روند جراحی آب مروارید وابسته به سن و نسبت اعمال جراحی آب مروارید چشم دوم در بیمارستان لبافی نژاد

پیام:
چکیده:
هدف
ارزیابی روند اعمال جراحی آب مروارید وابسته به سن و تعیین نسبت اعمال جراحی آب مروارید چشم دوم (SECS) و عوامل موثر بر آن در بیمارستان لبافی نژاد.
روش پژوهش: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی مقطعی، اطلاعات مربوط به اعمال جراحی آب مروارید وابسته به سن بر اساس کد تشخیص معیار بین المللی طبقه بندی بیماری ها و مشکلات مرتبط با سلامت (ICD-10) مورد بررسی قرار گرفت. نمونه گیری بر روی اطلاعات الکترونیک ثبت شده در بخش بایگانی بیمارستان لبافی نژاد در فاصله زمانی سال 1385 الی 1388 و با روش تصادفی سیستماتیک صورت گرفت، به گونه ای که 15 درصد از کل اعمال جراحی آب مروارید در هر سال وارد مطالعه شدند. پس از آن پرونده های افراد انتخاب شده استخراج و مورد بررسی قرار گرفتند. تعداد اعمال جراحی و نسبت سالیانه جراحی آب مروارید چشم دوم (SECS)، به عنوان پیامدهای اصلی این مطالعه محاسبه شدند و روند تغییرات و ارتباط با سایر متغیرها توسط مدل رگرسیون خطی و آزمون رگرسیون لجستیک محاسبه گردید.
یافته ها
تعداد 10517 مورد عمل جراحی آب مروارید مرتبط با سن طی چهار سال (1388-1385) در بیمارستان لبافی نژاد صورت گرفته بود که تعداد 1585 مورد (15 درصد) جهت تعیین نسبت اعمال جراحی چشم دوم (SECS) به صورت تصادفی انتخاب شدند. از این تعداد، 1139 مورد (71.8 درصد، حدود اطمینان 95 درصد: 74.1-69.5) مربوط به عمل چشم اول و 446 مورد (28.2 درصد، حدود اطمینان 95 درصد: 30.35-25.9) مربوط به چشم دوم بود. نسبت عمل جراحی آب مروارید چشم دوم به صورت خطی از 24.6 درصد در سال اول به 33.4 درصد در سال 1388 افزایش یافت (P=0.01). میانه فاصله زمانی جراحی چشم اول و دوم، 9 (دامنه بین چارکی 24-4) ماه بود و در طول مدت مطالعه تغییر معنی داری در آن حاصل نشد. نسبت SECS و فاصله زمانی بین دو عمل ارتباط معنی داری با سن، جنس و نوع بیمه بیماران نداشتند. در مواردی که نوع عمل چشم اول فیکوامولسیفیکاسیون بود، جراحی آب مروارید چشم دوم به طور قابل ملاحظه ای نسبت به روش خارج کپسولی، بیش تر بود (29.9 درصد در مقابل 19.5 درصد، P=0.007).
نتیجه گیری
در سالیان اخیر، تعداد کل اعمال جراحی آب مروارید مرتبط با سن و نیز نسبت اعمال چشم دوم در بیمارستان لبافی نژاد روند صعودی داشته است. حدود یک سوم از کل اعمال جراحی آب مروارید مربوط به عمل چشم دوم می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
351
لینک کوتاه:
magiran.com/p1009391 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!