فيلم سيمرغ بلورين بدهند.

1377

ناصر تقوايي نويسندگي و كارگرداني يكي از اپيزودهاي مجموعه قصه هاي كيش را به عهده گرفت. در ابتدا قرار بود هفت كارگردان شناخته شده ايران هفت اپيزود براي اين مجموعه بسازند كه در نهايت منتهي به سه اپيزود و سه كارگردان شد. ابوالفضل جليلي، ناصر تقوايي و يك كارگردان ديگر هركدام يك اپيزود براي قصه هاي كيش كارگرداني كردند. تقوايي اپيزود كشتي يوناني را نويسندگي و كارگرداني كرد و قصه هاي كيش به جشنواره فيلم كن راه پيدا كرد.

1380

در فاصله بين اين سال ها ناصر تقوايي يك بار ديگر سراغ مستندسازي مي رود و مستند پيش را مي سازد. اما بعد از آن دوباره همه تمركزش را روي ساخت فيلم بلند كاغذ بي خط مي گذارد. داستان اين فيلم درباره رويا با بازي هديه تهراني است. زني علاقه مند به داستان كه به تشويق همسرش خسرو شكيبايي به كلاس فيلمنامه نويسي مي رود. او داستان هاي زندگي روزمره اش را تبديل به يك فيلمنامه مي كند و تمركز او براي نوشتن اين فيلمنامه و خيالبافي هايش تنش هايي در خانواده او به وجود مي آورد.

1383

تقوايي بعد از كاغذ بي خط دو فيلم زنگي و رومي و چاي تلخ را نيمه تمام رها كرد. او در آخرين سال فعاليت فيلمسازي اش دوباره سراغ ساخت مستند رفت و تمرين آخر را ساخت. مستندي كه خيلي ها معتقدند به واسطه آن تعزيه در سازمان ميراث جهاني يونسكو ثبت جهاني شد. تقوايي در سال هاي بعد هم چند بار براي ادامه مسير فيلمسازي اش دورخيز كرد اما هر بار به موانعي برخورد و سينمادوستان ايراني همچنان از فرصت تماشاي فيلم جديدي از او محروم مانده اند.

كارنامه فيلمسازي ناصر تقوايي به روايت تاريخ


 روزنامه ايران، شماره 7104 به تاريخ 20/4/98، صفحه 9 (ايران فرهنگي: سينما)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 7 بار

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر



 

اعتماد
ايران
جام جم
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
مجله علوم پرستاري و مامايي
شماره 2 (پياپي 602)
 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است