|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه كيهان98/4/20: اقتصاد درسبك زندگي اسلامي
magiran.com  > روزنامه كيهان >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 22236
پنج شنبه 27 تير 1398


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID2827
magiran.com > روزنامه كيهان > شماره 22230 20/4/98 > صفحه 6 (معارف) > متن
 
      


اقتصاد درسبك زندگي اسلامي


نويسنده: محسن دهقان بنادكي

 نوشتار حاضر، سعي در تبيين چگونگي ارتباط اقتصاد و عرصه هاي مختلف زندگي ديني بر مبناي آيات و روايات دارد.

امام خميني(ره) در تعريف اقتصاد مي فرمايند: «بايد نظام اقتصادي اسلام را از مجموعه قوانين و مقررات اسلامي در كليه زمينه ها و شئون فردي و اجتماعي ملاحظه كرد. اين مسلم است كه از نظر اسلامي حل تمام مشكلات و پيچيدگي ها در زندگي انسان ها با تنظيم روابط اقتصادي به شكل خاص نمي شود و نخواهد شد بلكه مشكلات را در كل يك نظام اسلامي بايد حل كرده و از معنويت نبايد غافل بود كه كليد دردهاست.» (صحيفه نور، ج 2، 261)

«علم اقتصاد نوعي مطالعه و بررسي است كه با آن مي توان از منابع كمياب و محدود براي تامين نيازهاي رقيب (و نامحدود) حداكثر استفاده را به عمل آورد.»

اقتصاد اسلامي

مسائل اقتصادي در تمام عصرها و در ميان همه نسل ها مطرح بوده و مورد توجه اديان آسماني قرار گرفته است. اسلام با مسائل اقتصادي دو نوع رابطه دارد:

1. پيوند مستقيم: همانند پيوندي كه با عقود و معاملات شرعي دارد، بدين بيان كه انواع تجارت بازرگاني را آزاد گذاشته و در مورد قراردادها و عقدهايي چون شركت، اجاره، جعاله، رهن، مساقات، كفارات، ديات، موقوفات احكام مستقلي جعل كرده است. وهمچنين در مورد منابع طبيعي، احياي اراضي، حيازت، منابع آبي، زراعي و دامي بطور مستقيم و بدون واسطه نظر داده ومسائل مربوط به هر كدام را عنوان نموده است.

2. پيوند غير مستقيم: پيوند غير مستقيم اسلام با اقتصاد از طريق اخلاق است، مكتب اسلام مردم را به امانت، عفت، عدالت، احسان و ايثار فرا مي خواند و از خيانت، رشوه خواري، غصب و سرقت بر حذر مي دارد.

روابط اقتصادي جوامع ناشي از دو مقوله توليد و توزيع است؛ يعني از يك جهت ثروت بايد توليد شود ودر توليد، روابطي چون استخدام، اشتراك در كار وسرمايه، كار وكارگر مطرح مي شود.از سوي ديگر ثروت توليد شده بايد درميان افراد توزيع شود.

اهميت مسائل اقتصادي تنها از اين نظر نيست كه تامين آزادي و استقلال و حيات مادي امت ها، بدون آن امكان ندارد، بلكه از اين نظر نيز هست كه پيوند نزديكي با مسائل زيربنائي جامعه حتي با مسائل «اخلاقي» دارد.

نه فقط آنها كه با ديد يك بعدي شان، اقتصاد را همه چيز و همه چيز را اقتصاد مي‏بينند، در اشتباهند، آنها كه نقش حساس مسائل اقتصادي را در سرنوشت ملت ها، در حيات و مرگشان، و در پيروزي و شكستشان ناديده مي‏گيرند نيز سخت در اشتباهند.

جريان يك‏ اقتصاد سالم‏ در پيكر اجتماع همچون جريان خون سالم در كالبد يك انسان است. اين ساده‏ترين و در عين حال گوياترين تفسيري است كه مي‏توان براي بيان نقش اقتصاد در جوامع انساني ذكر كرد.

