بایواستراتیگرافی و پالئوژئوگرافی سازند های پادها(بخش فوقانی)، خوش ییلاق و مبارک(قاعده) در ناحیه میقان، شمال غرب شاهرود واقع در رشته کوه البرز شرقی

پیام:
چکیده:
تعداد 104 نمونه از سازندهای پادها (بخش فوقانی)، خوش ییلاق و مبارک (بخش قاعده ای) در ناحیه میقان انتخاب شد. علاوه برپالینومورف ها، براکیوپودها و فرامینیفرهای این نمونه ها مورد بررسی قرار گرفت. در این مطالعه 103 گونه میکرو و ماکروفسیل جانوری و گیاهی مشخص گردید. از این تعداد 72 گونه پالینومورف (32 گونه میوسپور، 38 گونه آکریتارش، یک کیتینوزوآو یک اسکلوکودونت) می باشد و بقیه را ماکرو و میکروفسیل های جانوری(10گونه فرامینیفرمتعلق به 5 جنس و 21 گونه براکیوپود متعلق به 15 جنس) تشکیل می دهد. بر مبنای انتشار چینه شناسی پالینومورف ها، فرامینیفرها و براکیوپودها هشت زون تجمعی شناسایی گردید. زون I در قسمت بالای سازند پادها ظاهر می شود که معرف زمان فراسنین پیشین است. زون های II تا VII در سازند خوش ییلاق وجود دارند که زمان فراسنین میانی تا فامنین پسین را برای این سازند پیشنهاد می کنند. زون VIII در قاعده ی سازند مبارک وجود دارد که بیانگر سن کربونیفر پیشین(تورنزین) می باشد.
وجود گونه ی میوسپور Archaeoperisaccus opiparus در بخش فوقانی سازند پادها و گونه های مختلف میوسپور از جمله Retispora lepidophyta، Vallatisporites pusillites، Hymenozonotriletes perplexa و Retusotriletes phillipsii در سازند خوش ییلاق، معرف آب و هوای گرم و استوایی در زمان ته نشین شدن این دو سازند می باشد.
از سویی دیگر نسبت عددی پالینومورف های خشکی به دریایی (K= C.E./M.E.) در رسوبات دونین برابر 587/1 می باشد که این عدد بیانگر ته نشست رسوبات دونین در دریای کم عمق بوده و با نتایج حاصل از مطالعه رسوب شناسی مقاطع نازک ناحیه میقان همخوانی دارد. از طرفی حضور گونه های فیتوپلانکتون (آکریتارش ها) از قبیل: Deltotosoma intonsum، Papulogabata annulata و Gorgonisphaeridium dicissum و Maranhites perplexus در این ناحیه و مقایسه ی آن ها با همین گونه ها در زاگرس، ایران مرکزی و نیز کشورهای الجزایر، لیبی، مراکش و غرب استرالیا معرف آن است که این ناحیه بخشی از ابرقاره گندوانا بوده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
33 تا 54
لینک کوتاه:
magiran.com/p1022535 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!