تعیین میزان آگاهی خانم های مراجعه کننده به مراکز بهداشتی و مرکز کوثر شهرستان ارومیه از روش های پیشگیری از بارداری فوریتی

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
روش های پیشگیری از بارداری فوریتی در زمان مشخصی پس از یک نزدیکی بدون پیشگیری استفاده می شود و احتمال حاملگی های ناخواسته را به میزان چشمگیری کاهش می دهد. هدف از این طرح بررسی میزان آگاهی خانم های مراجعه کننده به مراکز تنظیم خانواده و مرکز زنان بیمارستان شهید مطهری ارومیه در مورد پیشگیری از بارداری اورژانسی می باشد.
مواد و روش ها
این مطالعه یک مطالعه توصیفی - تحلیلی و به روش مقطعی در بین مراجعین به مراکز تنظیم خانواده و مرکز زنان بیمارستان شهید مطهری دانشگاه علوم پزشکی ارومیه انجام شد. اطلاعات متغیرهایی مانند سن، پاریتی، سطح تحصیلات در پرسش نامه ای که از قبل آماده شده بود، وارد شد. برای مشخصات دموگرافیک متغیرهای کمی از شاخص های مرکزی و پراکندگی و متغیرهای کیفی از جداول فراوانی استفاده شد، متغیرهای سن SD، و پاریتی و فراوانی مطلق و نسبی و سطح تحصیلات از جدول CROSS TAB استفاده شده است. برای مقایسه در متغیرهای کمی از آزمون تی تست و برای متغیرهای کیفی از آزمون کای اسکوار استفاده شده است. سطح معنی داری بر اساس 05/0 P< در نظر گرفته شده است
یافته ها
از بین 600 نفر خانم مراجعه کننده به مراکز مربوطه و بیمارستان شهید مطهری (مرکز کوثر) میانگین سنی و میانگین سن ازدواج و میانگین گراویته این خانم ها به ترتیب 2/7± 68/29، 2 /3±74/19، 6/1±2/2 بود. همچنین میانگین آگاهی این مراجعه کنندگان 8/88درصد آگاهی ضعیف و 8/9درصد آگاهی متوسط و 3/1درصد آگاهی خوب داشتند.
بحث و نتیجه گیری
با توجه به آگاهی پایین خانم های مراجعه کننده به مراکز تنظیم خانواده و شایع ترین منبع اطلاع رسانی آنان که افراد و کارکنان مراکز بهداشت بوده اند، به نظر می رسد که بایستی در جهت طراحی و اجرای صحیح برنامه های تنظیم خانواده، تلاش و پی گیری به عمل آید و بر آموزش مداوم کارکنان بهداشتی و نهایتا آموزش افراد جامعه چه از طریق رسانه های مختلف (رادیو، تلویزیون و...) و چه از طریق کارکنان مراکز بهداشت و درمان تاکید گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
321
لینک کوتاه:
magiran.com/p1018498 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!