ممكن است در حال عادي توجه به نقش گردش خون، در حيات يك انسان نداشته باشيم، اما به هنگامي كه مجراي يكي از شاهرگها به خاطر اختلال سيستم ضد انعقاد، با لخته‏اي خون بسته مي‏شود بلافاصله عكس العمل شديد آن ظاهر مي‏گردد، عضوي كه مجراي خونش بسته شده فورا فلج مي‏شود، و اگر اين عضو از اعضاي فعالي همانند «قلب» يا «دستگاه تنفس» باشد، مرگ ناگهاني را حتما با خود همراه خواهد داشت. حتي‏ «فقر اقتصادي» عوارضي در پيكر اجتماع درست همانند «كم خوني» و «فقر الدم» همراه دارد. در بيماري فقرالدم چشم درست نمي‏بيند، گوش قدرت شنوائي را از دست مي‏دهد، زبان به لكنت مي‏افتد، دست و پاها مي‏لرزد، و مغز هم قدرت انديشيدن را ندارد.

يك اجتماع كه با فقر اقتصادي، يا يك سيستم ناسالم، دست به گريبان است، هر گونه توانائي و مهارت را از دست مي‏دهد، و گرفتار نارسائيهاي مرگباري در همه زمينه‏ها مي‏شود.

اقتصاد در سبك زندگي اسلامي

اگر در تغييرات و واژه هايي كه در قرآن و روايات، درمورد مال بكار رفته، دقت كنيم، درمي يابيم كه اسلام تصوير روشن و گويايي از اين مقوله به دست ما داده است از جمله:

خير؛ «يسئلونك ماذا ينفقون قل ما انفقتم من خير فللوالدين و الاقربين و اليتامي‏ و المساكين و ابن السبيل» «هرچه انفاق مي كنيد به والدين و خويشاوندان و ايتام ومساكين و در راه ماندگان انفاق كنيد و از كار خير هر چه به جاي آريد بدانيد كه خدا به آن داناست. (بقره، 215)

طبق نظر علامه طباطبايي(ره) اين آيه شريفه دلالت دارد بر اينكه آن چيزي كه بايد انفاق شود مال است، حال هرچه مي خواهد باشد، چه كم وچه زياد، واينكه اين عمل عمل خيري است، وخدا به آن آگاه است، وليكن ايشان بايد مي پرسيدند به چه كسي انفاق كنند، ومستحق انفاق را بشناسند و مستحقين انفاق عبارتند از والدين، و اقربا، و ايتام، و مساكين، و ابن السبيل.(سيدمحدحسين طباطبايي، الميزان، ج2 ،240)

آيت الله مكارم شيرازي معتقدند: منظور از (خير) در آيه نشان مي دهد كه مال و ثروت ذاتا چيز بدي نيست ،بلكه بهترين وسايل خير است، مشروط براينكه به نيكي از آن بهره گيري شود.(برگزيده تفسير نمونه،ج3، 295)

«و آتوهم من مال الله الذي آتاكم»(نور،33)سپس براي اينكه بردگان به هنگام اداي اين اقساط به زحمت نيفتد دستور مي دهد كه(چيزي از مال خداوند كه به شما داده است به آنها بدهيد) (برگزيده تفسير نمونه ج3 ، 295)

هدف واقعي اين است كه مسلمانان اين گروه مستضعف را تحت پوشش كمكهاي خود قرار دهند تا هرچه زودتر خلاصي يابند.

رزق؛ «و ما ذا عليهم لو آمنوا بالله و اليوم الآخر و انفقوا مما رزقهم الله» (نساء، 39) چه مي شد و چه ضرري برايشان داشت اگر به خدا و روز جزا ايمان مي آوردند؟واز آنچه خدا روزيشان كرده انفاق مي نمودند، با اينكه خدا به دفعشان داناست.(سيد محمد حسين طباطبايي، ج4 ، 562)

اين آيه شريفه مي فرمايد:كه در زندگي بخيل نباشيم، يعني اينكه هم انفاق كنيم، وهم ذخيره سازي.

