تعیین همراهی ویروس ابشتین بار با لنفوم منتشر سلول های بزرگ B به روش CISH در بیماران با تشخیص لنفوم

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
لنفوم منتشر سلول های بزرگ B شایع ترین نوع از لنفوم های غیرهوچکینی می باشد. نقش ویروس ابشتین بار در ایجاد این لنفوم شناخته شده است. این مطالعه قصد دارد تا میزان همراهی ویروس ابشتین بار را با لنفوم منتشر سلول های بزرگ B به روش Chromogenic In Situ Hybridization (CISH) در بیماران بخش پاتولوژی بیمارستان های شریعتی و سینا در سال های 1386-1384 مورد بررسی قرار دهد.
روش بررسی
این مطالعه به صورت مورد- شاهدی (Case/ control) بر روی 100 نمونه پاتولوژی انجام گرفته که 50 مورد از نمونه های لنفوم منتشر سلول های بزرگ B (DLBCL) در گروه مورد و 50 مورد نمونه های غدد لنفاوی واکنشی و لوزه، در گروه کنترل قرار گرفتند. سپس نمونه ها آماده و به روش CISH جهت کشف EBV Encoded RNA (EBER) مورد بررسی قرار گرفتند. داده های به دست آمده با استفاده از آنالیز آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
هشت مورد از 50 نمونه گروه مورد برای EBER مثبت بودند درحالی که تنها دو مورد در گروه کنترل مثبت گردید که از نظر آماری معنی دار می باشد (046/0P=). بین رخداد گره ای و خارج گره ای و هم چنین جنسیت مرد و زن تفاوت آماری معنی داری یافت نشد (736/0P=، 746/0P=).
نتیجه گیری
یافته ها نشان داد که EBER CISH نسبت به روش ایمونوهیستوشیمی ((Immunohistochemistry، IHC روش موفق تری در شناسایی ویروس EBV می باشد. ما پیشنهاد می نماییم در مطالعات آینده تحلیل های آماری مقایسه ای بین سه روش Polymerase Chain Reaction (PCR) و IHC و CISH انجام پذیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
351 تا 356
لینک کوتاه:
magiran.com/p1024956 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!