هورمون ضد مولری به عنوان پیشگوی پاسخ تخمدان در درمان های مربوط به لقاح آزمایشگاهی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
در سال های اخیر نشان داده شده است که سطح سرمی هورمون ضد مولری (Anti-Mullerian Hormone، AMH) گزینه مناسبی برای برآورد ذخیره تخمدانی است. در واقع بین ذخیره فولیکولی تخمدان و سطح سرمی AMH یک رابطه مثبت وجود دارد. در مطالعه حاضر، مقایسه بین هورمون ضد مولری و سایر متغیرهای پیشگویی کننده پاسخ تخمدان در درمان های مربوط به لقاح آزمایشگاهی مورد بررسی قرار گرفت.
روش بررسی
مطالعه ما از نوع مشاهده ای و گذشته نگر می باشد. با بررسی پرونده 101 بیمار شرکت کننده در این مطالعه، اطلاعاتی نظیر سطح AMH، هورمون تحریک کننده فولیکول (FSH)، سن، سطح پایه استرادیول (E2) و هورمون لوتیینی (LH)، سطح E2 در روز تزریق گنادوتروپین کوریونی انسانی (Human Chorionic Gonadotropin، HCG) و نیز تعداد اووسیت های مرحله متافاز دو جمع آوری گردید.
یافته ها
از میان بیماران مورد مطالعه در این تحقیق، 20% به عنوان پاسخ گوی ضعیف، 71% پاسخ گوی طبیعی و 10% پاسخ گوی بیش از حد در نظر گرفته شد. تفاوت معنی داری در سطح AMH، FSH، E2 در روز تزریق HCG، اووسیت های مرحله متافاز دو و سن بین سه گروه بیماران مشاهده شد. تعداد اووسیت های مرحله متافاز دو همبستگی معنی دار و مثبتی با AMH (487/0=Coefficient of correlation r)، E2 (275/0=r)، LH (07/0=r) نشان دادند. این همبستگی برای FSH (26/0-=r) و سن (04/0-=r) منفی بود. فضای زیر منحنی (AUC) Area Under Curve، برای AMH (799/0AUC=)، FSH (32/0AUC=)، LH (429/0AUC=)، E2 (558/0AUC=) و سن (304/0AUC=) محاسبه شد. حد تفسیر محاسبه شده برای هورمون AMH جهت شناسایی افرادی با پاسخ گویی ضعیف در این تحقیق، ng/ml85/0 با ویژگی 71% و حساسیت 79% است.
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان می دهد که هورمون ضد مولری راهنمای مناسبی برای انتخاب بهترین دستورالعمل جهت تحریک تخمدان می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
371 تا 377
لینک کوتاه:
magiran.com/p1024995 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!