کاربرد پیوند استخوانی اتوژن به تنهایی و به همراه کاربرد لیزرکم توان در درمان ضایعات پریودنتال داخل استخوانی دو و سه دیواره

پیام:
چکیده:
مقدمه
ضایعات داخل استخوانی ایجاد شده در اثر بیماری های پریودنتال از اهمیت ویژه ای از نظر درمان برخوردار هستند. این گونه ضایعات نیز با روش های مختلفی از جمله استفاده از پیوند استخوان اتوژن و یا آلوژن،رژنراسیون هدایت شده بافتی (GTR)، استفاده از پروتئینهای ماتریکس مینایی(EMP) و یا ترکیبی از این روش ها تحت درمان قرار می گیرند. اخیرا روش کاربرد لیزرکم توان یا Low-level lasertherapy (LLLT) به عنوان یکی از روش های جدید بهبود ترمیم استخوان مورد مطالعه قرار گرفته است. گزارش شده است که تحریک بافتی ایجاد شده در نتیجه LLLT با بهبود شرایط ترمیم منجر به ترمیم تسریع یافته ضایعات استخوانی در مطالعات آزمایشگاهی و بالینی می شود. هدف از این مطالعه بررسی مقایسه ای کاربرد پیوند استخوانی اتوژن به تنهایی و به همراه Low-level laser therapy(LLLT) در درمان ضایعات پریودنتال داخل استخوانی دو و سه دیواره در انسان می باشد.
روش بررسی
14 بیمارمبتلا به پریودنتیت متوسط تا شدید دارای حداقل یک جفت ضایعه داخل استخوانی مشابه در ناحیه اینترپروگزیمال با عمق پروبینگ بیشتر یا مساوی 5 میلیمتر و عمق ضایعه مساوی یا بیشتر از 3 میلیمتر انتخاب شدند. در روند جراحی پس از پرتاب سکه به صورت اتفاقی در یک سمت از استخوان اتوژن به تنهایی و در سمت مقابل بعد از قراردادن استخوان اتوژن و بستن زخم تابش لیزر انجام شد. لیزر مورد استفاده در این مطالعه یک لیزر کم توان gallium-aluminum-arsenide GaAlAs; LX2 Diode Lasers،Thor company،UK)) با طول موج 830 نانومتر بود. تابش به صورت continious wave(CW) با توان 40 میلی وات و جریان انرژی(fluence) معادل 4 ژول بر سانتیمتر مربع با دانسیته کلی انرژی energy density) total) 16 ژول بر سانتیمترمربع انجام شد. زمان تابش لیزر60 ثانیه بود و لیزر درمانی در روزهای 3 و 5و 7بعد از جراحی تکرار شد. سه ماه پس از جراحی نسبت به انجام جراحی reentry اقدام شد. متغیرهای مربوط به بافت سخت و نرم هم در حین جراحی اولیه و هم در جراحی reentry با استفاده از استنت توسط یک پریودنتیست که از نوع مداخله انجام شده آگاهی نداشت، اندازه گیری شد.
یافته ها
کاربرد لیزر کم توان با پارامترهای ذکر شده بطور معنی داری باعث کاهش عمق پروبینگ (3.78±0.72 میلیمتر در مقابل 2.39±1.02 میلیمتر)، بهبود حد چسبندگی بالینی (3.42±0.93 میلیمتر در مقابل 2.25±1.12 میلیمتر)، کاهش فاصله عمیقترین ناحیه ضایعه تا استنت (3.21±1.03 میلیمتر در مقابل 1.44±0.20 میلیمتر) و کاهش بیشترعمق ضایعه (1.33±0.18 میلیمتردر مقابل 2.50±0.91 میلیمتر) نسبت به گروه کنترل شد در حالیکه بر روی متغیرهای فاصله مارجین لثه از استنت و موقعیت کرست استخوان نسبت به استنت تاثیر معنی داری نداشت.
نتیجه گیری
بر اساس یافته های این مطالعه استفاده همزمان از لیزر کم توان با پارامترهای ذکر شده و استخوان اتوژن باعث بهبود پارامترهای کلینیکی عمق پروبینگ، حد چسبندگی بالینی و عمق ضایعه استخوانی در جراحی مجدد(بعد از سه ماه) نسبت به گروه کنترل(استفاده از استخوان اتوژن به تنهایی) شده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
6 تا 14
لینک کوتاه:
magiran.com/p1038430 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!