بهشت؛ «إن الله اشتري‏ من المومنين انفسهم و اموالهم بان لهم الجنه» خداوند از مومنان جانها و اموالشان را خريداري مي كند و در برابر اين متاع،بهشت را به آنان مي دهد.(توبه، 111)

در هر معامله در حقيقت پنج ركن اساسي وجود دارد. در اين آيه به تمام اين اركان اشاره كرده است.خودش را(خريدار)و مومنان را (فروشنده)وجانها واموال را(متاع) وبهشت را(ثمن) بها، براي اين معامله قرار داده است.(برگزيده تفسير نمونه، ج2 ، 255)

«و يمددكم باموال و بنين و يجعل لكم جنات و يجعل لكم انهارا» (نوح - 12)

امداد: به مفهوم ياري رساندن و كمك كردن آمده است. از او آمرزش بخواهيد تا به ثروت و فرزندان شما بيفزايد وشما را از اين راه ياري رساند.(علي كرمي، ترجمه تفسير مجمع البيان، ج15، 267)

اقتصاد در عبادات

مال و ثروت در انجام برخي از عبادات نقش زيادي دارد، به گونه اي كه بدون آن بعضي از فضيلت ها از دست مي رود و برخي از فريضه ها به انجام نمي رسد؛ از جمله آن:

جهاد؛ «فضل الله المجاهدين باموالهم و انفسهم علي القاعدين درجه» (نساء، 95)

تفسير اين آيه شريفه: پروردگار از فضل بي‏نهايت خود كساني را كه مال بذل كنند و يا در صحنه جنگ شركت نمايند فضيلت و افزايش داده است بر گروهي كه بي‏بهره از هر دو فيض شده‏اند.

بديهي است ابهام در باره فضيلت نظر به مقدار مال و چگونگي فداكاري و شركت در جنگ است هم چنانكه افرادي كه در آن صحنه كشته شوند بطور حتم سعادتمند و مورد فضل بي‏نهايت پروردگار خواهند بود زيرا در انجام وظيفه پيامبر اسلام و يا وصي او شركت نموده‏اند.

ولي افرادي كه از صحنه جنگ باز گردند گرچه مجروح شده‏اند براي هر يك ثواب و فضيلت ذخيره شده است يعني مشروط به ادامه سعادت تا آخرين لحظات زندگي آنان خواهد بود.

حج؛ «و لله علي الناس حج البيت من استطاع إليه سبيلا» «و براي خدا بر مردم است كه آهنگ خانه (او) كنند، آنها كه توانايي رفتن به سوي آن دارند»(آل عمران،97)

در تهذيب ذيل آيه و لله علي الناس تا آخر آيه، از حضرت صادق(ع) روايت كرده فرمود: هر كس مالي دارد و بدنش سالم است بايد حج برود و اگر خود را به تجارت مشغول نمود و فراغتي حاصل نكرد و با همين حالت مرد شريعتي از اسلام را ترك نموده و اگر شخصي او را دعوت به حج كند بايد برود و نمي تواند مسامحه كند و در هر دو صورت اگر ترك حج كند كافر است و در روايت ديگر آن حضرت فرمود استطاعت عبارت از صحت و قدرت در مال است (تفسير جامع، ج1 ،460)

صدقه (قرض الحسنه)؛ «لا خير في كثير من نجواهم إلا من امر بصدقه او معروف او إصلاح بين الناس» «در بسياري از سخنان در گوشي (و جلسات محرمانه) آنها، خير و سودي نيست مگر كسي كه (به اين وسيله،) امر به كمك به ديگران، يا كار نيك، يا اصلاح در ميان مردم كند» (نساء -114)

«نجوي» تنها به معني سخنان در گوشي نيست، بلكه هر گونه جلسات سري و مخفيانه را نيز شامل مي‏شود.

