تاثیر عصاره آبی ریزوم مرغ Cynodon dactylon L. Pers.)) بر مالون دی آلدهید پلاسما و نفروپاتی ناشی از دیابت در رت

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
امروزه استرس اکسیداتیو و رادیکال های آزاد ناشی از آن به عنوان یک عامل مهم در پاتوژنی ناشی از دیابت شناخته می شود. در این مطالعه تاثیر عصاره آبی ریزوم مرغ بر نفروپاتی ناشی از دیابت و پراکسیداسیون لیپیدها در پلاسما بررسی شده است.
روش تحقیق: در این مطالعه تجربی، 30 رت نر بالغ نژاد ویستار به طور تصادفی در 5 گروه 6تایی قرار گرفتند. به رت های گروه کنترل سرم فیزیولوژی تزریق شد. رت های گروه دوم، با تزریق داخل صفاقی استرپتوزوتوسینSTZ)) با دوز mg/kg،ip70 دیابتی شدند. به رت های دیابتی گروه سوم، چهارم و پنجم، عصاره آبی ریزوم مرغ به ترتیب با دوزهای 50، 250 و mg/kg 500 به مدت 4 هفته خورانده شد. بعد از پایان دوره تیمار، از قلب رت ها خون گیری به عمل آمد و بعد از بازکردن حفره شکم، کلیه ها برداشته شد و در محلول فرمالین 10٪ قرار گرفت. میزان مالون دی آلدئید MDA)) پلاسما به عنوان شاخص پراکسیداسیون لیپیدها مورد سنجش قرار گرفت. نمونه های کلیوی نیز بعد از برش گیری و رنگ آمیزی، از نظر تغییرات ساختمانی بررسی شدند.
یافته ها
سطح MDA پلاسما در رت های دیابتی درمان شده با عصاره در دوز mg/kg500 کاهش معنی داری نسبت به گروه دیابتی کنترل نشان داد (01/0=P). در کلیه موش های دیابتی گروه کنترل تحلیل گلومرولی، اتساع فضای ادراری و تغییرات هیالینه شدن جدار عروق مشاهده شد. این تغییرات در رت های تحت تیمار با عصاره تخفیف نشان داد.
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان داد که عصاره آبی ریزوم مرغ سبب کاهش پراکسیداسیون لیپیدهای پلاسما و تخفیف آثار بافتی نفروپاتی دیابتی می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
265
لینک کوتاه:
magiran.com/p1018635 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!