مقایسه اطلاعات آنتروپومتری دانشجویان ایرانی با استاندارد انگلیس وآمریکا

پیام:
چکیده:
مقدمه
برخی اختلالات اسکلتی عضلانی، خستگی و خطاهای انسانی ریشه در طراحی نامناسب ابزار و وسایل دارند. طراحی مناسب بر اساس داده های آنتروپومتری انجام می شود که باید بر خصوصیات جمعیت هدف منطبق باشند. در کشور ما به دلیل عدم وجود بانک اطلاعاتی آنتروپومتری، بیشتر از اطلاعات مربوط به کشورهای غربی استفاده می شود. هدف طرح، مقایسه ابعاد بدنی افراد ایرانی و غیر ایرانی و نهایتا تهیه داده برای ایجاد بانک اطلاعات آنتروپومتری منطبق بر ابعاد بدن ایرانیان است که متخصصان ما برای طراحی و ساخت کلیه ابزارها و وسایل از این اطلاعات استفاده کنند.
مواد و روش ها
مطالعه مقطعی و آینده نگر بوده که به روش مشاهده ای انجام شد. جمعیت مورد مطالعه دانشجویان دختر و پسر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و نمونه ها 384 مرد و 384 زن بودند. 30 متغیر آنتروپومتری توسط آنتروپومتر، کولیس و ترازو اندازه گیری شد. اطلاعات توسط نرم افزار 11.5spss آنالیز و شاخص ها و صدک های آن ها محاسبه گردید. صدک های بدست آمده با استاندارد آمریکا و انگلیس مقایسه و درصد اختلاف آن ها تعیین شد.
یافته ها
شاخص های آماری و صدک های آنتروپومتریکی به صورت یک بانک اطلاعاتی برای هر دو جنس مشخص شد. مقایسه نتایج این مطالعه با استانداردهای انگلیس و آمریکا اختلاف معنی دار اکثر متغیرهای آنتروپومتریکی ایرانیان با این کشورها را نشان داد.
نتیجه گیری
ابعاد بدن افراد ایرانی با انگلیسی و آمریکایی متفاوت است و در طراحی ابزارها نمی توان از اطلاعات این کشورها استفاده کرد. بانک اطلاعاتی تهیه شده بر پایه اطلاعات جمع آوری شده می تواند در طراحی و ساخت ابزارها و وسایل مورد نیاز استفاده گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
25
لینک کوتاه:
magiran.com/p1035114 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!