آيه مي‏گويد: در غالب جلسات محرمانه و مخفيانه آنها كه بر اساس نقشه‏هاي شيطنت آميز بنا شده خير و سودي نيست. سپس براي اين كه گمان نشود هر گونه نجوي و سخن در گوشي يا جلسات سري مذموم و ممنوع است، چند مورد را به صورت استثناء در ذيل آيه ذكر كرده مي‏فرمايد: مگر اين كه كسي در نجواي خود، توصيه به صدقه و كمك به ديگران، يا انجام كار نيك، و يا اصلاح در ميان مردم مي‏نمايد.(احمد علي بابايي، برگزيده تفسير نمونه، ج1 ، 452)

 قال الصادق(ع‏) في قوله تعالي:‏ «لا خير في كثير من نجواهم إلا من امر بصدقه او معروف‏، قال يعني بالمعروف القرض‏ و إنما حرم الربا ليتقارض‏ الناس‏». مقصود از معروف در اين آيه قرض دادن به يكديگر است و خداوند ربا را حرام كرده است تا مردم به يكديگر قرض بدهند. (قطب الدين راوندي، فقه القرآن، ج1 ، 385)

از همين آيه مي توانيم پي ببريم به فرهنگ اقتصادي در جامعه، يعني اينكه اگر هر كدام از ما به يكديگر قرض مي داديم، (قرض در برابر يك درهم از آن هيجده درهم خواهد بود، باآنكه در برابر يك درهم صدقه، ده درهم است.) هم اجر اخروي داشتيم و هم مشكلات بعضي از افراد را حل مي كرديم. اين خودش يك نوع فرهنگ اقتصادي است.

«فلا اقتحم العقبه و ما ادراك ما العقبه فك رقبه او إطعام في يوم ذي مسغبه يتيما ذا مقربه او مسكينا ذا متربه» «پس چرا به مجاهده و كارهاي دشوار اقدام نكرد؟ و تو چه مي داني كه منظور از كار دشوار چيست؟ آزاد كردن برده. و يا در روز قحطي سير كردن گرسنگان يتيمي از خويشاوندان را يا مسكيني خاك نشين را غذا دادن» (بلد،11-16)

و در مجمع البيان روايتي رسيده كه اوائل سندش ذكر نشده، و آخر سندش براء بن عازب است كه گفته: مردي عرب نزد رسول خدا(ص) رفت و عرضه داشت: يا رسول الله مرا علمي بياموز كه داخل بهشتم كند. فرمود: اگر من كمتر سخن گفتم و منبر را زود ختم كردم تو در عوض مسئله خود را پرسيدي، يا بنده‏اي را آزاد كن و يا رقبه‏اي را فك كن. عرضه داشت: مگر اين دو يكي نيستند؟ فرمود: نه، عتق رقبه اين است كه انسان همه بهاي آن را خودش به تنهايي بپردازد، و فك رقبه اين است كه ديگري را در پرداختن بهايش كمك كند. و سوم آشتي كردن با كسي كه از ارحام است و به تو ستم كرده.و اگر اين هم نشد گرسنه‏اي را سير و تشنه‏اي را سيراب كني، امر به معروف و نهي از منكر كني، اگر اين را هم نتوانستي زبانت را باز بدارمگرازخير.(مترجمان، ترجمه مجمع البيان في تفسير القرآن، ج27 ، 105)

دنياطلبي

نداشتن حب دنيا و مال پرستي از ديگر مسائل مهم در سبك زندگي اسلامي است كه قرآن و روايات اين عمل ها را مذموم مي دانند.

قال رسول الله (ص): «حب‏ الدنيا راس كل خطيئه» «محبت به دنيا سرچشمه همه خطاها است‏.»

«و ويل للكافرين من عذاب شديد الذين يستحبون الحياه الدنيا علي الآخره و يصدون عن سبيل الله»

«و واي باد براي كفار از عذاب سخت، آنانكه به دوستي مي‏طلبند زندگي مادي را بر زندگي آخرت، و مانع مي‏شوند از راه مستقيم خداوند. (رعد،2-3)

«يعلمون ظاهرا من الحياه الدنيا و هم عن الاخره هم غافلون» «(مردم) فقط ظاهري از زندگي دنيا را مي شناسند، و آنان از آخرت غافلند.» (روم-7)

آنها تنها از زندگي دنيا آگاهند، و تازه از اين زندگي نيز به ظاهري قناعت كرده‏اند، مجموعه‏اي از سرگرميها و لذات زودگذر و خوابها و خيالها برداشت آنها را از زندگي دنيا تشكيل مي‏دهد، غرور و غفلتي كه در اين برداشت نهفته است بر كسي پوشيده نيست.

