آرشیو سه‌شنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۸، شماره ۴۴۰۳
جلد دوم
۷
گزارش

تیرماه، بازار چارسو

تیرآرت چیست و از کجا آمد؟

«تیر آرت، ابتکاری از طرف بخش خصوصی برای ترویج هنر مدرن و معاصر ایران از راه دو رویداد همزمان است؛ آرت فر تیر و هفته هنر تیر. هنر تیر، دو بار در سال، فضایی به وجود می آورد و در آن گالری های داخلی، مجموعه داران هنری، نمایشگاه گردان ها، هنرمندان، متخصصان این صنعت و تماشاگرانی از گروه های گوناگون را کنار هم جمع می کند. از هنرمندان نوظهور تا استادان مدرن، از چیدمان های شهری تا نشست های گروهی، از دیدار از کارگاه هنرمندان و تورهای عمومی و برنامه های اختصاصی، تیر آرت بینش کاملی از جهان پرسرعت هنر معاصر ایران پیش روی مخاطبان عرضه می کند.

هدف آرت فر تیر معرفی خلاق ترین گالری های هنر مدرن و معاصر ایران، شامل طیف وسیعی از رشته های هنری معاصر است. مجموعه داران کارکشته و علاقه مندان تازه کار می توانند زیر یک سقف از مجموعه وسیعی از گالری های ایرانی بازدید کنند، نشریات هنری را ببینند و در نشست ها شرکت کنند.» اینها توضیحاتی است که گردانندگان این رویداد درباره اش نوشته اند. می گویند در دوره اول حدود 6 هزار نفر از آن بازدید کرده اند.

این رویداد ابتدا زاییده فکر هرمز همتیان، موسس گالری دستان بود. همتیان متوجه فرصت برگزاری یک آرت فر هنری و هفته هنری در کشور خود شد و از همکارش مریم مجد، یکی از مدیران گالری اثر و از کهنه کاران صحنه هنر معاصر ایران کمک خواست. این دو، ایده خود را با چند گالری در میان گذاشتند تا امکان تحقق آن را بررسی کنند و در تیر ماه سال 97 توانستند اولین دوره این آرت فر را برگزار کنند. تیر ماه 98 دومین دوره تیرآرت برگزار شد.

تیرآرت امسال میزبان 19 گالری متفاوت بود، از این تعداد دو گالری هم از شهرهای دیگر ایران شرکت داشتند؛ گالری پیرسوک از شیراز و گالری امروز از اصفهان.

همچنین این دوره از این آرت فر با یاد منیر فرمانفرماییان، محسن وزیری مقدم و بیژن صفاری کار خود را آغاز کرد و با برگزاری نشست ها و جلساتی پیرامون مسائل روز هنر ایران و جهان در حاشیه خود همراه بود.