جهش مخلوط در ناحیه پره کور ویروس هپاتیت B در داوطلبان اهدای خون HBsAg مثبت

چکیده:
سابقه و هدف
جهش در نوکلئوتید 1896 از G به A در ناحیه پره کور ژن C، بر روی تولید HBeAg موثر است. هدف از این مطالعه، تعیین شیوع جهش های پره کور ژن C در داوطلبان اهدای خون آلوده به HBV بود.
مواد و روش ها
در یک مطالعه مقطعی، نمونه خون 200 اهداکننده خون که از نظر HBsAg مثبت بودند، مورد مطالعه قرار گرفتند. بر روی این نمونه ها آزمایش های HBeAg و HBeAb به روش الایزا انجام شد. HBV-DNA از سرم اهداکنندگان مبتلا به هپاتیت B استخراج شد. آزمایش PCR بر روی DNA استخراج شده، صورت پذیرفت. سپس از کیت INNO-LipA HBV Pre Core برای تشخیص جهش های ناحیه core ویروس هپاتیت B استفاده شد. جهت تحلیل نتایج از آزمون کای دو و نرم افزار 16 SPSS استفاده شد.
یافته ها
از 200 نمونه مورد مطالعه، 100 نمونه HBsAg مثبت که با روش الایزا از نظر HBeAg و anti-HBc مثبت بودند، انتخاب شدند. حضور ژنوم ویروس در تمام 100 مورد(100٪) نمونه های HBeAg و anti-HBc مثبت مورد شناسایی قرار گرفت. از بین آن ها، تعداد40 نمونه از نظر جهش در ناحیه کور مورد آزمایش قرار گرفتند که 5/42٪ آن ها فاقد جهش در ناحیه پره کور و 5/17٪ آن ها دارای جهش مخلوط در ناحیه پره کور(کدون 28) بودند.
نتیجه گیری
در بین اهداکنندگان خون HBsAg مثبت، طیفی از بیماران بدون علامت حاوی ویروس تیپ وحشی و یا ویروس دارای جهش مخلوط از ویروس تیپ وحشی همراه با ویروس دارای جهش در ناحیه پره کور، قبل از تغییرات سرمی HBeAg وجود داشتند.
زبان:
فارسی
صفحات:
124 تا 131
لینک کوتاه:
magiran.com/p1008803 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!