ادراک بیماران مبتلا به سرطان از مراقبت معنوی: یک بررسی کیفی

پیام:
چکیده:
مراقبت معنوی شامل کمک به انجام اعمال مذهبی و فعالیت هایی است که موجب حمایت و راحتی اشخاصی می شوند که شدیدا بیمارند و در جست وجوی معنی و اتصال به ماوراء می باشند. این مراقبت یک بخش ضروری، حیاتی و جنبه ای منحصر به فرد از مراقبت بوده و به سوالاتی اساسی، نظیر معنای زندگی، درد، رنج و مرگ پاسخ می دهد. هدف از این مقاله شناسایی ادراک بیماران مبتلا به سرطان از مراقبت معنوی است.
مطالعه ی حاضر با رویکرد کیفی با استفاده از تحلیل محتوی به روش مرسوم برای آنالیز داده ها انجام شده است. نمونه گیری به روش آسان و در دسترس با انتخاب 17 بیمار و خانواده هایشان، مراجعه کننده به یکی از بیمارستان های تهران و مرکز خیریه ی بهنام دهش پور انجام شد. روش جمع آوری داده ها مصاحبه ی نیمه ساختار یافته بود. مصاحبه های ضبط شده کلمه به کلمه پیاده گردید. برای کاهش داده ها، نام گذاری داده ها، به دست آوردن کدهای تحلیلی و در نهایت تشخیص موضوعات از روش تحلیل محتوی استفاده شد.
یافته های حاصل از تحلیل داده ها به دسته بندی های زیر ختم گردید: خصایص و وظایف پرستار با رویکرد معنوی در دو حیطه ی مذهبی و غیرمذهبی، مراقبت با رویکرد معنوی در دو حیطه ی مذهبی و غیرمذهبی (روحی- روانی، ارتباطی، عملکردی) و موانع مراقبت معنوی.
بر اساس یافته ها تمامی نیازهای معنوی مراقبتی مشارکت کنندگان توسط پرستاران برطرف نمی گردد. به طوری که، خصوصیات و عملکرد پرستاران با انتظارات بیماران و خانواده هایشان از یک پرستار با رویکرد معنوی کاملا تطبیق نداشته و شرایط حاکم بر بخش نیز برای این امر مناسب نیست. در پایان با توجه به نتایج پیشنهاداتی برای بهبود ارائه ی این مراقبت ها مطرح گردید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
59
لینک کوتاه:
magiran.com/p1011699 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!