درخواست های سقط جنین درمانی در پزشکی قانونی استان تهران: اندیکاسیون های پذیرش و علل رد آن

پیام:
چکیده:
مقدمه

در پزشکی قانونی استان تهران برای مواردی که درخواست سقط جنین درمانی آن ها پذیرفته شده است پرونده تشکیل می شود ولی داده های مربوط به موارد رد درخواست، ثبت نمی گردد. بنابراین آمار دقیقی از تعداد کل درخواست های سقط جنین درمانی و علت آن و موارد عدم تایید درخواست و فراوانی و علل آن وجود ندارد. در این مقاله تمامی درخواست های سقط جنین درمانی ارجاع شده پزشکی قانونی استان تهران در سال 1387 مورد بررسی قرار گرفته است.

مواد و روش ها

در قالب مطالعه مقطعی، تمام زنان بارداری که جهت دریافت مجوز سقط درمانی در سال 1387 به بخش معاینات زنان پزشکی قانونی استان تهران ارجاع شده بودند مورد بررسی قرار گرفتند. پزشک معاین علاوه بر گردآوری اطلاعات مربوط به سن مادر و جنین و سابقه بارداری های قبلی، در موارد تایید درخواست سقط درمانی، اندیکاسیون انجام آن و در صورت رد درخواست، علت آن را در پرسش نامه ثبت می نمود. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS 13 انجام گرفت.

یافته ها

از 774 درخواست سقط درمانی ارجاع شده با درخواست 556 نفر (8/71%) موافقت شد و درخواست 218 نفر (2/28%) مورد تایید قرار نگرفت. نزدیک به یک سوم مراجعه کنندگان در گروه سنی 30-26 سال قرار داشتند. بیش از 80% درخواست های تایید شده (463 مورد) به دلیل بیماری جنینی بود و نزدیک به 20% مراجعه کنندگان به دلیل بیماری های مادر درخواست سقط درمانی کرده بودند. شایع ترین بیماری جنینی انانسفالی بود که 5/21% (99 مورد) از اندیکاسیون های جنینی سقط درمانی را به خود اختصاص می-داد. در بین علل مادری، بیماری های قلب و عروق مادر با 26 مورد (7/4%) بیشترین فراوانی را داشت. از 218 مورد رد درخواست، در 90 مورد (3/41%) سن بالای جنین علت رد درخواست بود. سایر علل مهم رد درخواست عبارت بودند از مصرف دارو توسط مادر (30 مورد)، بیماری عفونی مادر (18 مورد)، مواجهه مادر با اشعه یونیزان (17 مورد).

نتیجه گیری

نتایج مطالعه حاضر نشانگر آن است که نزدیک به یک سوم درخواست های سقط درمانی مورد تایید قرار نگرفته است و مهم ترین دلیل رد این درخواست ها بالا بودن سن جنین بوده است. فراهم آوردن آموزش های لازم برای متخصصان محترم زنان و زایمان پیرامون قانون سقط جنین درمانی، انجام به موقع برنامه های غربالگری جنین و ارجاع سریع تر مواردی که سقط جنین درمانی در آن اندیکاسیون دارد، ضروری به نظر می رسد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
41
لینک کوتاه:
magiran.com/p1002291 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!