اثر تزریق مزمن مرفین در دوره نوزادی بر تشنج حاصل از پنتیلن تترازول در دوره قبل از بلوغ موش های صحرایی

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
تجویز مکرر مرفین باعث افزایش مزمن فعالیت حرکتی، خصوصیات انگیزشی و دیگر پاسخ های ناشی از دریافت این قبیل داروها می شود. اثرات مرفین بر تشنج به صورت وابسته به دوز گزارش شده است. هدف مطالعه حاضر بررسی اثر تزریق مزمن مرفین بر تشنج ناشی از پنتیلن تترازول (PTZ) در موش های صحرایی بود.
مواد و روش کار
نوزادان موش صحرایی (40 سر) به طور تصادفی انتخاب و به دو گروه تقسیم شدند. در سن 8- 14 روزه نیمی از حیوانات مرفین و نیمی دیگر سالین دریافت کردند. سپس موش ها در روز 25 و یا 32 بعد از تولد با تزریق پنتیلن تترازول (mg/kg60) به صورت داخل صفاقی از نظر بروز رفتارهای تشنجی مورد مطالعه قرار گرفتند.
یافته ها
تعداد پاک کردن پوزه در گروه های مرفینی نسبت به گروه های سالینی کم شد (P<0.05). مدت زمان پاک کردن پوزه در موش های 32 روزه مرفینی نسبت به گروه سالین کاهش یافت (P<0.01). زمان تاخیری در باز شدن پای عقب بعد از تزریق پنتیلن تترازول در موش های 25 روزه مرفینی نسبت به موش های سالینی کاهش پیدا کرد ولی در موش های 32 روزه این اثر افزایش یافت (p<0.05). احتمال وقوع تشنج تونیک-کلونیک در موش های 25 روزه مرفینی نسبت به گروه سالین 4/2 برابر افزایش یافت در حالی که این اثر در موش های 32 روزه برعکس بود.
نتیجه گیری
تماس مزمن با مرفین در دوره نوزادی باعث تغییرات وابسته به سن در استعداد به تشنج می شود. احتمالا تغییر در تکامل سیستم های مغزی نظیر گلوتامات (در اثر مواجهه با مرفین) مبنای این نتایج باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
269 تا 275
لینک کوتاه:
magiran.com/p1033596 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!