اگر آنها باطن و درون اين زندگي دنيا را نيز مي‏دانستند براي شناخت آخرت كافي بود، چرا كه دقت كافي در اين زندگي زودگذر نشان مي‏دهد كه حلقه‏اي است از يك سلسله طولاني، و مرحله‏اي است از يك مسير بزرگ، همانگونه كه دقت در زندگي دوران جنيني نشان مي‏دهد كه هدف نهايي خود اين زندگي نيست، بلكه اين يك مرحله مقدماتي براي زندگي گسترده‏اي است. آري آنها تنها ظاهري از اين زندگي را مي‏بينند و از محتوا و مفاهيم و مكنون آن غافلند.

 قال علي عليه السلام : «السكر اربع‏ سكرات:سكر الشراب و سكر المال و سكر النوم و سكر الملك‏». «مستي بر چهار نوع است: مستي شراب، مستي مال، مستي خواب و مستي سلطنت.» (محمدابن بابويه، ج2 ، 636)

مستي مال، ناشي از عشق و علاقه زياد به آن است، چرا كه حب مفرط، انسان را كور و كر مي كند و وي را از معايب و مفاسد محبوبش بي خبر مي سازد.

قال علي عليه السلام: «اقبلوا علي جيفه قد افتضحوا باكلها و اصطلحوا علي‏حبها و من عشق‏ شيئا اعشي‏ بصره و امرض قلبه‏» «آن مردم دنياپرست به خوردن لاشه اي روي آوردند كه با خوردنش رسوا شدند و بر دوستي آن لاشه اتفاق كردند؛ و هركس به چيزي عشق بورزد، بينايي اش را مختل و قلبش را بيمار مي كند.» (محمد بن حسين شريف الرضي، نهج البلاغه الصبحي صالح،160)

اقتصاد طبيعي و زيستي

يكي ديگر از عوامل اقتصادي وهمان پديده هاي طبيعي و عوامل زيستي هست كه تامين كننده حيات بشر است،كه درمورد آن دو در قرآن ذكر شده است،از جمله آنها:

طبيعي

زمين وكوه؛ «الم نجعل الارض مهادا و الجبال اوتادا» آيا ما زمين را مهد آسايش خلق نگردانيديم؟ و كوه‏ها را ميخ‏هايي در آن نساختيم؟ (النباء، 6-7) كلمه «اوتاد» جمع وتد است، و «وتد» به معناي ميخ است.

و از بعضي از مفسرين حكايت شده كه گفته است: مراد از ميخ بودن كوه‏ها اين است كه معاش اهل زمين به وسيله اين كوه‏ها و منافعي كه خدا در آنها به وديعت سپرده تامين مي‏شود، چون اگر كوه‏ها نبودند زمين دائما در زير پاي اهلش در حال نوسان بود، نه كشت و زرعي مي‏گذاشت، و نه خانه‏اي. (سيد محمد باقر موسوي همداني، ترجمه تفسير الميزان،ج2 ،261)

«و جعلنا لكم فيها معايش و من لستم له برازقين» «و براي شما انواع وسايل زندگي در آن قرار داديم همچنين براي كساني كه شما نمي توانيد به آنها روزي دهيد!»(حجر،20) و از آنجا كه وسائل زندگي انسان منحصر به گياهان و معادن نيست در اين آيه به تمام اين مواهب اشاره كرده، مي‏گويد: و ما انواع وسائل زندگي را براي شما در زمين قرار داديم، نه تنها براي شما بلكه براي همه موجودات زنده و كساني كه شما روزي آنها را نمي‏دهيدو از دسترس شما خارجند.(احمد علي بابايي، ترجمه تفسير نمونه، ج2 ، 528)

«هو الذي جعل لكم الارض ذلولا فامشوا في مناكبها و كلوا من رزقه و إليه النشور» «او كسي است كه زمين را براي شما رام كرد، بر شانه‏هاي آن راه برويد، و از روزيهاي خداوند بخوريد. (ملك، 15) (مترجمان، ترجمه مجمع البيان في تفسير القرآن، ج6 ، 378)

