تاثیر انتونکس روی شدت درد زایمان طبیعی، وضعیت همودینامیک مادر و آپگار جنین

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
درد زایمان از جمله شدیدترین دردهایی است که توسط انسان تجربه می شود و ترس از این درد باعث انتخاب سزارین در مادران می گردد. یکی از روش های دارویی سالم و ارزان جهت تسکین درد زایمان گاز انتونکس است. این مطالعه با هدف بررسی اثرات انتونکس بر شدت درد و وضعیت همودینامیک مادر و آپگار جنین در زایمان طبیعی انجام شد.
روش بررسی
در این مطالعه کارآزمایی بالینی 60 زن کاندید زایمان طبیعی مراجعه کننده به مرکز آموزشی درمانی هاجر شهرکرد که شرایط یکسان برای ورود به مطالعه داشتند، به طور در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی به 2 گروه تقسیم شدند. پس از شروع فاز فعال زایمان انتونکس توسط ماسک در اختیار مادران گروه مداخله قرار گرفت و مادران تا پایان مرحله دوم زایمان از این گاز استنشاق کردند. میانگین شدت درد، وضعیت همودینامیک مادر در حین دریافت گاز و آپگار جنین پس از تولد ثبت و با گروهی که انتونکس دریافت نکردند، مقایسه شد. داده ها با استفاده از آزمونt مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
میانگین شدت درد درمرحله اول زایمان در گروه مداخله 7/2±98/3 و در گروه شاهد 8/3 60/5 بود (03/0=P) و در مرحله دوم زایمان به ترتیب 6/0±20/7 و 10 (04/0P=) بود. بین دو گروه تفاوت معنی داری در میزان فشار خون مادر، میانگین ضربان قلب جنین و نمره آپگار دقایق 1 و 5 جنین وجود نداشت. میانگین تعداد تنفس و ضربان قلب مادر در گروه مداخله بیشتر از گروه شاهد بود (05/0P<)، ولی در وضعیت طبیعی قرار داشت. میزان تهوع و استفراغ مادر در هر دو مرحله زایمان در گروه مداخله بیشتر از گروه شاهد بود (05/0P<).
نتیجه گیری
در طی زایمان انتونکس می تواند بی دردی کافی و موثر برای مادر و بدون عارضه عمده در جنین ایجاد نماید که این موضوع ممکن است بتواند باعث کاهش موارد سزارین و عوارض ناشی از آن شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
92 تا 99
لینک کوتاه:
magiran.com/p1031983 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!