بررسی لرزه خیزی دشت قزوین با تاکید بر زمین لرزه های 10 شهریور 1341 بوئین زهرا و 1 تیر 1381 چنگوره (آوج) بر اساس یافته های پژوهشی اخیر

نویسنده:
چکیده:
پنجاه سال از زمین لرزه بویین زهرا در جنوب دشت قزوین و غرب تهران و جنوب غرب کرج می گذرد. به همین دلیل مطالعه ای در مورد لرزه خیزی دشت قزوین انجام شده که نتایج آن در مقاله حاضر ارائه می شود.
روش تحقیق مطالعه شامل مشاهده میدانی خرابی های زمین لرزه های باستانی و سده بیستم و تحلیل داده های لرزه زمین ساختی در محدوده جنوب دشت قزوین بوده است. در مقاله حاضر تلاش شده تا ضمن مرور بر زمین-لرزه 1341 بویین زهرا، لرزه خیزی دشت قزوین و تاریخچه زمین لرزه ها در این ناحیه با تاکید بر زلزله بوئین-زهرا و زلزله چنگوره (آوج 1381) احتمال رخداد زمین لرزه های پی درپی در پهنه گسله شرقی– غربی در جنوب دشت قزوین تا شمال تهران بررسی شود. زلزله های پیاپی در اثر پدیده شلیک یا چکانش گسیختگی در اثر جنبایی یک گسل از نظر خطر زمین لرزه مهم هستند.گسل اشتهارد در سوی شرقی گسل اپیک واقع است و از سوی دیگر این سامانه گسله به سوی شرق به گسل ماهدشت – جنوب، کرج، و آن هم در انتهای شرقی خود به گسل شمال تهران می رسد. اگر فاصله حدود صد و بیست کیلومتری بوئین زهرا تا تهران را در نظر بگیریم، نبود لرزه ای در بخش های شرقی این سامانه گسله شرقی- غربی به وی‍ژه در جنوب کرج و غرب تهران باید از نظر خطر زمین لرزه در تهران و کرج جدی گرفته شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p1032373 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!