تفاوت بین دانش و عملکرد پرستاران در رعایت استانداردهای ساکشن تراشه در بخش های ICU

پیام:
چکیده:
اهداف
ساکشن تراشه از اقدامات اساسی در جهت باز نگه داشتن راه های هوایی است. نحوه ی انجام ساکشن تراشه، تاثیر مهمی بر عوارض آن دارد. این تحقیق با هدف «بررسی تفاوت دانش و عملکرد پرستاران بخش های ویژه در زمینه ی ساکشن تراشه» انجام شد.
روش ها
در این مطالعه ی مقطعی، دانش و عملکرد 44 نفر از پرستاران شاغل در سه بخش مراقبت های ویژه ی بیمارستان شهید بهشتی شهر کاشان در سه حیطه ی قبل، حین و بعد از ساکشن، توسط چک لیست و پرسش نامه ی 26 گزینه ای در سال 1389 بررسی شد. برای آنالیز داده ها از آزمون کروسکال والیس و ضریب همبستگی اسپیرمن و نرم افزار SPSS14 استفاده شد.
یافته ها
از هشت ایتم بررسی شده قبل از انجام ساکشن، متوسط نمره ی دانش (12/1) 4/5 و متوسط نمره ی عملکرد (71/0) 81/. و در بررسی ده آیتم حین انجام پروسیجر، میانگین نمره ی دانش (09/1) 7/7 و میانگین نمره ی عملکرد (75/0) 6/4 به دست آمد. در هشت آیتم بعد از انجام پروسیجر، میانگین نمره ی دانش (69/0) 47/6 و میانگین نمره ی عملکرد 86/3 محاسبه شد. به طور کلی از 26 امتیاز ممکن، متوسط نمره ی دانش 59/19 و متوسط نمره ی عملکرد 75/8 محاسبه شد. نوع بخش ویژه و سابقه ی کار با دانش و عملکرد پرستاران ارتباطی نشان نداد.
نتیجه گیری
این تحقیق نشان داد با وجود دانش قابل قبول، عملکرد پرستاران در زمینه ی ساکشن نامطلوب است. این موضوع نشان می دهد آموزش برای رعایت استانداردها به تنهایی کافی نیست.
زبان:
فارسی
در صفحه:
71
لینک کوتاه:
magiran.com/p1021900 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!