«و الارض مددناها و القينا فيها رواسي و انبتنا فيها من كل شي‏ء موزون و جعلنا لكم فيها معايش» (حجر،19)

«و ما زمين را گسترش داديم و كوه‏هاي ثابت را در آن افكنديم. (تا از خطر زلزله و امثال آن محفوظ بماند) و از هر نوع گياه (و اشياء) موزون و منظم و سنجيده را در آن رويانيديم و وسائل معيشت و زندگي شما و زندگي آن افرادي را كه شما رازق آنان نيستيد در زمين قرار داديم.(محمد جواد نجفي خميني، تفسير آسان، ج9، 39)

زمين براي عمران و آباداني شايستگي طبيعي دارد خداوند آن را به صورت گسترده، كافي وآماده براي خدمت به افراد بشر قرار داده است،تنها نياز به نيرويي دارد كه استعداد آن را به فعليت برساند.

حضرت صالح عليه السلام خطاب به قوم خودكه راه عصيان پيش گرفته بودند فرمود:

«يا قوم اعبدوا الله ما لكم من إله غيره- هو انشاكم من الارض و استعمركم فيها فاستغفروه‏- ثم‏ توبوا إليه إن ربي قريب مجيب‏» «اي قوم من، خدا را بپرستيد.شما را او خدايي نيست، اوست كه شما را از زمين پديد آورده است.از شما خواسته كه آبادش كنيد.پس از او آمرزش خواهيد و به سوي او بازگرديد،زيرا پروردگار من نزديك و اجابت كننده است.(علي بن ابراهيم قمي،تفسير قمي، ج1، 330)

آب؛ «و انزلنا من المعصرات ماء ثجاجا» «و از فشار و تراكم ابرها آب باران فرو ريختيم. (النباء، 14)

رونق، عمران، آبادي، كشاورزي، اقتصاد شكوفا و همه و غيره درسايه وجود آب است. «ومن الماءكل شي حي». «و هر چيز زنده اي را از آب قرار داديم» (انبياء- 30) و همچنان كه تمدن ها در طول تاريخ در كنار رودخانه ها و در جاهايي كه بارندگي مناسب داشته تشكيل شده است، در نتيجه بايد از اين نعمت حيات بخش بنحو مقتضي و مطلوب در راستاي شكوفايي اقتصادي با مديريت علمي بهره كافي برد.

 زيست محيطي

يكي از چيزهايي كه در اقتصاد به سبك زندگي اسلامي خيلي كاربرد دارد، همان اقتصاد زيست محيطي است كه انسان با آن مي تواند نياز هاي جامعه را حل كند مثلا يكي از موارد (زيست محيطي)كشاورزي،دامداري،مسكن،است كه با كمبود اينها اقتصاد كشور فلج مي شود.

كشاورزي و دامداري

«و الانعام خلقها لكم فيها دف‏ء و منافع و منها تاكلون» «خداوند چهارپايان را آفريد در حالي كه در آنها وسيله پوشش براي شماست و منافع ديگر و از گوشت آنها مي‏خوريد. (نحل- 16)

از اين آيه فهميده مي شود، كه برخي از چهارپايان چه منفعت هايي دارند وبيشترين نياز جامعه را حل مي كنند، از قبيل لباس و پوشاك، تغذيه، حمل ونقل، با اين وجود خود دامداري يك نوع اقتصاد مقاومتي است.

«ينبت لكم به الزرع و الزيتون و النخيل و الاعناب و من كل الثمرات إن في ذلك لآيه لقوم يتفكرون»

با آن (آب) براي شما كشت و زيتون و نخل و انگور و همه گونه ميوه‏ها روياند كه در اين، براي گروهي كه انديشه كنند عبرت ها است.(سيد محمد باقر موسوي همداني،ترجمه تفسير الميزان،ج20، 256) (نحل-11)

«و انزل لكم من السماء ماء فانبتنا به حدائق ذات بهجه ما كان لكم ان تنبتوا شجرها» و براي شما از آسمان آبي فرستاد كه با آن باغهايي زيبا و سرورانگيز رويانديم، و شما قدرت نداشتيد درختان آن را برويانيد.(تفسير نمونه، ج15، 512)(ص60) يكي ديگر از زير شاخه هاي اقتصاد مقاومتي همان كشاورزي است،كه طبق آيه بالا برخي از اين ميوه ها هم جنبه غذايي دارد و هم جنبه دارويي كه با وجود اينها نياز جامعه فراهم مي شود.

