بررسی آلودگی باکتریایی و قارچی در عرقیات عرضه شده در سطح شهر بیرجند

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
با توجه به اهمیت فراوان عرقیات و استفاده های دارویی متفاوت از انواع عرقیات سنتی و صنعتی،، میزان آلودگی قارچی و باکتریایی در عرقیات کاسنی، کلپوره و چهل گیاه فروشگاه های شهر بیرجند بررسی گردید.
روش تحقیق: در این بررسی توصیفی- تحلیلی و مقطعی که در سال 1388 در بیرجند انجام شد، تعداد 30 نمونه از عرقیات سنتی و صنعتی کاسنی، کلپوره و چهل گیاه به طورتصادفی از سطح شهر بیرجند جهت سنجش آلودگی های باکتریایی (کل کلیفرم،کلیفرم مدفوعی) و قارچی انتخاب و به آزمایشگاه منتقل و در شرایط استاندارد آزمایشگاهی، بر اساس استاندارد 7725-1 و 997 موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران مورد آنالیز قرارگرفت.
یافته ها
نتایج به دست آمده از آنالیز نمونه ها نشان داد که در یک مورد از عرقیات سنتی کلپوره و چهل گیاه، قارچ penicillium و از عرق سنتی کاسنی، قارچ های Aspergillus وpenicillium جدا گردید. 80% نمونه های سنتی عرق کاسنی و کلپوره دارای آلودگی میکروبی (کلی فرمی و غیر کلی فرمی) و از این تعداد، 25% نمونه های سنتی کاسنی، چهل گیاه و کلپوره دارای آلودگی کلی فرمی و 25% نمونه های سنتی عرق کاسنی، چهل گیاه و کلپوره دارای آلودگی کلی فرم مدفوعی بودند. 60% نمونه های صنعتی عرق کاسنی، آلودگی میکروبی (100% کلیفرمی) نشان داده اند.
نتیجه گیری
با توجه به وجود آلودگی باکتریایی و قارچی در تعدادی از نمونه های عرقیات مورد مطالعه، نظارت و کنترل بیشتر در مراحل مختلف تهیه و توزیع این عرقیات بایستی صورت پذیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
51
لینک کوتاه:
magiran.com/p1018649 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!