آرشیو پنجشنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۸، شماره ۲۲۲۳۰
اخبار کشور
۱۱

آصفی: اروپا با اینستکس دنبال خرید زمان است

سخنگوی اسبق وزارت خارجه می گوید در زمان دولت اوباما که آنها هم برجام را نقض کردند اروپایی ها ساکت بودند، یعنی از همانجا هم مشخص شد که اروپایی ها همراه آمریکا هستند، او اینستکس را ابزار فریبکاری اروپا می داند.

حمیدرضا آصفی سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه در گفت وگو با خبرگزاری مهر گفت: از رفتار اروپا در پانزده ماه گذشته که آمریکا از برجام خارج شده، متوجه می شویم که اروپا اراده ای برای انجام تعهدات برجامی خود ندارد.

آصفی افزود: شما ببینید در زمان دولت اوباما که آنها هم برجام را نقض کردند اروپایی ها ساکت بودند، یعنی از همانجا هم مشخص شد که اروپایی ها همراه آمریکا هستند. با روی کار آمدن دولت ترامپ و خروج آنها از برجام هم که تا به امروز شاهد بی عملی کامل اروپا هستیم.

سفیر اسبق ایران در فرانسه با بیان اینکه اروپا به ایران وعده داده بود که می تواند خلا حضور آمریکا در برجام را جبران کند، گفت: اروپا نه تنها این کار را انجام نداد بلکه همراه با آمریکا شد و تنها جایی که از خود ابراز وجود کرد، به موضع گیری های منفی علیه خروج آمریکا از برجام بر می گردد.

سفیر اسبق ایران در امارات گفت: اروپایی ها زمانی که ما تعهدات خودمان را با مسئولیت پذیری آنها در برجام تنظیم کردیم کمی به دست و پا افتادند. ما زور خودمان را با خواهش عوض کردیم. وقتی اروپا دید ایران به جای خواهش و درخواست از زور و توانش استفاده می کند به دست و پا افتاد و هیئت های دیپلماتیک زیادی را روانه تهران کرد وعده هایی را هم به ایران داد.

سفیر اسبق ایران در فرانسه ادامه داد: اینستکس آن قدر مسخره هست که حتی خود اروپایی ها هم از بیان اینکه چه مواردی و چقدر در این سازوکار برای تبادل با ایران مورد استفاده قرار خواهد گرفت خجالت می کشند.وی گفت: البته باید بدانیم یکی از نیرنگ هایی که اروپا در قبال ایران به کار می برد این است که می گوید این تازه شروع سازوکار مالی است و با این صحبت در واقع می خواهند ایران را در همین مرحله شروع هم چند ماهی منتظر نگه دارند.