آتش؛ «ا فرايتم النار التي تورون انتم انشاتم شجرتها ام نحن المنشون» «نحن جعلناها تذكره و متاعا للمقوين» «آيا در باره آتشي كه مي‏افروزيد فكر كرده‏ايد؟!» «آيا شما درخت آن را آفريده ايد يا ما آفريده ايم؟!» «ما آن را وسيله يادآوري (براي همگان) و وسيله زندگي براي مسافران قرار داده ايم!» (واقعه 73-71)

مسكن و پوشاك

«و الله جعل لكم من بيوتكم سكنا و جعل لكم من جلود الانعام بيوتا تستخفونها يوم ظعنكم و يوم إقامتكم» (نحل،80) و خدا براي سكونت دائم شما منزلهايتان را و براي سكونت موقت سفر از پوست چهارپايان خيمه‏ها براي شما قرار داد تا وقت حركت و سكون سبك وزن و قابل انتقال باشد و از پشم و كرك و موي (گوسفند و شتر) اثاثيه منزل و متاع و اسباب زندگاني و لباسهاي فاخر براي شما خلق فرمود تا در حيات دنيا از آن استفاده كنيد.(سيد محمد باقر موسوي همداني،ترجمه تفسير الميزان،ج12، 450)

«و جعل لكم سرابيل تقيكم الحر و سرابيل تقيكم باسكم» (نحل -81)

و نيز لباس كه شما را از گرماي آفتاب و سرماي زمستان بپوشاند خلق كرد، و نيز براي آنكه در جنگ محفوظ مانيد لباس آهن مقرر گردانيد.(همان)

بخشي از آيه به زره و لباس جنگي تصريح دارد كه در جنگ هاي دوران هاي گذشته به كار مي رفت و امروزه نيز شكل هاي تكامل يافته اش در حفاظت اشخاص به كار مي رود.

وزن و پيمانه

«و اقيموا الوزن بالقسط و لا تخسروا الميزان» (الرحمن، 9) «وزن را بر اساس عدل بر پا داريد و در ميزان كم نگذاريد.(تفسير نمونه، ج23، 105)

افراد بشر هنگام معامله برخي از كالاها را نخست با دست خود پيمانه مي كردند و جز آن وسيله اي نداشتند.پس از آن وسائلي از چوب و فلز درست كردند.سپس ابزار آسان تر و دقيق تري براي وزن كردن اشياء پديد آمد كه امروزه در شكل هاي مختلفي ظاهر گشته است. همه اينها مشمول واژه ميزان مي گردد كه با توجه به اهميت اقتصادي، صنعتي و اجتماعي آن، يكي از نعمت هاي الهي محسوب مي شود.

اقتصاد درسبك زندگي اسلامي


 روزنامه كيهان، شماره 22230 به تاريخ 20/4/98، صفحه 6 (معارف)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 16 بار
    



آثار ديگري از " محسن دهقان بنادكي"

  جايگاه رزق در زندگي از منظر اسلام
محسن دهقان بنادكي، كيهان 23/6/95
مشاهده متن    
  ازدواج و مراحل آن در اسلام
محسن دهقان بنادكي، كيهان 16/6/95
مشاهده متن    
  ريشه هاي كفر
محسن دهقان بنادكي، كيهان 12/6/94
مشاهده متن    
  صبر؛ معبرِ تحمّل مشكلات
محسن دهقان بنادكي، كيهان 12/6/94
مشاهده متن    
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر



 

اعتماد
ايران
جام جم
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
فصلنامه جنگل و مرتع
متن مطالب شماره 116، بهار 1398را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است