مقایسه ابعاد اختلاف زناشویی در بیماران وابسته به شیشه، کراک و تریاک

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
رضایت از رابطه زناشویی عامل مهمی در استحکام و حفظ بهداشت روانی خانواده است. یکی از عوامل موثر در تجربه رضایت مندی از رابطه زناشویی و افزایش کیفیت زندگی و بهداشت روان در خانواده وجود یا عدم تعارضات شدید زناشویی بوده و تعارضات زناشویی یکی از مشکلات شایع در بیماران وابسته به مواد می باشد. مطالعه حاضر با هدف بررسی مقایسه ای تعارضات زناشویی در سه گروه سوء مصرف کننده شیشه، کراک و تریاک انجام شده است.
روش بررسی
در این مطالعه توصیفی- تحلیلی 70 نفر از بیماران مبتلا به وابستگی به مواد (16 نفر تریاک، 18 نفر کراک و 17 نفر شیشه) مراجعه کننده به کلینیک اعصاب و روان اصفهان (کلینیک پارسه) و بخش ترک اعتیاد بیمارستان حضرت علی اصغر(ع) اصفهان به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. تعارضات زناشویی در بیماران با استفاده از مقیاس شیوه های تعارض در اختلافات زناشویی اشتراوس (CTS-II) بررسی و با 19 نفر در گروه کنترل مورد مقایسه قرار گرفت. داده ها به کمک آزمون های آماری آنالیز واریانس چند متغیره و آزمون تعقیبی شفه تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها
بین نمرات گروه ها در نمره کل و نیز در تمامی خرده مقیاس های خشونت روانی، خشونت جسمانی، آزار کلامی، آزار جنسی و آسیب اختلاف معنی داری وجود داشت (05/0 P<). وابستگان به شیشه در تمامی خرده مقیاس ها، میانگین نمرات بالاتری نسبت به گروه کنترل و نیز گروه وابسته به تریاک نشان می دادند (05/0 P<). تفاوت بین نمرات افراد وابسته به کراک و شیشه فقط در خرده مقیاس خشونت جسمانی معنی دار بود (05/0 P<).
نتیجه گیری
به نظر می رسد درمان مشکلات زناشویی در این بیماران و آموزش شیوه های موثر کنترل خشم، آموزش ارتباط جنسی سالم، آموزش حل تعارض و حل مساله نقش مهمی در افزایش رضایتمندی و به دنبال آن افزایش حمایت های خانوادگی و کاهش تعارضات و نارضایتی از روابط زناشویی ایفا خواهد کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
12 تا 19
لینک کوتاه:
magiran.com/p1031975 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!