عوامل مرتبط با کیفیت زندگی سالمندان ساکن آسایشگاه های سالمندان شهر تهران در سال 1388

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
سالمندان یکی از گروه های اجتماعی رو به رشد در جوامع امروزی می باشند که باتوجه به هرم سنی کشور اهمیت روزافزونی یافته اند و هرگونه تصمیم گیری و برنامه ریزی در رابطه با این گروه، نیازمند شناخت دقیق و مبتنی بر مشاهدات عینی و علمی مسائل آنان می باشد. هدف از این مطالعه، تعیین عوامل موثر بر کیفیت زندگی سالمندان مقیم مراکز و رابطه آن با متغیرهای دموگرافیک بود.
روش تحقیق: در این مطالعه مقطعی، کیفیت زندگی 130 سالمند ساکن آسایشگاه های سالمندان شهر تهران، به روش ی د ای بررسی شد. اطلاعات از طریق پرسشنامه استاندارد کیفیت زندگی (WHOQOL-BREF) با چهار حیطه جسمانی، روانی، اجتماعی و محیطی، با روش مصاحبه رودررو جمع آوری گردید؛ به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی، T-Test و ANOVAو نیز نرم افزار SPSS (ویرایش 17) استفاده شد.
یافته ها
85 نفر زن و 45 نفر مرد با میانگین سنی 73 سال در مطالعه شرکت داشتند. نتایج پژوهش نشان داد که فقط در حیطه جسمانی، کیفیت زندگی در مردها بالاتر از خانم ها بود (001/0P<). در بررسی رابطه بین کیفیت زندگی و فاکتورهای سن، وضعیت تاهل و سطح تحصیلات نیز فقط در حیطه جسمانی (001/0P<) اختلاف معنی دار بوده و نهایتا کیفیت زندگی سالمندانی که سابقه زمین خوردن را گزارش کرده اند؛ به طور معنی داری پایین تر از سایرین بود.
نتیجه گیری
مردها، اشخاص دارای تحصیلات بالا، مجرد و فاقد سابقه زمین خوردن از کیفیت زندگی سالمندی بهتری نسبت به سایرین برخوردار بوده اند که در مورد آخر لزوم توجه به اعمال استراتژی های کاهش افتادن در افراد سالمند را آشکار می سازد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
320
لینک کوتاه:
magiran.com/p1018641 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!