آرشیو سه‌شنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۸، شماره ۴۴۰۳
جامعه
۱۳

67 والد در کارگاهی، کودکی امن را بحث کردند

گروه اجتماعی: کارگاه های آموزش تربیت جنسی با عنوان کودکی امن، با حضور و الدین و کودکان برگزار شد. گروه 26 نفره پروژه کودکی امن به سرپرستی الهام نوری، میزبان 67 والد و کودک در کارگاه های والدین و کودکان بود. کارگاه والدین شامل آموزه های روانشناسی و حقوقی بود و در کارگاه کودکان، مهارت هایی در حوزه باغبانی و آشپزی با توجه به آموزش اعتماد به نفس در کودکان و همچنین کتابخوانی با محوریت هویت برگزار شد.

مدرس این کارگاه کمیل حسینی (متخصص حوزه تربیت جنسی کودک) بود که سخنانش را با بحث تربیت جنسی در جامعه، خصوصا در دوران کودکی و نوجوانی شروع کرد و به بیان استراتژی های اندیشه و عمل در مواجهه با امر جنسی پرداخت و با ارایه راهکارهای عملی و آموزشی مهارت های تربیت جنسی به مسائل مطروحه در این حوزه پاسخ داد. همزمان در کارگاه های کودکان نیز به سرپرستی مربیان متخص حوزه کودک به صورت غیرمستقیم به آموزش مهارت های اجتماعی و تقویت عزت نفس در قالب کلاس های قصه خوانی، باغبانی، آشپزی و... پرداختند.

بخش دیگر کارگاه والدین طرح مسائل حقوقی و مشکلات در جلوگیری از آزار جنسی توسط وکیل پایه یک دادگستری و عضو انجمن حقوق شناسی ایران بود: دکتر فرزانه عرفانی منش گفت صحبت های خود را ذیل عنوان کتمان حقیقت و قوانین ناهموار بیان کرد، این عضو اتحادیه کانون های وکلای دادگستری با اشاره به اینکه تصویب قوانین و مقررات به تنهایی کافی نیست، بلکه در این راستا نیاز به بسترسازی فرهنگی جهت طرح مشکلات است، راه گریز را در دیالکتیک آگاهی و عمل دانست و ادامه داد: قانون به پشتوانه عرف است که قابلیت اجرایی و مطالبه گری پیدا می کند. با اشاره به اینکه براساس قانون حمایت از کودکان و نوجوانان کودک آزاری از جرایم عمومی محسوب می شود، نیازی به شاکی خصوصی جهت اعلام جرم وجود ندارد. و هر شخص می تواند به محض دیدن مورد کودک آزاری، مساله را گزارش دهد و دادستان به عنوان مدعی العموم وظیفه پیگیری موضوع را دارد. او خواهان کنشگری متن جامعه و نه تنها خانواده قربانی شد.